Varkenoch
Hej!

Har köpt ett begagnat växthus, cirka tio kvadratmeter aluminiumstomme och glasrutor, och väntar nu otåligt på att tjälen ska gå ur jorden så jag kan sätta upp mitt efterlängtade växthus. Platsen är utsedd och egentligen är det bara grävningen kvar men jag kan inte bestämma mig kring om jag ska mura en grund eller inte. Kommer jag att ångra mig om jag inte murar? En del fördelar har ju en murad grund, jag får ju lite mer luftvolym och högre i tak... Kanske också bättre möjlighet till djupbädd, eller?

Vad säger ni som har växthus? Har ni murad grund och är nöjda, eller tycker ni kanske att det var onödigt jobb? Eller satte ni sockeln direkt på backen och är kanonnöjda med det? Eller ångrar er?

Vänliga hälsningar från veliga växthuslängtaren
ingelsgarden1
Hej
Jag föredrar mur/sockel. Den håller ute ogräs, vi har format och gjutit med beting och isolerat utvändigt med elefantmatta, men muren/ sockeln är inte hög bara 5 cm över markytan. tycker du att det blir lågt till tak kan du gräva ur några cm. om du har bra dränering så att du inte får sjö i växthuset
Varkenoch
Tack för ditt svar ingelsgarden1!

Jag funderar på att mura med lecablock och sedan putsa, om jag nu ska mura... Och det lutar nog med det.

Inne i växthuset vill jag inte ha plattor eller gjutet, utan jord. Jag är nämligen väldigt inne på täckodling och djupbäddar, så jag tror att jag nog måste mura snarare än gräva ur, för marknivån brukar höjas där jag farit fram...

Är du nöjd med de 5 cm eller hade du sett fördelar med lite mer höjd?
Greenroomer
Jag föredrar murad grund / mur av Lecablock ända ner till frostfritt djup. Några fördelar med detta:

-växthuset och grunden hålls på plats, inga sättningar under förutsättning att dräneringen funkar
-Lecamuren utjämnar temperaturväxlingarna i växthuset (lagrar värme)
-Lecamuren håller gnagare, sniglar och andra kräk borta
-Lecamuren höjer växthuset och ger mera volym och höjd

Själv byggde jag ett träväxthus och ville ha en hög Lecamur av ovannämnda anledningar samt att fukten inte lika lätt kommer åt virket om det är lite högre upp. Om du vill kan du kolla mitt byggprojekt i min lilla växthusblogg: http://greenroomer.blogspot.com.
ingelsgarden1
CITAT (Varkenoch @ 07-03-2012, 18:09) *
Tack för ditt svar ingelsgarden1!

Jag funderar på att mura med lecablock och sedan putsa, om jag nu ska mura... Och det lutar nog med det.

Inne i växthuset vill jag inte ha plattor eller gjutet, utan jord. Jag är nämligen väldigt inne på täckodling och djupbäddar, så jag tror att jag nog måste mura snarare än gräva ur, för marknivån brukar höjas där jag farit fram...

Är du nöjd med de 5 cm eller hade du sett fördelar med lite mer höjd?

Du kan naturligtvis göra muren högre än 5 cm. men det blir en högre tröskel in då.
Sedan har vi en 12 cm. hög plåtsockel som höjer växthuset så om man höjer muren mer blir det en hög
tröskel att kliva över
Att använda lekablock går naturligtvis bra

Glöm inte att dra in /fram vatten och el till växthuset
KRT
En "följdfråga" till detta med murad sockel - om man nu ska förbereda för el och vatten när man murar - hur gör man rent praktiskt? Gjuter/murar in en bit rör? Och på vilket djup ska dessa rör i så fall vara? Vatten måste väl gå frostfritt antar jag, men el - måste elen också gå frostfritt eller kan man lägga den grundare (säg 30 cm i zon 1)?

Och var hittar man tabeller över frostfritt djup i olika delar av landet???
ingelsgarden1
Hej
När jag göt sockeln satte jag dit ett par grova plaströr ca. 40 mm inv. som jag drog elkabel i.
Vattenposten har jag utvändigt. Har grävt ner den 60cm, har använt en slang som tål frost men jag kommer inte ihåg vad den heter köpte den på en VVS firma men jag tror att Jula säljer samma. Jag blåser ut vattnet varje höst för annars fryser kranarna sönder slangen håller.
Hur djupt du måste gräva ner den för att det ska bli frostfritt beror var i Sverige du bor, här i Västragötaland får man nog räkna med 1,5 meter. elen räcker med 60 cm för den fryser inte.

Vet inte om det finns tabeller för frosten
Hos en VVS firma bör de veta hur djupt du behöver gräva
Greenroomer
Tjäldjupet är ca 1 meter i södra Sverige och ca 2.5 meter i norra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon