Full version: Dahlior
evelina
När kan man förkultivera Dahliaknölar för tidigare blomning och hur??? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man förkultiverar genom att plantera knölarna i stora krukor, man brukar se på knölarna vart stjälkarna har varit (pinnar) och dessa ska vara uppåt.

Du har fortfarande gott om tid att förkultivera förr köpte jag ibland knölar på trädgårdsmässan som då var i slutet av mars och planterade när jag kom hem och det hann bli rejäla plantor innan man kunde plantera ut dem. Så har du inte gott om plats inomhus och inte bor i södra sverige där du kan plantera ut tidigt så kan du gott vänta till en bit in i april innan du börjar förkultivera.

http://www.odla.nu/artiklar/dahlia.shtml
evelina
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-03-2004, 15:48)
Man förkultiverar genom att plantera knölarna i stora krukor, man brukar se på knölarna vart stjälkarna har varit (pinnar) och dessa ska vara uppåt.

Du har fortfarande gott om tid att förkultivera förr köpte jag ibland knölar på trädgårdsmässan som då var i slutet av mars och planterade när jag kom hem och det hann bli rejäla plantor innan man kunde plantera ut dem. Så har du inte gott om plats inomhus och inte bor i södra sverige där du kan plantera ut tidigt så kan du gott vänta till en bit in i april innan du börjar förkultivera.

http://www.odla.nu/artiklar/dahlia.shtml

Tack,får vänta & vänta biggrin.gif .
evelina
Jag kunde inte vänta!!!

Planterade dahliorna igår & satt ut dom på min inglasade balkong.
Där är det nu 15 grader dagtid & i natt lade jag på täckväv.

Tror ni det fungerar????? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan fungera bara det inte blir minusgrader för dahlia klarar inte minusgrader, så blir det kalla nätter kan det vara bäst att ta in dem.
Täckväven håller kvar värmen så det brukar bli någon/några grader varmare under den men blir det flera minusgrader på natten så finns det risk för frysning även med täckväv.
Gotlandsåsa
Hej,
jag satte mina skrumpna dahliaknölar för två veckor sedan och ännu inget resultat! Vad tror ni mer erfarna, är det någon idé att vänta längre. De står hyfsat ljust, men ganska varmt. Vore också glad för tips på bilder på frösådda dahlior.
Hälsningar
Åsa
Eva i Skåne
De kommer säkert Åsa, så vänta du ett tag till wub.gif

Om man skulle vara för snabb att sätta ut sina dahlior och det kommer en frostnatt så vissnar allt ovan jord ner, men knölen tål mer än så. Det växer upp nytt grönt, men de blir förstås rejält försenade med blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon