Kolmårdstrollet
08-03-2012, 16:22
Hej!
Jag har ett växthus med två vädringsfönster (automatiska) ett på varje tak-sida. Problemet är att rutorna flyger ur så fort det blåser lite. Första gången gick de sönder såklart, sen köpte jag i plexi och dom håller men jag får sätta i dom i princip varje dag en eller flera gånger.
Kan inte komma ihåg att det följde med några fästanordningar till dom rutorna. Om jag limmar fast dom så kanske det blir för stort vindfång så ramen går sönder.
Otur med placeringen? Har någon annan detta problem?
Tacksam för tips!
ingaröbo
08-03-2012, 17:11
Vet inte om jag förstår vad du menar, den automatiska öppnaren måste ju sitta fast i fönstret.
Vad är det för sorts växthus du har och vilken sort av öppnare? Foto?
Kolmårdstrollet
08-03-2012, 17:41
Hej,
jag har ett juliana kompakt på typ 6,5 m2. Fönsteröppnarna är såna med kolv som öppnar beroende på temperatur (ventomax). De sitter ju fast i fönsterramen och det är bara själva rutorna som flyger ur trots att de ligger i "spår" på två sidor. Min fundering är om jag kan limma fast rutorna i ramen eller om man skapar ett nytt problem då...
Hej.
Rutan måste sitta fast i ramen på något sätt ...
Brukar vara med "stålbygel" eller gummilister.
Lika dana som håller fast alla andra rutor.
Om det inte är visat något i byggbeskrivningen så får du improvisera och fixa något själ.
Egorina
08-03-2012, 20:49
Jag har ett exakt likadant växthus i kanalplast. Vi har limmat fast plastrutorna som sitter i takluckorna och det har inte varit några problem. Försök att limma en ruta först och se om det lyckas, isåfall kan du limma den andra också.
Rutorna på sidorna har blåst ut och flugit kring byn när det varit storm men vi har som sagt aldrig haft problem med rutorna i takluckorna. Hoppas det löser sig!
ingelsgarden1
13-03-2012, 10:51
Hej
Jag rekommenderar att du fäster rutorna med silikon finns att köpa på byggvaruhus men var noga med att rutorna och listorna är rena Willab rekommenderar att man gör rent med rösprit
Kolmårdstrollet
19-03-2012, 08:42
Tack för alla svar!
Ska prova med Silicon. Just nu drar värsta blåsten in så jag lär få jaga rutor ikväll
heinrich_stubel
21-03-2012, 01:47
Bygg ett större växthus runt det lilla huset. På så sätt har du två växhus, och slår alltså två flugor i en smäll.
Tänk dig själv när det är kanske 15 grader i det yttre huset, då lär det vara kanske 20 grader i det inre. Perfekt för tropiska växter. Akta så du inte får djungelfeber när du vattnar bananerna bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.