Sidor: 1, 2
Christa
Nu har Ekot grävt fram hett stoff. Sverige hjälper Saudiarabien att bygga en jättestor vapenfabrik under stort hemlighetsmakeri.

Nu blir det väsen...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4998952

kerstinbern
Ja där finns det uppenbarligen många hundar begravda. När regeringen dessutom startat en privat bulvanföretag bara för att undvika den demokratiska insynen i offentlig verksamhet. Det påminner ju en hel del om hur regeringen köpt in privata konsulttjänster i andra sammanhang, också för att minska insynen.
Huggorm
Det finns mycket i den historian som jag inte förstår. Varför just Sverige? Kunde de inte köpa den tjänsten av jänkarna istället, de har ju ingående samarbete med USA? Och wahabiter med förbättrade missiler känns inte speciellt bra, nästa steg är väll att förse dem med kärnvapen också "för att skapa balans"
ängsvädd
Bra att ekot finns - superbra jobbat av dem!!!!! Undrar vilka fler hemska hemligheter regeringen bär på sad.gif
kerstinbern
CITAT (ängsvädd @ 06-03-2012, 19:55) *
Bra att ekot finns - superbra jobbat av dem!!!!! Undrar vilka fler hemska hemligheter regeringen bär på sad.gif

kung Carl XVI Gustaf besökte ju Saudiarabien för några månader sedan för att dekorera kung Abdullah med scoututmärkelsen Bronsvargen . Det var dock lite oklart vad kung Abdullah hade gjort för att förtjäna den.
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 06-03-2012, 18:55) *

Regeringarna - det här startades innan alliansen tog över.
Aqvakul
CITAT (kerstinbern @ 06-03-2012, 19:12) *
kung Carl XVI Gustaf besökte ju Saudiarabien för några månader sedan för att dekorera kung Abdullah med scoututmärkelsen Bronsvargen . Det var dock lite oklart vad kung Abdullah hade gjort för att förtjäna den.

giggle.gif
Christa
Det ringde en karl till ring p1 idag och menade att det här kan göra att Sverige blir utsatt för attentat. Uppfattade det som att han kom från något arabland.

Hoppas det inte blir så. Det är ett lite märkligt sätt att hantera sin ilska att rikta den mot oskyldiga medborgare.

Min tro att det skulle bli väsen har i alla fall besannats. Dom har pratat om det hela dagen och en ku-anmälan är gjord.

Nu får vi nog knappt höra annat ett tag framöver vilket kan vara lite jobbigt men det är ju som ängsvädd skrev, väldigt bra att dom grävt fram det.

Man kan ju undra hur det började för idag har alla skyllt på alla.
gnon49
Tror S o M är ganska eniga i frågan om vapenexport mm så någon ny "Boforsaffär" blir det knappast. Ett politiskt utspel bara.
Motti
Vi har ju faktiskt en krigsindustri i Sverige som tillverkar vapen Stridsflyg mm och som drar in stora pengar till "kassan Sverige" och som kommer oss medborgare tillgodo . Vart har ni tänkt vi ska sälja våra Vapen till för land ? alla länder köper vapen så är det ju bara ! om inte vi säljer dom så gör någon annan det tex USA Sovjet England mm. Jag är i alla fall inte så naiv så jag tror att alla krig tar slut bara vi slutar sälja vapen i Sverige !om vi nu tillverkar vapen till oss själva i lilla Sverige så är det väl bra om vi kan sälja dom till andra länder som inte är krigförande ,man kan aldrig skaffa sig garantier om att just det landet man säljer vapen till aldrig blir krigförande,om inte vi säljer så säljer någon annan som är mindre skrupelfri .
Gossen Ruda
Nu var det inte frågan om att sälja vapen utan att hjälpa dårarna att starta en fabrik för tillverka egna om jag fattade saken rätt.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-03-2012, 21:33) *
Nu var det inte frågan om att sälja vapen utan att hjälpa dårarna att starta en fabrik för tillverka egna om jag fattade saken rätt.

Nja, snarare uppdatera sina gamla missiler eller raketer eller vad det var
*Stintan*
Det där har säkert snart blåst över. sleep.gif
Bengalow
Nu ber jag att få rätta Huggorm...även om avtalet skrevs under den S-ledda regeringen, så har utvecklingen med "privatbolag" inrättats under din regering. Smyghanteringen har nog bara Kalle Stropp, Fredde R. och Tolgfärs reda på, och ingen av dem kommer att erkänna det, allraminst Carl "Öh" Bildt. Den senare är en stor skam för Sveriges utrikespolitik - det luktar skit om allt han "företar" sig. Han är verkligen i Mammons klor...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-03-2012, 21:42) *
Nu ber jag att få rätta Huggorm...även om avtalet skrevs under den S-ledda regeringen, så har utvecklingen med "privatbolag" inrättats under din regering. Smyghanteringen har nog bara Kalle Stropp, Fredde R. och Tolgfärs reda på, och ingen av dem kommer att erkänna det, allraminst Carl "Öh" Bildt. Den senare är en stor skam för Sveriges utrikespolitik - det luktar skit om allt han "företar" sig. Han är verkligen i Mammons klor...

Och inte ett ord har sossarna avslöjat om saken trots att de måste ha förstått att det rullat på vidare. Skulle inte förvåna mig om de haft mer eller mindre full insyn i saken hela vägen till idag.
Motti
Alla länder säljer vapen !det drar in stora pengar till stadskassan .Ska vi här i Sverige sitta med händerna över örona och skrika sälj inga vapen det är livsfarligt = människor kan dö !
herkules
hur i hela h-vete kan man sitta och försvara vapenförsäljning/tillverkning?
mamamaggan
CITAT (herkules @ 06-03-2012, 23:04) *
hur i hela h-vete kan man sitta och försvara vapenförsäljning/tillverkning?

Om man ser allt i svart eller vitt och inte förstår bättre.
Motti
Ja men då lägger vi ner allt med vapen !eller ?tror du att det blir fred på jorden sedan ?bullskitt det kommer aldrig att hända .Människan har krigat i livstider och så kommer det att förbli .Att tro att det ska bli fred på jorden är en uteopi och helt otänkbart !människor har i årtusenden krigat mot varandra och mest för religionen och så kommer det alltid att vara .Ingen vill väl ligga platt den dagen man blir anngripen alla vill väl försvara sin familj sitt land och sin tro !
mamamaggan
Har du köpt aktier i vapenindustrin ?

Du har aldrig hört talas om att det finns regler för vilka man säljer vapen till ? Du har tydligen helt missat att man letade efter kärnvapen i Irak ?

Ta och titta dig omkring lite mer så kanske , säger kanske , t o m du inser hur det ser ut längre bort än din näsa räcker.
Motti
Jag har koll Mammamaggan !men det du pratar om gäller Kärnvapen och det säljer inte Sverige .-Vi säljer Haubits K-pistar och Jas .Och om inte vi säljer dom så säljer någon anna mindre nogräknad dom ändå .
Aqvakul
CITAT (Motti @ 06-03-2012, 23:46) *
Jag har koll Mammamaggan !men det du pratar om gäller Kärnvapen och det säljer inte Sverige .-Vi säljer Haubits K-pistar och Jas .Och om inte vi säljer dom så säljer någon anna mindre nogräknad dom ändå .

Så fruktansvärt syniskt! thumbdown.gif Använder du samma argument när det gäller t.ex. försäljning av narkotika? sick.gif
Huggorm
Det är märkligt att politikerna vurmar så för vapenindustrin när all annan industri läggs ner. Tjänar landet verkligen så mycket pengar på vapnen?
Christa
För mig är framstår hela grejen med att man skadar och dödar andra människor som helt absurd. Det tillhör grottstadiet.

Om Sverige är ett civilicerat land så borde vi fördöma alla former av våld och det blir det svårt att göra om man är inblandad i vapenproduktion.

Den produktion som redan finns i Sverige är ju svår att komma åt eftersom det finns människor som försörjer sig på att jobba där och man då måste få fram alternativa jobb åt dom.

Ibland känns det som kejsarens nya kläder. Hur många ser USA som ett land på grottstadiet?
kerstinbern
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2012, 06:24) *
Så fruktansvärt syniskt! thumbdown.gif Använder du samma argument när det gäller t.ex. försäljning av narkotika? sick.gif

Ja förmodligen

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8024338
Carl

Antar att vi gärna köper deras olja. Då har vi redan tagit ställning. Saken är klar. Vilka länder ska vi handla med och resa till?? Bara demokratier? Då finns det inte så kvar att handla med.
mamamaggan

Det verkar fortfarande som om du inte har koll.

Har du verkligen koll på vilka vi får sälja våra vapen , och vilka vapen , till ?

Visst , vi tillverkar vapen men därmed så kan vi inte strö ut dem över välrlden hur som helst . Sverige har heller inte varit så cyniskt som du vill att vi ska vara . Du har nog blandat ihop Sverige med andra länder verkar det som eller också har du som vanligt dragit felaktiga slutsatser.

Anki på Öland
.............. om inte vi säljer dom så säljer någon anna mindre nogräknad dom ändå .

Vill du verkligen att Sverige skall räknas till länder som tydligen även du anses som "mindre nogräknad"???
Gunilla T

Världens i särklass sämsta argument thumbdown.gif med det cyniska resonemanget kan man legitimera vilka illgärningar som helst!
Red Top
CITAT (Huggorm @ 06-03-2012, 21:53) *
Och inte ett ord har sossarna avslöjat om saken trots att de måste ha förstått att det rullat på vidare. Skulle inte förvåna mig om de haft mer eller mindre full insyn i saken hela vägen till idag.

Avtalet som tecknades 2005 under socialdemokratiskt styre, har varit allmänt känt. Åtminstone kände jag till det. Det kritiserades ju kraftigt redan då. Leni Björklund, dåvarande försvarsministern, KU-anmäldes, men det ledde inte till någon kritik.

Avtal 2005

Folkpartiet var redan då motståndare till avtalet.

Avtalet löpte på 5 år. Under den femårsperioden har lagen om vapenförsäljning/samarbete med diktaturer skärpts ytterligare. Skärpningen i lagen borde ha föranlett den moderatstyrda regeringen att säga upp samarbetet 2010, men trots protester från Fp och KD förlängdes avtalet tack vare Centerpartiets starka stöd och utökades sedan iom att man förband sig att hjälpa Saudiarabien med uppförandet av vapenfabriker. Projekt "Simoom". För att hålla projektet hemligt bröt man ut verksamheten från FOI:s, (Totalförsvarets forskningsinstitut) normala verksamhet och startade ett "privat företag", finansierat med statliga medel, för att sköta det hela.

Den moderatledda regeringen framstår som rätt ynklig, när den försöker skylla sina egna misstag från 2010 och framåt på Socialdemokraterna. Skamligt är det första ord som dyker upp i mitt huvud.

gnon49
Avtalet från 2005 visar ju på ett intimt samarbete med Saudarabien. Sedan uppfyller väl landet kraven för att få köpa Svensk vapenteknologi. Tyvärr har ju Sverige ne stor vapenindustri som måste bekostas genom export. Vi kan ju inte stå utan förvar om den ryska björnen skulle vakna. Men människan o krig verkar gå hand i hand och blir nog vår undergång. Alltför många despoter styr här i världen.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 07-03-2012, 12:08) *
Avtalet från 2005 visar ju på ett intimt samarbete med Saudarabien. Sedan uppfyller väl landet kraven för att få köpa Svensk vapenteknologi. Tyvärr har ju Sverige ne stor vapenindustri som måste bekostas genom export. Vi kan ju inte stå utan förvar om den ryska björnen skulle vakna. Men människan o krig verkar gå hand i hand och blir nog vår undergång. Alltför många despoter styr här i världen.

Saudiarabien är en av de värsta diktaturerna i världen. De uppfyller definitivt inte kriterierna för att få tillgång till svensk vapenteknologi. Den skärpta lagen är mycket tydlig på den punkten.

CITAT (Red Top @ 07-03-2012, 11:07) *
................................................................................
.....................................................
Avtalet löpte på 5 år. Under den femårsperioden har lagen om vapenförsäljning/samarbete med diktaturer skärpts ytterligare. Skärpningen i lagen borde ha föranlett den moderatstyrda regeringen att säga upp samarbetet 2010, men trots protester från Fp och KD förlängdes avtalet tack vare Centerpartiets starka stöd och utökades sedan iom att man förband sig att hjälpa Saudiarabien med uppförandet av vapenfabriker. Projekt "Simoom". För att hålla projektet hemligt bröt man ut verksamheten från FOI:s, (Totalförsvarets forskningsinstitut) normala verksamhet och startade ett "privat företag", finansierat med statliga medel, för att sköta det hela.

................................................................................
..................
Cacki

Man baxnar.... wacko.gif
Huggorm
CITAT (Carl @ 07-03-2012, 08:44) *
Antar att vi gärna köper deras olja. Då har vi redan tagit ställning. Saken är klar. Vilka länder ska vi handla med och resa till?? Bara demokratier? Då finns det inte så kvar att handla med.

Det finns gradskillnader i helvetet, och i Saudiarabien är det väldigt varmt...
Pirum
CITAT (Huggorm @ 07-03-2012, 06:49) *
Det är märkligt att politikerna vurmar så för vapenindustrin när all annan industri läggs ner. Tjänar landet verkligen så mycket pengar på vapnen?

Ja, det där är ju oerhört märkligt. Nu när dessutom en stor del av krigsindustrin i Sverige sålts ut till andra länder förstår jag inte heller fullt vitsen med att krama kanonerna så mycket - all annan industri önskas ju av regeringen åt fanders, förutom bankindustrin dådå, i den mån den kan kallas industri eftersom den konkreta tillverkningen där är ganska låg.

Att ett land som har ett försvar har en vapenindustri kan man möjligen förstå. Att man exporterar/importerar till/från och samarbetar med andra länder kan man möjligen också förstå, även om man är emot det. Men att ha vapen(tekniskt) samarbete med krigsmakten i diktaturer, vad tusan är det? Borde kriminaliseras bums, rimligen borde det snabbt finnas stöd i riksdagen för att bryta allt vapensamarbete med Saudiarabien och andra diktaturer eller krigshetsare (exv USA som vi konstigt nog exporterat till trots att de anfallskrigat friskt).

Anma
Så Motti ser Sverige som mindre nogräknad... Intressant!
*Stintan*
CITAT (Anma @ 08-03-2012, 13:27) *
Så Motti ser Sverige som mindre nogräknad... Intressant!

rotfl.gif Jag tror hon skolkade från svenskalektionerna.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2012, 13:55) *
rotfl.gif Jag tror hon skolkade från svenskalektionerna.

Heter det inte svensklektionerna? flirting.gif
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 08-03-2012, 15:13) *
Heter det inte svensklektionerna? flirting.gif

Jag funderade på det men det lät så konstigt så jag skrev talspråk flirting.gif Kunde ju ha skrivit lektionerna i svenska istället iof.
kerstinbern
Nu visar det sig naturligtvis att Försvarsminister Tolgfors ljugit hela tiden, även i direktsändning i TV

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gav-klar...rik_6911169.svd
Anma
CITAT (kerstinbern @ 09-03-2012, 09:01) *
Nu visar det sig naturligtvis att Försvarsminister Tolgfors ljugit hela tiden, även i direktsändning i TV

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gav-klar...rik_6911169.svd

Ja det var ju oväntat. Inte.
gnon49
Ja en besvärande fråga för regering o S, den saken är klar.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 09-03-2012, 12:38) *
Ja en besvärande fråga för regering o S, den saken är klar.

I nuläget är det inte S som är klandervärda, även om de styrde när ursprungsavtalet med Saudi tecknades 2005. Det avtalet gällde bl a reparationer av befintliga vapen. Det avtalet borde aldrig ha undertecknats.

Nu är det det utökade avtalet med byggande av vapenfabriker, som kritiseras. Framförallt undanhållande av information och rena lögner är minst sagt klandervärda.

Moderatregeringen hade alla möjligheter att avsluta avtalet 2010, men valde istället att utöka det på ett synnerligen infamt sätt.
kerstinbern
Nu visar det sig, förga förvånande att det var tuppen själv som var ansvarig:

Reinfeldt gav FOI uppdraget om Saudivapen

Det var regeringen Reinfeldt som beslutade att ge FOI tillåtelse att skriva ett projektavtal för att hjälpa Saudiarabien med vapenfabriken. Beslutet togs på ett regeringssammanträde den 20 november 2008, där Fredrik Reinfeldt var ordförande, och där även statsråd från Folkpartiet och Kristdemokraterna var med.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?..._medium=twitter
Gossen Ruda
Innan man klankar på S i frågan så funderar jag på hur Saudierna betraktades 2005 när det första avtalet skrevs? Sympatier och antipatier växlar ganska fort.
Carl

Ställer frågan igen. Även om jag vet att ingen kommer svara. Ska vi sluta köpa deras olja? Går att genom föra snabbt! Skia vi sluta köpa ifrån alla diktaturer?
gnon49
CITAT (Carl @ 09-03-2012, 20:58) *
Ställer frågan igen. Även om jag vet att ingen kommer svara. Ska vi sluta köpa deras olja? Går att genom föra snabbt! Skia vi sluta köpa ifrån alla diktaturer?

Hmm, det finns något som heter dubbelmoral. Svenska regeringar har alltid spelat dubbelspel i kontakter med diktaturer. Vänstern har ju oftast stött diktaturer, senast var väl Gaza. S är, som M o C, mer pragmatiska i sin syn på vapenexporten där moralen knappast vägs in.
Bengalow
Carl, vad har den frågan med Reinfeldts klavertramp att göra, mer än att han har gynnat en land, som beskrivs som grovt diktatoriskt. Olja har som fråga, inte kommit upp på bordet än.
Gossen Ruda
Skall man sluta köpa olja och gas från diktaturer blir det snabbt bränslebrist.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2012, 21:34) *
Skall man sluta köpa olja och gas från diktaturer blir det snabbt bränslebrist.

Men norrmännen skulle bli nöjda.

Hur kommer det sig att det mest är diktaturstater som har oljefyndigheter? Tillfällighet eller finns det något samband? Ångorna som läckt upp och påverkat folk?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon