Maj-Elén
07-03-2012, 19:09
Hej, jag har en gammal järngryta som tidigare har varit en sån där tvättbalja som man har eldat under. Jag använder den i växthuset till att ha vatten i för att vattna med tempererat vatten. Ibland har jag även vattenhyacinter i den. Tyvärr har den börjat rosta lite så jag har strukit den med linolja på utsidan men tror ni att jag även kan göra det på insidan utan att det kommer att påverka vattenkvalitén på ett negativt sätt för växterna och speciellt småplantorna som är lite känsligare?
Kanske oroar jag mig i onödan för linolja är ju en ren naturprodukt och lin är väl inte giftigt. Men å andra sidan så är det ju en sorts impregnering.
Ska jag i.s.f. använda kokt eller rå linolja?
Hoppas att någon kan svara för jag vill gärna bevara den gamla järngrytan.
Hej
Rå linolja är inte giftigt men när de kokats bli dem giftigt.
Obs
Det är bättre om du använder grytorna utan linoljor. På grund av växter tycker
om Iron som kommer från rostiga grytor.
H. Bassam
Bengalow
07-03-2012, 22:49
Tja, hade jag varit du, så hade jag använt vanlig olivolja invändigt, om man nu skall använda något. Din behandling motverkar på intet sätt rostning, den försenar den möjligtvis, eftersom oljan motverkar vattnet att påverka järnet, så länge oljeytan finns där. I både linolja och olivolja finns en del syra, som fräter på järnet.Observera att vatten också räknas som en svag syra kemiskt sett...
Maj-Elén
08-03-2012, 07:39
Tack för era svar. Jag ska fundera på om jag ska ta rå linolja eller någon sorts matolja.
Jag tar tacksamt emot andra förslag än oljor, på hur jag ska bevara järngrytan.
*Stintan*
08-03-2012, 11:18
Vill du bevara den gamla grytan ska du inte ha vatten stående i den. Jämför med en gammal järngryta i köket. Dom är ofta väl inoljade men låter man dom stå med vatten i så rostar dom. Din tvättgryta har haft en innerbalja av koppar.
Gossen Ruda
08-03-2012, 11:27
Kanske dags att besvara tramset ovan, kokt linolja är INTE giftigt. Linolja kan användas till matlagning mm. Anledningen till att linolja är bra till rötskydd är att den har god inträngningsförmåga och håller ute vattnet, däremot skyddar den inte mot själva rötsvamparna. Linolja går alldeles utmärkt att även använda mot rost, kanske inte lika bra som blymönja men mycket ofarligare.
*Stintan*
08-03-2012, 13:08
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2012, 11:27)

Kanske dags att besvara tramset ovan, kokt linolja är INTE giftigt. Linolja kan användas till matlagning mm. Anledningen till att linolja är bra till rötskydd är att den har god inträngningsförmåga och håller ute vattnet, däremot skyddar den inte mot själva rötsvamparna. Linolja går alldeles utmärkt att även använda mot rost, kanske inte lika bra som blymönja men mycket ofarligare.
??????? Det är en järngryta det är fråga om så var kan det bli röta i den?
Gossen Ruda
08-03-2012, 14:21
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2012, 13:08)

??????? Det är en järngryta det är fråga om så var kan det bli röta i den?
Aldrig hört talas om järnröta?

Det om rötan skrev jag för att i första inlägget stod det något om impregnering så jag förklarade varför även ett giftfritt material kan skydda. Sen gick jag vidare med järnskyddet.
malarmaster
08-03-2012, 18:37
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2012, 11:27)

helt rätt,kokt linolja är bäst till järn om man vill det skall torka,rå tar evig tid på sig och lämpar sig bäst till träimpregnering.
linolja har använts till rostskydd i hundratals år,blandar man med bly får man en utmärkt färg,bly är numera förbjudet att använda till slikt men det är oöverträffat.
ren linolja kan köpas i hälsokostaffärer,smakar skit men det lär vara bra. ulf
ingrid fuxwall
08-03-2012, 19:50
När jag målar huset - Falu rödfärg så blandar jag i kokt linolja, när hunden var valp försökte hon äta färgen från spannen men det gick jag inte med på, då slickade hon i sig från väggen. Hon lever fortfarande så det är inte giftigt för hundar, det vet jag! Själv har jag inte försökt äta så det kan jag inte svara på
Halaj!
Jag hade nog, som bassam, låtit det vara. Sent lär det rosta hål i grytan.
Linolja har använts som rostskydd i hundratals år av smeder.
Men då hettade de upp smidet till körsbärsröd och doppade det i ett linoljefat en kort stund.
Efter det snabba doppet brändes linoljan in i järnet.
Linoljan måste brännas fast i järnet för att funka långvarigt.
Och inte ens då tror jag att det är något vidare rostskydd. Det var helt enkelt de de hade tillhanda förr i tiden.
Angående giftighet fattar jag inte varför det skulle vara ogiftigt för att det är en naturprodukt. Vad naturprodukt är har jag inte heller fattat iofs.
Flugsvamp är väl en naturprodukt?
//T
Gossen Ruda
08-03-2012, 21:19
Att linolja inte är giftigt beror mest på att linfröna inte är giftiga, inte för att det är en naturprodukt.
CITAT (Tapio @ 08-03-2012, 20:45)

Halaj!
Linolja har använts som rostskydd i hundratals år av smeder.
Men då hettade de upp smidet till körsbärsröd och doppade det i ett linoljefat en kort stund.
Efter det snabba doppet brändes linoljan in i järnet.
Linoljan måste brännas fast i järnet för att funka långvarigt.
Och inte ens då tror jag att det är något vidare rostskydd. Det var helt enkelt de de hade tillhanda förr i tiden.
//T
Nja snarare var detta ett av sätten att härda järnet.
Rostskyddet ordnas i nästa steg när järnet är svalt.
Kokt linolja torkar och kan användas som rostskydd på metall.
Biltema sålde (säljer?) det som rostskyd för invändiga hålrum i bilar.
Gunilla T
09-03-2012, 11:10
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2012, 21:19)

Att linolja inte är giftigt beror mest på att linfröna inte är giftiga, inte för att det är en naturprodukt.
Ja, så är det men det är inte konstigt att folk uppfattar det som kommer från naturen som ofarligt....många produkter marknadsförs helt felaktigt på det sättet där man försöker ge sken av att de är ofarliga eftersom de kommer från naturen.
T.o.m. giftiga produkter saluförs på det sättet - Pyrethrum preparat tex. som är ett bekämpningsmedel men i reklamen kan man läsa att det är ett "naturligt" gift som kommer från krysantemumväxten, avsikten är att vilseleda konsumenten...
halaj!
CITAT
Jag har jobbat i gjuteri samt gått smideskurs, allt rostskydd med linolja jag då sett har skett när metallen är "rykande het" efter gjutning eller smide.
Har själv linoljebränt några smidesdetaljer här hemmavid, har då gjort en brasa och sedan lagt detaljen på glödbädden.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/...olja-tjara.html//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.