skånepåg
Så får väl säga grattis? Och lägga in en bra text jag fick i min news feed på Facebook....
God morgon alla. Ha en fantastisk kvinnodag. Fira att du lever och inse vilka otroliga homosapiens sapiens av honkön som under 5 miljoner års evolution, släpat, slitit, fött och fostrat generation efter generation till nu där du som överlevare i en kall värld står med mark under dina fötter. Ta en stund och tänk på kvinnorna i Sudan, eller de sydafrikanska kvinnorna, där våldtäkt numer är norm. Varför inte reflektera över flickor som inte får gå i skolan, trafficking, aborter av flickfoster eftersom de är värda mindre, hittebarn av kvinnokön i mängder. Eller varför inte reflektera över det faktum att den första kvinna som valdes in i Svenska kungligavetenskapsakademien i det tekniska skrået gjordes det år 2002? Varför inte fundera över vad som gjort att kaffeflickor trott sig kunna nå framgångar genom att låna ut sina kroppar en stund?
Skänk en tanke till de hundratals kvinnor som varje år får bo på kvinnojourer runt om i detta land, som trots tortyr och övergrepp ändå är de som i rättssalen blir ifrågasatta?
Ställ dig frågan hur det kommer sig att det fortfarande är mannen som är norm och kvinnan undantag...
*Stintan*
Johanna Koljonen vinnare av Roks pris Årets kvinnogärning!
http://www.roks.se/nyheter/2012-03-07/joha...s-kvinnogarning
skånepåg
wub.gif
mojan
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2012, 15:14) *
Johanna Koljonen vinnare av Roks pris Årets kvinnogärning!
http://www.roks.se/nyheter/2012-03-07/joha...s-kvinnogarning

tummenupp.gif
mamamaggan
Jag har " firat " den på mitt alldels egna sätt. Var på stan och handlade lite , på Granngården och köpte pluggboxar och så på banken för att prata lån .

Min man fick vara hemma , sommarstugan som jag vill låna på är jag ensam ägare av !

Det du tar upp Skånepåg är oerhört viktigt och bra att det uppmärksammas och inte bara på Kvinnodagen.
Lokan
CITAT (skånepåg @ 08-03-2012, 14:02) *
Så får väl säga grattis? Och lägga in en bra text jag fick i min news feed på Facebook....
God morgon alla. Ha en fantastisk kvinnodag. Fira att du lever och inse vilka otroliga homosapiens sapiens av honkön som under 5 miljoner års evolution, släpat, slitit, fött och fostrat generation efter generation till nu där du som överlevare i en kall värld står med mark under dina fötter. Ta en stund och tänk på kvinnorna i Sudan, eller de sydafrikanska kvinnorna, där våldtäkt numer är norm. Varför inte reflektera över flickor som inte får gå i skolan, trafficking, aborter av flickfoster eftersom de är värda mindre, hittebarn av kvinnokön i mängder. Eller varför inte reflektera över det faktum att den första kvinna som valdes in i Svenska kungligavetenskapsakademien i det tekniska skrået gjordes det år 2002? Varför inte fundera över vad som gjort att kaffeflickor trott sig kunna nå framgångar genom att låna ut sina kroppar en stund?
Skänk en tanke till de hundratals kvinnor som varje år får bo på kvinnojourer runt om i detta land, som trots tortyr och övergrepp ändå är de som i rättssalen blir ifrågasatta?
Ställ dig frågan hur det kommer sig att det fortfarande är mannen som är norm och kvinnan undantag...

Det var en bra text Skånepåg! tummenupp.gif
Motti
Jo då jag belv påmind i dag av en ung tjej i 20 års åldern när jag var i "stan" och shoppade hon var ssu:are och delade ut pamfletter och vi stog nog och pratade i en halvtimma och kom riktigt bra överens trots att jag var gammelmoderat och hon ssu :)vi hade en trevlig pratstund !trevligt att träffa ungdomar som kan prata sakligt och som har ambitioner och framtidstro !glömmde fråga vad hon hette men det var en helgo tjej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon