Azur
Nån som vet vad den blå blomman i detta foto är för något? Den är cirka halvmetern hög. När jag tog fotot trodde jag det var en blåeld, men det är det knappast - kan det vara en skogsklocka?

[attachment=68378:vaxt_for...DSC_6750.jpg]
Eva 33c
Kan absolut vara skogsklocka, den liknar mycket mina som jag brukar så. En tvåårig klocka som jag gillar mycket.
malcolm
Sådana där växer det där jag brukar gå iland när jag är ute med min kanot, har dem på blid.... nånstans....
Björn Abelsson
Det ser absolut ut som en skogsklocka. Om du vill ha den kvar ska du se till att inte slå bort den innan den fröat av sig, tidigast i september. Om den slås innan den fröat av sig försvinner den. Växten är tvåårig och dör när den blommat (det kan även ta flera år innan den blommar). Den är beroende av hävd, men som sagt inte alltför intensiv. Man kan låta blomstänglarna stå kvar över vintern och ta bort dem först på våren.

Läs mer på http://www.sbf.c.se/index.php?id=138

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon