Engla
Hej alla

Här uppe i de norra delarna av Dalarna är det blåsigt och några minusgrader idag. Riktigt ruggigt. Våren som jag trodde var på väg känns långt borta just nu. Sitter framför datorn och drömmer mig bort lite istället. smile.gif
Undrar om någon kan hjälpa mig med tips om växter som är magneter för fjärilar, bin och humlor etc. Älskar när det surrar och rör sig i trädgården. Har odlat lite, lite själv och är inte främmande för det. Vi ligger i zon 6, men ibland kan det även fungera med växter som trivs i zon 5. Hoppas någon kan hjälpa.
Mvh....Anette
niggle
Att locka bin och humlor till täppan är verkligen min mission.
Fruktträd är ju alltid bra, liksom nässlor, sälg och hassel. Kanske inte alltid vad man drömmer om.
Jag har gjort följande iakttagelse i min lilla trädgård:
Anisisop är en riktig magnet. Solhatt likaså. Citronmeliss, timjan, Jakobs stege (polemonium), lejongap,
stockrosor och lavendel.
Jag har en Mahonia som också suger till sig bin och humlor.
Jag tänkte sätta upp bon till vildbin i ett fruktträd i år.
Tagetes verkar också fungera bra.
För fjärilar gäller ju Buddleja, som är en trevlig växt.
OBS! detta är mina högst ovetenskapliga iakttagelser, men man ser ju vad man ser.
Det är verkligen trivsamt med surr i trädgården.
Azur
Honungsfacelia är väldigt bra för bin & humlor. Jag satte en massa olika insektsväxter förra året, och facelian gick hem med eftertryck. Klöver var också uppskattat, liksom blå bolltistel.
Varken fjärilar eller humlor gillade däremot mina lavendel, trots att det ska vara en fjärilsblomma.

Jag fick annars intrycket förra året att i stort sett allt som blommar juli-augusti-september (t.ex. solhatt & ängsvädd) är väldigt uppskattat - då finns det inte mycket att välja på för humlor och fjärilar.
Monarda
Roligt med en till dalkulla! Med tanke på att du bor i norra delen så är det ju tyvärr många växter som inte passar, budleja t e x kan man ju stryka direkt.
Många myntor är fjärilsfavoriter; kungsmynta kan du säkert ha, temynta, som egentligen inte är en mynta, är ett säkert kort. Det man bör tänka på med mynta är att dom har en väldig förmåga att sprida sig. Solhattar är väldigt populära och alla sorters vädd och tistlar gillas också. Som ettåring kan jag rekommendera heliotrop.

Äppelmynta

[attachment=68425:P8210137.jpg]

[attachment=68426:P8061410.jpg]

[attachment=68427:P8261542.jpg]

[attachment=68428:P8090411.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon