Gunilla T
...brukar mossan vara. Själv gillar jag de olika mossorna och har byggt upp lite olika mossarrangemang. Förvånansvärt bra har de klarat vintern, lite tilltufsat här och där men de kommer att ta sig när värmen anländer.

Såhär ser det ut just nu;

[attachment=68405:DSCN13730001_1.JPG] [attachment=68406:DSCN13750001.JPG]

[attachment=68407:DSCN13760001.JPG]

mamamaggan
Det är så vackert !
Gunilla T
Tack mamamaggan!...då är vi åtminstone två som tycker det!

Såhär ser det ut i ett större sammanhang, bilderna tagna på senhösten i fjol.

[attachment=68408:DSCN09560001_1.JPG] [attachment=68409:DSCN09590001_1.JPG]

[attachment=68410:DSCN09610001_1.JPG]
Gossen Ruda
Om man som jag måste föra en ständig kamp för att mossan inte skall ta över fullständigt han man en annan syn på saken.
KRT
Jag gillar mossa - i mossträdgårdar, i gräsmattan där den nästan tar över är det en helt annan sak.....
Iren
Så snyggt Gunilla! Du verkar ha en fantastisk trädgård och utnyttjar förutsättningarna på bästa sätt! Tack för titten:-)!
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2012, 11:08) *
Om man som jag måste föra en ständig kamp för att mossan inte skall ta över fullständigt han man en annan syn på saken.

Jo, jag vet att jag är i minoritet biggrin.gif inte desto mindre - I like it!

Denhär lilla busken till höger planterade jag i höstas Corylopsis spicata `Aurea´ en skenhassel som inte prövats i Sverige tidigare. Nu har den fina röda små knoppar så den ser ut att ha överlevt. Bland de mossiga stenarna till höger har jag nu i vår tagit upp planteringshål där jag skall plantera ljung.

[attachment=68411:DSCN09130001.JPG]

gnon49
Gillar mossa när den kryper över tråkiga stenar o murar. Ger karaktär. I gräsmattan tvingar jag mig att tycka om den eftersom den ändå vinner i längden vad jag än gör.
Gossen Ruda
I takt med att jag skövlar skogen runt stugan kommer nog situationen att förbättras men än är det långt kvar.
*Stintan*
Din trädgård är fantastisk Gunilla! Jag älskar mossor och lavar och stenar och har aldrig förstått mig på dom som sliter halvt ihjäl sig för att få bort mossa ur gräsmattan.
Gossen Ruda
Jag sliter för att få bort mossan från gräsmattan, rabatter, växter, stenar, kantstenar, trädgårdsplattor, träd, grunden mm.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2012, 13:19) *
Jag sliter för att få bort mossan från gräsmattan, rabatter, växter, stenar, kantstenar, trädgårdsplattor, träd, grunden mm.

Vill heller inte ha mossa överallt på/vid stugan men håller du inte med om att det är vackert när det är som hos Gunilla ?

Gossen Ruda
Kanske men det är svårt att se något positivt hos en fiende. biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2012, 15:01) *
Kanske men det är svårt att se något positivt hos en fiende. biggrin.gif

Är det månne jag, mossan eller kanske mossiga jag som är fienden ohmy.gif
Peztis
Det är otroligt vackert!
Du som gillar mossa skulle se ett parti i skogen vi har bakom oss, med höga barrträd och sedan ett tjockt mosstäcke under. Så där riktigt John Bauer:iskt!

Har du varit i Tiveden, Gunilla? Det skulle du uppskatta, tror jag, för där växer mossan över stenarna och träden i urskogen.

Jag har mossa i gräsmattan men den är grön och mjuk så jag lägger energin på annat. Sonen brukar "avverka" det som växer upp på bergknallarna och jag låter honom hållas även om jag har svårt att hålla igen, har som barn fått lära mig att man inte ska röra mossa för det växer så långsamt. Men det är ju skillnad på mossa och mossa... Det vet jag ju nu.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 07-03-2012, 16:20) *
Jag har mossa i gräsmattan men den är grön och mjuk så jag lägger energin på annat. Sonen brukar "avverka" det som växer upp på bergknallarna och jag låter honom hållas även om jag har svårt att hålla igen, har som barn fått lära mig att man inte ska röra mossa för det växer så långsamt. Men det är ju skillnad på mossa och mossa... Det vet jag ju nu.

Det fick jag också lära mig, men jag har märkt att det nästan är farligt att lägga ifrån sig sina verktyg. Vem vet, när man sträcker sig efter dem kanske de redan har blivit överväxta och försvunnit rolleyes.gif Men det är väll egentligen lavar som växer långsamt, så de skall man vara rädd om.

Jag tyckte också om Gunillas trädgård. Där finns ju redan lite ormbunkar, och det tycker jag är ett perfekt komplement till mossa.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2012, 16:11) *
Är det månne jag, mossan eller kanske mossiga jag som är fienden ohmy.gif

Mossan är min envisa fiende.
Gunilla T
Aah, tur att det inte var jag som var fienden biggrin.gif

Nej Peztis, jag har aldrig varit i Tiveden, bara sett bilder och det är såå vackert!

Men så roligt att det finns flera här som uppskattar mossa, jo, jag kan förstår problemet med mossa på fel ställen men det är troligen en kamp som man inte kan vinna, naturen har alltid mera tid och ork än vi har och jobbar dessutom dygnet runt så jag väljer bort den striden. Hela min trädgård är uppbyggd på skogsmark som är full av sten och här växte all sköns ogräs och massor med sly. Träden har jag försökt bevara för skuggans och vindens skull och för deras skönhets skull men det är svårt med konkurrerande trädrötter. Jag försöker ju anpassa trädgården till miljön dvs skogen.

Visst växer det mossa också på mina stenlagda gångar men jag tänker inte ta strid med den - gångarna fungerar bra ändå.

Såhär kan det se ut, mossan kommer så småningom..

[attachment=68418:DSCN07480001.JPG] [attachment=68419:DSCN07670001.JPG]

[attachment=68420:DSCN07580001.JPG]

Peztis
Det ser verkligen rofyllt ut!

Men en sak är säker: mossan hos dig och på dina gångar är fin och passar in, värre är det hos mig på min fula stenplattegång. Där är det inte vidare snyggt med mossa, det måste jag erkänna.
Helen i Piteå Zon 5
Här är en till som gillar mossor yes.gif
Din trädgård är helt underbar Gunilla! Det är sååå vackert yes.gif
Du har byggt ihop stenar, mossor, rötter och växter helt perfekt tillsammans.
Gossen Ruda
Det finns ju olika arter av mossor, ganska många faktiskt. Alla är inte till förtret, kuddmossor är fina men även björnmossa. Parasollmossa har jag sett "blommande" en gång i Härjedalen, mycket fin. Den mossa jag mest kämpar mot är dock en mycket snabbväxande sak, rikt förgrenad. Kanske en hakmossa, jag har inte brytt mig om att bestämma den.
Gunilla T
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-03-2012, 09:22) *
Här är en till som gillar mossor yes.gif
Din trädgård är helt underbar Gunilla! Det är sååå vackert yes.gif
Du har byggt ihop stenar, mossor, rötter och växter helt perfekt tillsammans.

Men tack Helen biggrin.gif jag är visst inte så ensam ändå med att gilla mossor.

Ja, det finns ju ett antal olika mossor att välja på...jag hade inte en aning om hur mycket förrän jag gick ut i skogen här med mossglasögonen på biggrin.gif bara här i vår skog är variationsrikedomen stor. När jag började intressera mig för mossor köpte jag en liten bok "Lavar och mossor" 52 vanliga arter - författare Ingmar Holmåsen. Den är bra med fina illustrativa bilder och beskrivningar men, det är inte lätt att artbestämma mossan, många är snarlika.

Olika mossor har olika behov. Man ser ibland att folk som vill bli av med mossa i gräsmattan får rådet att kalka gräset, många mossor trivs i kalkrika miljöer och därför kan det rådet få motsatt effekt. Man måste artbestämma mossan innan man vidtar åtgärder.

Plats för varning dock för levermossan! Det är den skaftlösa bålformiga gröna mossan som härjar i plantskolor. Ibland kan man se krukor, helt övervuxna med levermossa. Köp inte krukan om du kan hitta alternativ. Köper du ändå så försök få bort alla mossa innan plantering. Den är besvärlig om den får fäste och bör rensas bort omgående. Kasta den inte i komposten utan sätt den i en plastpåse för brännbart avfall. Den sprids med vinddrift...

Björnmossan är vacker men kan vara invasiv så se upp om du inte vill ha den. Den föredrar näringsfattiga miljöer och dyker gärna upp på torvblocken efter några år tillsammans med ljungen. Torvblocken hämtas ju från våta marker där nedbrytningen är mycket långsam i den syrefattiga miljön. Fröna som gror så småningom i torven har ju legat hundratals år, kanske mer, under vatten och så finns det liv kvar när de kommer upp i ljuset och luften.

Här är björnmossa och ljung som börjat växa i torvblocken.

[attachment=68431:DSCN07300001.JPG]
Peztis
I skogen bakom oss växer det kuddmossa på sina ställen och de är jag alltid där och klappar på när jag plockar svamp eller bär. Kan inte låta bli!

Tycker de är så fina!
Gunilla T
CITAT (Peztis @ 08-03-2012, 19:20) *
I skogen bakom oss växer det kuddmossa på sina ställen och de är jag alltid där och klappar på när jag plockar svamp eller bär. Kan inte låta bli!

Tycker de är så fina!

Ja, de lockar till handpåläggning giggle.gif man tror de skall vara mjuka men när man känner på dem så är de väldigt kompakta och hårda. Jag har dem inte själv här i skogen men en trädgårdskompis har dem så jag har flyttat några kuddar hit och det ser ut att fungera. De väcker uppmärksamhet kan jag säga....
hattstugan

Vad tjusigt du har Gunilla!! Jag tycker mossor är vackra oavsett var de finns! Min sk gräsmatta (gammal hage) består mer och mer av mossa men det får den göra! Mjukt att gå på och inte behöver det klippas heller! Och den är ju grön året om!!
Gunilla T
CITAT (hattstugan @ 09-03-2012, 09:20) *
Vad tjusigt du har Gunilla!! Jag tycker mossor är vackra oavsett var de finns! Min sk gräsmatta (gammal hage) består mer och mer av mossa men det får den göra! Mjukt att gå på och inte behöver det klippas heller! Och den är ju grön året om!!

Tack du biggrin.gif jag kallar numera gräsmattorna för grönytor, de är också gamla hagar som vi klipper visserligen men där växer allt möjligt, även mossa i strålande solsken.
aloa
Jättefina bilder, och vintergrönt och mjukt. Jag gillar också mossa, klippa gräs är ingen favoritsysselsättning så för min del gör det inget att mossan tar över. Fick bra inspiration till min skugghörna som ska planteras snart, tack för det!
Kamilla_I
Älskar mossa smile.gif
Bryr mig inte så mycket om mossan i gräsmattan, den är mjuk och fin sweatingbullets.gif
Din trädgård är helt enkelt fantastisk!!
EKLO
Jag gillar också mossor och lavar, i princip. Min naturtomt i södra Bohuslän har många mossbelupna stenar och stammar och markytor. Men nu står jag inför en etisk/estetisk nöt: Jag har en bergvägg nära huset med lite avsatser och skrovligheter där mossan fått fäste, men själva berget har en fin ådring och en rosa granitlänk som snart vuxit över av mossan - svårt att välja.
smuleborg
Håller med, din trädgård är underbar Gunilla.

Också vi bor i skogen, häftigt med mossa och lav på sten. Vackert, skapar stämning. Skulle inte drömma om att riva/slita bort eller bekämpa på annat sätt.

Och i "gräsmattan", framför allt där vackra träd skuggar; vi gödslar med Algomin och bryr oss inte mer, man väljer sina strider.
omk
CITAT (EKLO @ 10-03-2012, 22:36) *
Jag gillar också mossor och lavar, i princip. Min naturtomt i södra Bohuslän har många mossbelupna stenar och stammar och markytor. Men nu står jag inför en etisk/estetisk nöt: Jag har en bergvägg nära huset med lite avsatser och skrovligheter där mossan fått fäste, men själva berget har en fin ådring och en rosa granitlänk som snart vuxit över av mossan - svårt att välja.

Just över DEN biten hade jag inte tvekat en sekund ! Bort med mossan just där !
Sten / berg som går i dagen är otroligt vackert, speciellt när det regnar och allt annat i trädgården bara hukar sig.
smuleborg
CITAT (omk @ 15-03-2012, 00:11) *
Just över DEN biten hade jag inte tvekat en sekund ! Bort med mossan just där !
Sten / berg som går i dagen är otroligt vackert, speciellt när det regnar och allt annat i trädgården bara hukar sig.

Jag är här böjd att hålla med. Vi har sådana partier.
CillaM
Underbart vackert Gunilla! Trixet att låta natur och människohand jobba tillsammans så bra som du lyckats sker inte för ofta. Mossa och sten tillsammans är bara så vackert!
Gunilla T
thanks.gif alla!

Cilla - att arbeta med naturen är roligt och framförallt arbetsbesparande. Ett grundligt underarbete är a och o, sedan blir det ganska lättskött.

Hur går det förresten med frösådderna? ...kanske för tidigt ännu?
CillaM
CITAT (Gunilla T @ 21-03-2012, 07:38) *
thanks.gif alla!

Cilla - att arbeta med naturen är roligt och framförallt arbetsbesparande. Ett grundligt underarbete är a och o, sedan blir det ganska lättskött.

Hur går det förresten med frösådderna? ...kanske för tidigt ännu?

Nu vet jag inte om det är Miscanthus som grott, det kan vara ett insmuget ogräsfrö, men nåt hade grott i Carl Foersterlådan. Jag håller dig uppdaterad!

Och som du säger, det är så roligt och givande att jobba MED naturen istället för emot den, och detta försöker jag tänka på hela tiden när jag är ute o jobbar.
Rihane
Är gräspollenallergiker och hade jag trädgård skulle jag undvika gräsmatta som måste klippas. Tycker dina bilder är jättesnygga.
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 21-03-2012, 20:42) *
Är gräspollenallergiker och hade jag trädgård skulle jag undvika gräsmatta som måste klippas. Tycker dina bilder är jättesnygga.

Fast en välklippt gräsmatta producerar inget pollen.
Överbölingen
Din mossighet är suverän! Äsch! tolka det rätt. Funderar just på hur jag skall få mossan kvar på några stenar. Fast det är långt till vår här. Än har vi halvmetern med snö och följdriktigt ingen trägård. Men snart så.

Tänkte hämta mossa i berget när det går att köra med fyrhjulingen. Vilka sorter rekommenderar du? Begen är zon 6/7 ur trädsynpunkt.
Gunilla T
CITAT (Överbölingen @ 22-03-2012, 01:25) *
Din mossighet är suverän! Äsch! tolka det rätt. Funderar just på hur jag skall få mossan kvar på några stenar. Fast det är långt till vår här. Än har vi halvmetern med snö och följdriktigt ingen trägård. Men snart så.

Tänkte hämta mossa i berget när det går att köra med fyrhjulingen. Vilka sorter rekommenderar du? Begen är zon 6/7 ur trädsynpunkt.

Oj, är inte tillräckligt kunnig i olika namnsorter av mossa för att kunna rekommendera någon speciell sort. Jag brukar titta på växtplatsen och sätta mossa som växer på liknande plats i naturen. En del mossor växer i helskugga t.ex. på baksidan av stora stenar och att sätta sådan mossa på en plats där solen visar sig ibland är dömt att misslyckas.
stennie
Jag njuter av dina fantastiska bilder på din helt underbara trädgård, kommer jag någon gång förbi dina trakter så vill jag gärna se det i verkligheten! wub.gif
Gunilla T
CITAT (stennie @ 22-03-2012, 08:58) *
Jag njuter av dina fantastiska bilder på din helt underbara trädgård, kommer jag någon gång förbi dina trakter så vill jag gärna se det i verkligheten! wub.gif

Välkommen Stennie!
Katarina Odla.nu
Fantastiskt fint Gunilla! Så duktig du är!
Snacka om trädgårdsterapi - jag vill sitta där på en sten och filosofera.
/Katarina
Rihane
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2012, 21:43) *
Fast en välklippt gräsmatta producerar inget pollen.

Inget större fel på det du skriver. Roligt för dig att du klarar din allergi genom att se till att gräsmattan är välklippt men så är det inte för mig. Blev lite orolig över att någon kanske kommer agera utifrån det du skrev och upptäcka att även dom blir dåliga.
Kommer så väl ihåg första gången jag klippte en gräsmatta. Vi visste att jag var allergisk mot gräspollen och därför såg pappa till att gräsmattan aldrig gick i blomm. Jag blev hursomhelst jättedålig och blev helt befriad från att klippa gräsmattan fortsättningsvis. Satte mig själv på att göra det när jag blev lite äldre när jag var husvakt så att mina föräldrar i lugn och ro kunde åka på sommarsemester. Att klippa gräsmatta en-två ggr varje år stod jag ut med. Försökte klippa den när det hade regnat, märkte att jag blev minst dålig då.

Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 25-03-2012, 17:35) *
Inget större fel på det du skriver. Roligt för dig att du klarar din allergi genom att se till att gräsmattan är välklippt men så är det inte för mig. Blev lite orolig över att någon kanske kommer agera utifrån det du skrev och upptäcka att även dom blir dåliga.
Kommer så väl ihåg första gången jag klippte en gräsmatta. Vi visste att jag var allergisk mot gräspollen och därför såg pappa till att gräsmattan aldrig gick i blomm. Jag blev hursomhelst jättedålig och blev helt befriad från att klippa gräsmattan fortsättningsvis. Satte mig själv på att göra det när jag blev lite äldre när jag var husvakt så att mina föräldrar i lugn och ro kunde åka på sommarsemester. Att klippa gräsmatta en-två ggr varje år stod jag ut med. Försökte klippa den när det hade regnat, märkte att jag blev minst dålig då.

Det är närmast självklart att en välklippt gräsmatta inte producerar pollen och kan därmed inte orsaka allergier. Allergi mot gräspollen alltså. Jag har en person i grannskapet som tagit bort sin gräsmatta för att han inte tål att klippa den men det är just klippet han inte tål. Likaså klagar han när stan klipper gräsmattan ut mot vägen. Förmodligen frisätts ämnen när gräset klipps vilket han är allergisk mot och en nyklippt gräsmatta luktar ganska starkt. Du kanske skulle kolla upp mer exakt vad du är allergisk mot.
rissen
Fullkomligt underbart ! Kunde inte föreställa mig att mossa kunde vara så vackert !
Rihane
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2012, 08:32) *
Det är närmast självklart att en välklippt gräsmatta inte producerar pollen och kan därmed inte orsaka allergier. Allergi mot gräspollen alltså. Jag har en person i grannskapet som tagit bort sin gräsmatta för att han inte tål att klippa den men det är just klippet han inte tål. Likaså klagar han när stan klipper gräsmattan ut mot vägen. Förmodligen frisätts ämnen när gräset klipps vilket han är allergisk mot och en nyklippt gräsmatta luktar ganska starkt. Du kanske skulle kolla upp mer exakt vad du är allergisk mot.

Nu framhärdar du. Jag skrev att det inte är något större fel på det du skrev men att jag blev orolig över om någon bara trodde på det du skrev.
Gossen Ruda
CITAT (Rihane @ 27-03-2012, 12:46) *
Nu framhärdar du. Jag skrev att det inte är något större fel på det du skrev men att jag blev orolig över om någon bara trodde på det du skrev.

Jag förstår inte din invändning men det kan jag leva med.

Edit stavfel.
Gossen Ruda
På tal om mossa, här är en liten färggrann mossbelupen sten. Den hålls ofta fuktig genom en dräneringsslang, stenen används för att bryta den kraftiga strålen.

Gunilla T
Där växer åtminstone tre sorters mossor, fint! Just nu är det inget bra väder för mossorna, dåligt snötäcke i vinter som gjort det väldigt torrt med minimal snösmältning, kalla uttorkande vindar nästan dagligen och solen kommer åt innan löven börjar skugga och så denna barfrost varje natt.

sneuman
Oh så ljuvligt med all mossa!!! Jag älskar att stenar ser ut att ha legat i hur många år som helst! Jag har samlat ihop stenar med mossa på, här på vår gård, och lagt dem så de ska synas, för det blir ju sån mysig helhet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon