Vanilj123
Min snart treåriga Habaneroplanta har börjat bli svart, och jag undrar om det finns något jag kan göra, eller om jag är illa tvungen att kapa den och hoppas på det bästa. Jag är bara en nybörjare/hobbyodlare och vet inte riktigt vad för extra information ni behöver, så fråga gärna om ni behöver veta mer. Den har tappat alla bladen på den övre (svarta) halvan av plantan, och topparna på de nedre grenarna börjar också skifta färg, men i en långsammare takt.

http://tinypic.com/view.php?pic=kbw2zo&s=5

Tack på förhand!
merlin68
Kan det vara någon form av röta? Ser ut som någonting relaterat till fukt och kyla? Klipp bort hela övre delen direkt tycker jag så tar sig plantan förhoppningsvis. Synd det där när du har haft plantan så pass länge.
Anja Danmark
Helt enig - jeg synes også, at du skal klippe hele den øverste del af et godt stykke under misfarvningen.

Og så skal planten stå tørt og ikke for koldt, så den kan lukke såret, uden at der går råd i det.

Bassam
Hej

Den svarta färgen kommer på växter när Växter utsätts för kyla. Växter kan upprepa tillbaka till livet om Du tar bort smittade delar och sätta växter Under lämpliga förhållanden
H.Bassam
merlin68
Hur gick det med din chiliplanta? Klarar den sig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon