Hans_o_Ingrid
07-03-2012, 16:51
Har sått fröna helt enligt instruktion på påsen, dvs mot fuktad såjord, inte täckt dem med jord samt ställt dem ljust i rumstemperatur men de gror inte ändå. Sådde om fyra veckor efter första sådden, men inte heller den andra sådden visar några groddplantor.
Vad är fel?
Nu har jag aldrig sått petunior men tror det är rätt små fröer. Har du haft sådden täckt med plast så att det hållits nog fuktigt? Om du haft plast har du luftat för lite så fröerna ruttnat?
/Åsa
Hans_o_Ingrid
07-03-2012, 17:24
Vi sådde ien pop-up pluggbox och har haft locket på hela tiden. Det har funkat med andra sorters frön. Men petunior är kanske känsligare?
Jag brukar alltid så ganska mycket petunior och tycker att grobarheten mellan olika sorter verkar variera en hel del. Jag har en sort som jag sår varje år och som alltid gror mycket bra, sedan är det andra där man får vara glad om en eller två gror av en hel påse. Prova en annan namnsort så kanske det går bättre.
Hans_o_Ingrid
07-03-2012, 19:50
Aha, dåförstår vi. Du skulle inte kunna tänka dig att berätta vilken sort det är som du har bra erfarenhet av?
Helen i Piteå Zon 5
07-03-2012, 23:19
Vilka sorters Petunior har ni frösått?
Var har ni köpt dom? Tycker ni ska ringa/maila och tala om att fröna har dålig grobarhet. Oftast så blir man väl bemött och får nya påsar.
Jag tillhör också dom som frösår Petunia, köper oftast P.'Prism White', P.'Purple Pirouette', P.'Cascade Orchid Mist', P. 'Prism Blackberry'
Fröna gror inom ca. 5-7 dagar, i rumsvärme, under växtbelysning, i såjord och fröna täcks endast med vermikulit som gör att jordytan inte torkar ut så fort.
Jag sår petunior varje år av frön från året innan. Jag hade inte tid att kolla så mycket på bruksansvisningar när jag började så jag bara sådde direkt i vanlig blomjord på våren. Jag har så mycket frön så att jag fyller 10-12 balkonglåder och lika många amplar. Ibland ser jag någon trevlig sort och köper en planta och sparar frön från den. Förra året var det en svart och gulrandlig. En del år har jag inte hunnit plocka av fröerna så jag smular ner dem direkt och lite delar från den torkade plantan och det går bra det också. Mina äldsta sorter är från 1987 som jag köpte på coop för 4,50. Jag gör likadant med tagetes och krasse m fl. Det viktigaste tror jag i alla fall är att sådderna har en sund miljö inte för torrt eller fuktigt och instängt och inte för tät botten så att de kan reglera själva. Om de ändå inte gror kan ju fröerna vara kassa eller allmännt tjuriga. Lycka till !!
Hans_o_Ingrid
08-03-2012, 13:34
Sorten vi har sått är 'Colorama'. Vi kommer att ta ett snack med affären så får vi se om de vill ersätta oss.
Tack för alla goda råd!
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2012, 15:36
Jag vet varför du har problem enligt nätet är Colorama en F2 hybrid = en selekterad avkomma från F1 hybrider ofta brukar det vara dålig grobarhet på frön som är F2-hybrider. (det är därför det säljs frön till få såna sorter). Köp frön från nån som är en icke hybrid alt nån som har F1 efter namnet
Hans_o_Ingrid
09-03-2012, 15:47
Tack Åsa, för detta råd Vi tar till oss det omedelbart och håller tummarna att nya frön av Mirage F1, inköpta idag, ska lyckas bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.