Full version: Ny i gammalt växthus
Garden Girl
Vi flyttade till hus i september och där finns ett gammalt växthus i trädgården. Det är litet ( kanske 6-8 kvm) och av glas och mycket eftersatt. Jorden har tryckt på rutorna både inifrån och utifrån, många är trasiga och jag har börjat plocka bort glasskärvorna för att rädda det som finns kvar av huset. Nu undrar jag som aldrig haft växthus förut: Jag tänkte ha lite cocktailtomater, gurka och physalis där, klarar de sig under de här förutsättningarna? Vi kommer inte att byta några i år, utan det får vara tillsvidare. Av jorden tänkte jag byta ut övre lagret. Den gamla vill jag använda att varva i en ny kompost jag planerar. Kan det duga tro? Det blev inte skurat i höstas, så jag tänkte storstäda och skura nu på våren, nåt jag ska tänka på? När kan jag börja plantera ut med tanke på kylan, borde jag vänta längre än vanligt med mitt trasiga lilla hus? Vi bor på Gotland. Många funderingar blir det... rolleyes.gif
KRT
Du kan utan större problem odla både tomater och physalis utan växthus, så visst kommer de klara sig i ditt halvtrasiga växthus!!!
Gurka är det kanske sämre med, men så länge det är tillräckligt helt för att göra microklimatet varmare och mindre utsatt för vind så borde det också gå!
Greenroomer
Det kommer att funka alldeles utmärkt!

Om tomaterna får lite vindskydd och i övrigt fri tillgång till sol kommer de att njuta och må bra. Lika med Physalis, inga problem vad jag kan se.

Lycka till och akta dig för skärvorna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon