rosita
Jag har övervintrat bl.a. änglatrumpeter och en papegojblomma i bubblat växthus med en värmefläkt som hållt minst 3-5 grader. Tyvärr gick strömmen en riktigt kall kväll ranting.gif och temperaturen sjönk jättefort och det dröjde ett par timmar innan strömmen kom tillbaks, så blev det -4-5 grader där inne. -fear-.gif

De små blad som kommit på änglarna, dog och efter några dagar kunde jag se att papegojblommans stora blad rullat ihop sig och blivit brunfläckiga. På papegojblomman är nu ett nytt blad på väg, så den lever ju delvis i alla fall. bravo.gif Men jag kan ännu inte se några nya skott på änglatrumpeterna dunno.gif OM de nu har frusit, kan det komma nya skott från roten då? Eller kan även rötterna ha tagit skada av ett par timmar på -5 grader?

Vad tror ni?
ingelsgarden1
Hej
Änglatrumpeter brukar tåla lite frost på hösten, då brukar bladen ramla av men det brukar komma nya efter några dagar.
Hur det går när de har frusit lite på vintern kan jag inte säga, men du får avvakta lite och se.

Är stammen grön om du river lite med nageln på den så är det nog ingen fara.
Det kan komma skott från roten om roten inte har frusit.

Jag skulle låta den stå som den är minst fram till maj och se hur det går.

Lycka till
rosita
Ja, jag låter den stå och hoppas att den klarat sig!
Stammarna är ca 120-150 cm höga och ser gröna och fina ut.
Tack för ditt svar!
ingelsgarden1
Hej!
Har det sett om det är något liv i änglatrumpeterna ännu
rosita
Jajamen, nu är det full fart på dem! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon