|
Sörgårdsnissen
07-03-2012, 16:25
man gräver först dränering, grusar botten, gjuter platta, lägger armering i allt såklart, släpper upp lite järn mellan plattan/golvet och det som ska bli vägg. när plattan är gjord, formar man väggar med skivmaterial, ca 1dm tjocka väggar borde väl räcka, armering där med. man borde slippa ha i tätmedel om man delt kommer lägga ett par lager byggplast över taket och lite på väggarna och man grusar upp seriöst kring väggarna vid fyllning. när väggarna är gjutna och avformade går man vidare med att gjuta taket, kanske beköver man inte forma på ovansidan, beroende på lutningen och så. Visst borde detta funka bra? Sen ska ju luftrören in på de klassiska ställena såklart. kanske ska man väl oxå ha dubbla dörrar i det hela med. Tror formmaterial blir en stor del av kostnaden och cement och armering liga stor, för det går nog åt en del. funderar att gjuta klackar som sticker ut inne i väggen som man lägger upp brädor som hyllor på sen när de e invigning. Detta är bara ren spekulering, nåt bygge blir ju inte än på ett tag  Synpunkter på byggsättet? [attachment=68417:k_llare.jpg]
medina F1
08-03-2012, 20:37
CITAT (Sörgårdsnissen @ 07-03-2012, 16:25)  man gräver först dränering, grusar botten, gjuter platta, lägger armering i allt såklart, släpper upp lite järn mellan plattan/golvet och det som ska bli vägg. när plattan är gjord, formar man väggar med skivmaterial, ca 1dm tjocka väggar borde väl räcka, armering där med. man borde slippa ha i tätmedel om man delt kommer lägga ett par lager byggplast över taket och lite på väggarna och man grusar upp seriöst kring väggarna vid fyllning. när väggarna är gjutna och avformade går man vidare med att gjuta taket, kanske beköver man inte forma på ovansidan, beroende på lutningen och så. Visst borde detta funka bra? Sen ska ju luftrören in på de klassiska ställena såklart. kanske ska man väl oxå ha dubbla dörrar i det hela med. Tror formmaterial blir en stor del av kostnaden och cement och armering liga stor, för det går nog åt en del. funderar att gjuta klackar som sticker ut inne i väggen som man lägger upp brädor som hyllor på sen när de e invigning. Detta är bara ren spekulering, nåt bygge blir ju inte än på ett tag  Synpunkter på byggsättet? [attachment=68417:k_llare.jpg] Hej! Hur stor ska källaren vara ,tänkte på spännvidder hållfasthet?
Huggorm
08-03-2012, 21:09
Jag tycker det låter som en rimlig plan. Tänk på att stötta upp ordentligt när du gjuter taket, betong är ruskigt tungt. Annars kan du få en märklig takform
*Stintan*
09-03-2012, 10:44
Spontant tycker jag 10 cm tjocka väggar låter väldigt tunnt.
Bengalow
09-03-2012, 13:52
En av de saker jag kan se, och som jag skulle invända emot, är dräneringen. Eftersom du gräver ner bygget i marken, så måste du se till att det finns avflöde från denna - d.v.s. konstatera att du har en avrinning som ligger lägre, annars får du lägga dränrör i flera nivåer. Beträffande de pelare du tänkt dig på betongväggens insida, så är det en bra tanke. Det hjälper också att stötta upp väggen mot det jordtryck som den utsätts för. Men som sagt, du har inte skrivit hur stor den skall vara, eller hur djupt du gräver. Takformen är inte helt lyckad ur gjutningssynpunkt. Det är betydligt lättare med ett platt tak. Betong "rinner" vid gjutning, och när man vibrerar denna, så åker alltsammans nerför lutningen. Hellre då ett platt tak, som du naturligtvis måste membranisolera.
Gossen Ruda
09-03-2012, 16:03
Det går som sagt åt en massa betong till väggarna. När vi byggde en jordkällare för många år sen använde vi betonghålsten till väggarna som murades upp.
Huggorm
09-03-2012, 17:05
Många gamla jordkällare har ju väggar av natursten och ett plant, gjutet betongtak
*Stintan*
09-03-2012, 18:16
Det finns ju hur många bra ritningar som helst på nätet Den här t.ex. http://www.finjabetong.se/App_Resource/Pag...deer/4013-1.pdf
Sörgårdsnissen
12-03-2012, 21:44
jag kanske höftade till lite väl med väggtjockleken, kanske jag tänker 15cm kanske eller nån cm extra. vad är membranisolering? ja, kanske ett invändigt mått, inre kammaren på 2 eller drygt 2* samma mått. Typ. Ja och dräneringen tänkte jag leda till en annan täckdikning som ligger i trägår'n  Kul att nu inte förkastar idén med riktig gjutnning som jag skulle kalla det. Blir det billigare att mura med lättbetongsten? tack för era tankar o synpunkter
Bengalow
12-03-2012, 23:06
Väggtjockleken är det inget fel på - 10 cm betong med centrisk armering - med de mått du angett. Tvärtom, bygg till någon meter när du ändå är där och bökar. Membranisolering? Ja, för att skilja torrt från vått, så lägger man ett membran på det gjutna taket, för att inte vatten skall tränga igenom betongen och ner i utrymmet under. Det blir billigare att mura, enligt tidigare inlägg, än att gjuta, och på så små byggen blir det VÄLDIGT mycket billigare. Den minsta massan färdig betong du kan köpa, är en lastbil. Det brukar vara 4-6 m3. Frakten kostar skjortan...Vid 10 cm vägg går det 1 liter/dm2. Har du 15 m2 så blir det 1,5 m3. Resten får du betala för, även om du inte använder det. Alternativet är att blanda och gjuta med egen betong. Det kan bli i prisklass med murning. Dessutom slipper du formning, om du murar. LECA-block eller cementblock, tja, en smaksak. LECA-block av modern typ är lätta, och har bättre dräneringsegenskaper än cementblock. Lycka till!
Sörgårdsnissen
13-03-2012, 05:56
jag hade väl tänkt blanda själv, men de e väl ett sk. idiot-jobb att blanda så mycket.... får väl ta kompisar till hjälp då  men de e klart, ska man sen blanda in det att man behöver en hel del formvirke så stiger ju den totala kostnaden en del, för ja har inget gammalt sånt material kvar längre. så 1 dm räckte... ja de e ju svårt att knäcka en sån vägg i vanliga fall, men jordmassornas tryck på sidoväggar räknar man ju inte på normalt sett, man kör ju med sunt bondförnuft ist  men ett membran i taket då, vad för material till det? vanlig byggplast? räcker de inte med att man tar ett par lager plast över innan man har på jord?
Gossen Ruda
13-03-2012, 10:39
Jag har gjutit en grund till ett uthus själv, med betongblandare. Ett slavjobb, en full blandare fyllde knappt någonting och då var grunden bara en halvmeter hög i genomsnitt. Det är inte lämpligt att avbryta gjutningen pga nattvila och liknande för man får en skarv då.
Bengalow
13-03-2012, 11:34
Bitumen användes som membran. Det användes också för taktäckning nuförtiden. Det värms fast mot underlaget med en gaslåga. Skarvarna är ofta självklistrande och tätande, men använd en tryckrulle/kavel för säkerhets skull.
medina F1
13-03-2012, 16:33
Det kommer bli svårt att vibrera betongen med 10cm väggar . Vibratorn är ca 5 cm tjock och har du armeringen i mitten så blir det trångt. Du får ut ca 80 liter färdig betong på en blandning i en normal 145 liters blandare så det blir till att kavla upp ärmarna.
Bengalow
13-03-2012, 18:36
Vibrering kan göras på olika sätt. Man kan använda en pneumatisk, men den behöver man inte sticka ner i betongen. Tryck den mot väggformen utifrån, så övergår vibrationen till själva gjutningen...Eller använd en lång rundstav. Dra den upp och ner, det går lika bra det också. Det gäller att få ut eventuella luftfickor ur gjutningen, och få den att flyta ut i varje hörn. Det är ingen konst...
Sörgårdsnissen
15-03-2012, 21:02
Tack för ert intresse! Har lånat bygga jordkällar-boken oxå, men de blir nog inget byggt i vår och sommar. Nu känns det mycket bättre, är nog inne på att mura med lättbetongsten tack vare era synpunkter
Sörgårdsnissen
29-06-2012, 09:38
Nu har det ryckt till lite i jord-källare-tarmen igen:
Sen tänkte jag på in-luften. Läst enkelvarianten, inluft genom därren typ. Men så har jag läst på nätet om de som få en hel massa fukt så tom etiketterna möglar bort och trähyllorna möglar av. Då tänkte jag mer på den seriösa in-luft-lösningen då man gräver ner frostfritt, grovt 10-20cm dia rör på 10-15 meter som tar in luften till källaren. Fråga 1: DET borde väl lösa kondenseringspriglem bättre?
Sitter och skissar lite i ritningsblocket nu. Ska väl ha 2 dörrar ändå.
Ska kolla vart lägsta dräneringsnivå finns i trägår'n men jag funderar på att ha golvet i jordkällaren ca 80-100 cm under jordnivån. Detta för att inte få så lite uppstick ovan jord med "kullen". Fråga 2: för ju lägre man kommer ner, desto stabilare tamperatur får man väl?
Är nu inne på valvformat tak, 2,7 meter brett totalt och 2 meter djupt/långt/på längden bara.(själva förvaringsdelen alltså)
Fråga 3: lyder; hur tjockt bor man gjuta taket för 60cm jord o fukt belastning?
Tänker att lägga 5-7cm frigolitisolering över taket innan jord, men ändå 60cm tot.[attachment=71030:ritn1b160.jpg]
Sörgårdsnissen
01-07-2012, 08:23
Fråga 4: har ett brett transportband med traktormönster på som ska kasseras.
Kan man ha den som "platon-matta" till murningen? Eller skulle det förvärra det hela?
Alltså, först kommer murade valvet och väggarna. Sen transportbandgummi-mattan(uppåner, baksidan=släta utåt,uppåt) Sen byggplasten i 2-3 lager som jag hade tänkt, sen frigolit(isolerar luften i transportbandets räfflor istället?)
Bandet är rätt tilltaget, är 5-6cm höga 1,5mm grova räfflor, och gjorda för 100mm stenkross.
typ nästan mitt band: [attachment=71063:platon.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|