Wierga
Jag har planer på att utöka mitt lilla land till en större odling tills i sommar och undrar hur ni gör som har husdjur, barn eller bara oinbjudna gäster i landen. Har en hund som förra sommaren grävde upp både rabatter och gräsmatta så blir nog tvungen att hägna in odlingarna om jag ska få ha något ifred...

Har funderat på elstängsel, någon som provat det? Alla svar mottages tacksamt :)
ingaröbo
Vi använder rådjursnät, Allox heter det väl, syns nästan inte alls och håller även rådjuren borta tummenupp.gif
merlin68
Viltstängsel är bra men bör vara minst 180 cm högt annars hoppar de bara över....
ingrid fuxwall
Själv nöjer jag mig med fårstängsel.
Dels för att det inte ska gå att rusa dit fort och igenom och förstöra men sedan kan man ju använda stängslet som stöd för bönor och liknande.

Glömde säga att tomten är omgärdad av ett högt stängsel och de 100 kvm som är grönsaksland har fårstängsel runt sig.

Tar man sig genom "laburinten" så kan både hund och katt följa med mig när det är odlingstid. Självfallet uppskattar jag när hunden hjälper mig att gräva, bara jag får bestämma var - inte där jag sått men gärna innan
Wierga
Tack för svaren!

Fårstängsel låter nog som det billigaste alternativet. Har inte en förmögenhet att spendera på dyra viltstängsel även fast de verkar superbra :) Hade tänkt ha lite klättrande växter längs med staketstolparna också som döljer det mesta av nätet så fårstängsel blir nog perfekt.

Men måste bara fråga igen, är det någon som provat elstängsel? Min hund är rädd för de och skulle antagligen hålla sig utanför. Och hon är ganska stor så ett vanligt fårstängsel kan hon hoppa över om hon verkligen vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon