Monica, Norrbotten zon 5
Vår ståtliga silverpil som är trädgårdens största och vackraste träd har i höst och vinter farit mycket illa. crying.gif
I höstas blåste en stor gren av högt upp i kronan med en stor fläkskada som följd. Nu är inte detta det största bekymret.
För några dagar sedan såg vi att en av huvudstammarna håller på att helt spricka sönder i en klyka. För att inte sprickan ska fortplanta sig djupare har vi satt upp ett spännband för att avlasta. Sprickan når ner till pilen i bild 2.
Hur gör vi nu? Går trädet över huvudtaget att rädda?
Är det någon vits att försöka dra ihop skadan med fler spännband eller är det kört?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Huggorm
Det är tyvärr normalt för stora pilträd. De är skapta för att dela på sig, de växer ju ofta vid vatten och grenar som går av skall flyta iväg och slå rot någon annanstans. Spännbandet kan hjälpa, jag har sett många varianter på träd som börjat spricka. Gamla ekar har ibland säkrats med kätting, nu ofta inväxt i veden. Jag har även sett ett körsbärsträd där ägaren borrat in en gängstång igenom båda stamhalvor och hållit ihop trädet med det.

Hur står trädet, riskerar det att skada huset om det faller i någon storm? Om inte kan det vara värt att experimentera. Annars kan man försöka sig på någon sorts kraftig beskärning, pilträd är livskraftiga och kan överleva även sådan behandling.
Cilla
Kontakta en arborist i närheten, detta ser ut att vara ett ganska enkelt jobb. Bra att få en kunnig att kika på trädet också i dess unga år. Det är lite tidigt i pilens liv att börja knäckas, det sker mer naturligt senare. Säkert finns något man kan göra som motverkar att grenstrukturen fortsätter att knäckas i förtid.
Bassam
Hej

Detta är gammal trädet drev bort den. Och plantera ett ungt träd i stället

Obs:
.
Du kan köpa järn eller plast band och länka ihop sektionerna

H.Bassam
Monica, Norrbotten zon 5
Jag skulle tippa att trädet är ca 9-10 m högt och har ca 35 år på nacken.
Hur gammal blir normalt en silverpil?

Jag ska se om jag får tag i någon kunnig person som kan komma och kolla på det och ge råd om hur vi ska göra för att rädda det. Vi ska försöka spänna upp några fler spännband så det håller ihop fram till våren i alla fall. Det är lite svårt så här mitt i smällkalla vintern och med mycket snö att göra några större ingrepp. Kan man skada trädet om man försöker spänna ihop sprickan när det är kallt?
pebblelake
får man tipsa om sin egen firma? http://www.tradtradgard.se/index.php/homepage-2
Bassam
Hej

Om du länk växt delar, Påverka inte hälsan av trädet men det är bättre om du stöds av pelare också för att öka säkerhet.

H.Bassam
Cilla
När din silverpil nått sin sluthöjd ca 15-20 meter och varit där ett bra tag kan man börja tala om åldrande.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon