duo2010
Hej
alla ni duktiga tomatodlare som lyckas "göra" egna fröer! Har läst i Tomatboken (Truedsons) men det verkar lite mäckigt. Hur gör ni?
gunilla confused.gif
ingrid fuxwall
Förstår inte riktigt din fråga men så här gör jag.
Förra året tog jag inanndömmet från mina egenodlade tomater och spred ut på papper, fröna alltså och i år har jag sått dessa frön - det fungerar bra för mig men det var kanske inte det du undrade över
Peztis
Om du hittar en tomat du tycker är god så kan du plocka ur fröna och lägga i ett glas med vatten ett eller ett par dygn. Häll dem i en sil och gnugga dem rena från fruktkött, skölj av och låt dem torka på en bit hushållspapper. Sedan så du "som vanligt" (dvs såjord i en kruka och lite såjord över, håll fuktigt med lite plast över eller ställ krukan i en plastpåse som du knuter ihop lite löst).
Har även provat att skiva en tomat och lägga skivan med fröer direkt på såjord och det funkar också - det gror och kommer små tomatplantor.

Tänk dock på att det är inte alltid som det blir smma resutat på det du sår från de tomater som du plcokat själv.
Anja Danmark
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-03-2012, 20:44) *
Förra året tog jag inanndömmet från mina egenodlade tomater och spred ut på papper, fröna alltså och i år har jag sått dessa frön - det fungerar bra för mig men det var kanske inte det du undrade över

Jeg bruger samme metode og har brugt den i over 20 år - gennemsnitligt spirer 9 ud af 10 frø, så det er vel OK, ikke?

Det findes også en metode med at lægge frøene i vand og lade dem gære - men frøene bliver ikke bedre af det, bare pænere smile.gif

jaj-51
Krafssa ur "gegan" där fröna fins och låt detta jäsa i ett glas med vatten.
När fröna är "rena" efter en vecka så är det dags för torkning.

Tomaterna korsar sig inte med andra plantor, blomman är "sluten" och polinerar sig själv.
Om dina plator är från F1 frön så blir det lite variation på dina fröplantor.
AromaJohanna
CITAT (jaj-51 @ 08-03-2012, 21:47) *
Krafssa ur "gegan" där fröna fins och låt detta jäsa i ett glas med vatten.
När fröna är "rena" efter en vecka så är det dags för torkning.

Tomaterna korsar sig inte med andra plantor, blomman är "sluten" och polinerar sig själv.
Om dina plator är från F1 frön så blir det lite variation på dina fröplantor.

Så man behöver alltså då inte vara orolig för att få oplanerade korsningar även om man har flera olika tomatsorter som står bredvid varandra?
Whiskuchi
Jag brukar pilla ut frön, lägga dem på tork på ett kaffefilter i några dagar och sedan så. Busenkelt och med väldigt hög grobarhet.
jaj-51
CITAT (AromaJohanna @ 09-03-2012, 08:14) *
Så man behöver alltså då inte vara orolig för att få oplanerade korsningar även om man har flera olika tomatsorter som står bredvid varandra?

Ja och det beror på att blomman stänger in pestillen innanför sina ståndare, det blir inavel med andra ord.
duo2010
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-03-2012, 20:44) *

Hej
ja men det låter ju enkelt o bra, ingen vattenläggning o jäsning utan bara tork så där. Sen spara fröna till nästa år och så för man förhoppningsvis många jättegoda tomater. Att lägga tomatskivor direkt på verkar ju oxå kul men jag har ju inte tomater kvar när det är dags! Men man kandke kan frysa in?? ngn som vet?
gunilla g.gif
Eva 33c
CITAT (jaj-51 @ 08-03-2012, 21:47) *

Detta är inte hela sanningen. Jag har läst (på tomatsidan.se bla) att bland äldre sorter (före 50-talet) så förekommer en hel del varianter av tomater som inte har sluten pollinering. Kan ju vara bra om att vet om man vill bevara en riktigt gammal sort genom att ta egna frön. Förmodligen kan man se på blomnorna hurvida de är öppna eller slutna, bara man vet vad man ska titta efter. Och kanske också har ett förstoringsgal till hands : ) Det finns bilder på tomatsidan. se men jag har inte riktigt greppat detta än...
kerstinbern
CITAT (duo2010 @ 09-03-2012, 17:57) *
Hej
ja men det låter ju enkelt o bra, ingen vattenläggning o jäsning utan bara tork så där. Sen spara fröna till nästa år och så för man förhoppningsvis många jättegoda tomater. Att lägga tomatskivor direkt på verkar ju oxå kul men jag har ju inte tomater kvar när det är dags! Men man kandke kan frysa in?? ngn som vet?
gunilla g.gif

Nej, man skall alltid ta bort fruktköttet så mycket som möjligt, det förhindrar att fröna gror.
Whiskuchi
Men alltså, det där att fruktköttet förhindrar att det gror... jag har fått upp självsådda tomatplantor där jag odlat tidigare år och tomater fallit till marken. Och då snackar vi ju hela frukter, inte bara lite fruktkött.
Peztis
Och så är det ju så att ibland har jag köpt tomater där det redan har börjat gro INUTI tomaterna...

Men jag antar att om man vill spara fröerna för att så lite senare så är det bättre med att rensa dem, torka och sedan förvara fram till sådd.

Men normalt brukar ju hinnan eller köttet runt ett frö innehålla groningshämmande ämnen.
jaj-51
CITAT (kerstinbern @ 09-03-2012, 19:28) *
Nej, man skall alltid ta bort fruktköttet så mycket som möjligt, det förhindrar att fröna gror.

Hej.
Enligt Tomatboken skriven av Truelson så är metoden med fruktköttet och "rötning" bra mot sjukdommar.
För mig har inga tomatfrö börjat gro på de veckor de legat i blöt och "ruttnat"
fvd
Det kanske är lite vid sidan av ämnet men jag sår redan på hösten. Från början kom det sig av att jag hade dåligt med tid. Jag klipper ner mina tomatplantor i komposten sedan kommer de upp lite varstans och jag flyttar dem dit jag vill ha dem.. De brukar bli frodigare än de som jag sått på våren. Överblivna tomater myllar jag ner på plats och de kommer också upp. Om vårsådden inte lyckas så har jag tomater ändå.
Anja Danmark
Det kan godt være, at det gør en lille forskel, hvis man renser sine frø - men jeg synes, at det er lidt spild af tid smile.gif

Mine bliver sat enkeltvis på et stykke papir og bliver siddende der, til de skal i jorden. Jeg bruger ofte frø, der er 3-4 år gamle, og de spirer stadig helt fint!

Jeg opbevarer papiret i plastposer ved stuetemperatur, så de ligger tørt og ikke specielt køligt.

Eva 33c
CITAT (jaj-51 @ 10-03-2012, 06:45) *
Enligt Tomatboken skriven av Truelson så är metoden med fruktköttet och "rötning" bra mot sjukdommar.

Jag vill minnas att även Åke Truedsson angav en "latmans-metod" för egna tomatfröer. Den gick helt enkelt ut på att pressa ut fröerna ur en mogen tomat på ett tidningspapper eller liknande och låte dem torka. Sen bröt man bara loss de nästa år och sådde. Funkade tillräckligt bra för en husbehovsodlaren i alla fall.
Anette Nordlund
Jag skulle inte ha tomater i år ... för vi ska vara borta i 3 veckor... men så fick jag plötsligt abstinens och ska nu prova något som jag hört om ... men inte provat själv.. Jag gick till min påse med köpta vanliga tomater och skar 3 skivor. Dessa har jag nu lagt ner i fuktig såjord med kött, hinnor o allt! Min man frågade vad jag tänkte att det skulle bli av detta... Ja jag hoppas ju på Tomater! Vi får se hur det går... kostar nästan inget och försöka duger... blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon