Full version: Flyttat till ny zon!
LaPaloma
Min dotter har flyttat nu i januari till en ny zon, från zon 5 i norr till zon 2 (kring Uddevalla). Hon och sambon har köpt sig ett litet hus och de funderar kring detta med trädgårdsarbetets start.

Själv är jag bara van vid zon 5, dess växter och när man kan börja trädgårdsarbetet här uppe. Om zon 2 har jag noll koll!

Har några frågor som jag hoppas att ni kanske kan besvara så ska jag vidarebefodra svaren till henne:

- När kan man börja plantera fruktträd, bärbuskar?

- När kan man börja odla potatis?

- När är det lämpligt att så i grönsakslandet?

- När kan man beskära en syrenhäck (ca 2-3 år gammal)?

Är det något annat som de ska tänka på nu i början av deras trädgårdskarriär?
Bengt i Särö
CITAT (LaPaloma @ 08-03-2012, 13:44) *
Min dotter har flyttat nu i januari till en ny zon, från zon 5 i norr till zon 2 (kring Uddevalla). Hon och sambon har köpt sig ett litet hus och de funderar kring detta med trädgårdsarbetets start.

Själv är jag bara van vid zon 5, dess växter och när man kan börja trädgårdsarbetet här uppe. Om zon 2 har jag noll koll!

Har några frågor som jag hoppas att ni kanske kan besvara så ska jag vidarebefodra svaren till henne:

- När kan man börja plantera fruktträd, bärbuskar?

- När kan man börja odla potatis?

- Närdet lämpligt att så i grönsakslandet? är

- Närdet lämpligt att så i grönsakslandet?

Är det något annat som de ska tänka på nu i början av deras trädgårdskarriär?

Hej LaPaloma.

- När kan man börja plantera fruktträd, bärbuskar? När tjälen har gått ur jorden.

- När kan man börja odla potatis?När jorden reder sej,de vill säja,när nattfrosten har upphört,eller om man täcker med duk

- Närdet lämpligt att så i grönsakslandet? Samma som åvanstående

- När kan man beskära en syrenhäck (ca 2-3 år gammal)? Medesamma tidigare dessbättre
Är det något annat som de ska tänka på nu i början av deras trädgårdskarriär? Ja att inte ha för bråttom det första året
utan se var som kommer upp i jorden.

.

-

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon