Full version: Mot alla odds
Gunilla T
Såg ni dehär programmen om 10 personer med grava funktionshinder som promenerade 150 mil genom Afrika från Viktoriafallen i Zambia till Skelettkusten i Namibia?

Av en tillfällighet råkade jag knäppa på TV´n när programmet kom och blev helt stum, detta är nog ett av de program som gjort störst intryck på mig. En del saknade båda benen, en tjej saknade ett ben och gick på kryckor hela vägen. Några saknade en eller båda armarna och två var helt rullstolsburna.

Det hela gick ut på att alla skulle klara sig igenom, tyvärr fick två stycken avbryta. De promenerade i den gassande Afrikasolen och sov ute eller i små tält. De som var synskadade fick skjuta på rullstolarna eftersom de hade både ben och armar i behåll. Samarbetet och att alla bidrog med det som de kunde göra gjorde att de till slut kom fram...

Vilka kämpar!!!

Nästa gång jag skyller ifrån mig att jag inte kan kommer jag att rodna...

http://svt.se/2.162178/mot_alla_odds

Ajdå, hamnade i fel avdelning - skulle hamnat i småprat....går inte att göra något åt tyvärr...
kerstinbern
Se hellre den Norska motsvarigheten Ingen Grenser, den är otroligt mycket bättre, de är dessutom i nordiskt klimat och de lyckas samarbeta som ett lag mycket bättre för att verklige få med alla deltagarna

http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/643/
Eva i Skåne
Jag har valt att inte titta. Jag tycker inte om när man gör underhållning (?) av människors tillkortakommanden för detta var väl inte gjort som en dokumentär om jag förstått all reklam rätt, utan just som nån form av underhållning, eller har jag fattat fel?
Gunilla T
CITAT (Eva i Skåne @ 07-03-2012, 13:40) *
Jag har valt att inte titta. Jag tycker inte om när man gör underhållning (?) av människors tillkortakommanden för detta var väl inte gjort som en dokumentär om jag förstått all reklam rätt, utan just som nån form av underhållning, eller har jag fattat fel?

Jag uppfattade det precis tvärtom, ingen av dem var eller blev något offer utan de tänjde sina gränser och deras handikapp var av underordnad betydelse. Dels handlade det om det sociala samarbetet och men också om att svåra funktionsnedsättningar inte betyder att man är så väsentligt annorlunda. De var säkert kämpar från början med en oerhört positiv livssyn men jag gissar att denna resa bekräftade att ett funktionshinder kan övervinnas...på många plan.
Eva i Skåne
Jag har ju inte tittat på det Gunilla, så jag har väl haft en förutfattad mening.
Gossen Ruda
Jag har också avstått från att titta, har lite svårt för tillrättalagda dokumentärer. Man vet inte vad som pågår i kulisserna. Jag såg en gång en sk dokumentär om två personer som korsade Grönland på skidor. Man visade alla strapatser mm men man fick inte se filmteamet som följde det hela med helikopter och hela baletten. biggrin.gif
mamamaggan
Har till största delen undvikit programmet. Sett lite någon/några gånger.

Visst är de kämpar men jag säger som Eva i Skåne .

Jag tycker det också finns nackdelar med programmet. Det kan komma att användas mot ALLA handikappade. Kan de så kan du så du får ingen hjälp .

Alla människor är olika och har också olika förutsättningar p g a av sina handikapp och jag blir som sagt rädd för att man drar alla över en kam .

Är överytgad om att människor med olika sorters handikapp gör så gott de kan , iaf 99 % av dem , men sådant här kan som sagt vändas mot dem .
Gunilla T
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2012, 14:36) *
Har till största delen undvikit programmet. Sett lite någon/några gånger.
Visst är de kämpar men jag säger som Eva i Skåne .

Jag tycker det också finns nackdelar med programmet. Det kan komma att användas mot ALLA handikappade. Kan de så kan du så du får ingen hjälp .

Alla människor är olika och har också olika förutsättningar p g a av sina handikapp och jag blir som sagt rädd för att man drar alla över en kam .

Är överytgad om att människor med olika sorters handikapp gör så gott de kan , iaf 99 % av dem , men sådant här kan som sagt vändas mot dem .

Ajdå, så långt tänkte jag inte öht....hoppas verkligen att det inte blir resultatet, det vore oerhört cyniskt om detta skulle användas mot någon som behöver hjälp. Dessa personer var säkert utvalda pga sin inre styrka, det förstår jag men är ändå full av beundran.
*Stintan*
Jag har sett programmet och jag förstår inte tankegångarna hos er som inte sett avsnitten. Tycker det var ett intressant program.
Själv skulle jag inte klarat av det dom gjorde trots att jag inte har något handikapp.
mamamaggan
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2012, 14:46) *
Ajdå, så långt tänkte jag inte öht....hoppas verkligen att det inte blir resultatet, det vore oerhört cyniskt om detta skulle användas mot någon som behöver hjälp. Dessa personer var säkert utvalda pga sin inre styrka, det förstår jag men är ändå full av beundran.

När Ludmila Engkvist behandlades för cancer har jag för mig att man använde hennes kamp som " måttstock " för andra med samma sjukdom. Kan hon så kan du , sjåpa dig inte .

Det förtar naturligtvis inte den prestation som just de personerna i programmet har gjort och de är värda beundran .
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2012, 14:54) *
När Ludmila Engkvist behandlades för cancer har jag för mig att man använde hennes kamp som " måttstock " för andra med samma sjukdom. Kan hon så kan du , sjåpa dig inte .

Det förtar naturligtvis inte den prestation som just de personerna i programmet har gjort och de är värda beundran .

Vem skulle ha använt henne som måttstock? Låter ju inte klokt och jag kan inte påminna mig att jag hört talas om något sådant.
mamamaggan
Om jag inte minns helt fel så förekom det diksussioner i tidningarna om det här.

Man intervjuade Ludmilla och så tog man andra fall som motvikt . Andra kvinnor blev dåliga av behandlingen med Ludmilla klarade det rätt så bra. Det var väl just att hon var så vältränad som gjorde det.

Då kom det upp att även andra borde kunna klara det bättre än de gjorde , även om de inte var så vältränade , just med hänvisning till henne .

Har också för mig att någon sammanslutning för cancersjuka blev arga över att man gjorde en jämförelse , man kan inte dra alla över en kam . Hur man mår och klarar behandlingen är individuellt.
skånepåg
Lade ut en video om liknande på Facebook idag för såg den då och kom tänka på det, så självklart har man sett det, har jobbat med handikappade och massa annat, jag har en bred bekantskapskrets för man vill ju lära sej allt men denna videon fick mej tänka på de programmet igen =) http://www.youtube.com/watch?v=0hG21VZ7D4k&feature=share
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon