Lady Hamilton
Nu har jag postat fröerna 000.gif
Så fröerna i såjord och täck med ett tunnt lager med jord. Placeras ljust och svalt direkt efter grodd

NU kan ni börja gissa tummenupp.gif .... eftersom vissa i denna tråd identifierar fröerna direkt på poststämpeln coolgleam.gif så tyckte jag att detta skulle bli en utmaning att gissa redan nu INNAN ni sett kuverten.

Speciellt såråd till Anki med fler:

* Vändschema på såbyttan varannan timme nattetid växelvis nordost-sydväst.
* Gräv runt i byttan 2 ggr dagligen första veckan ( crazy.gif så hinner de andras sådder gro innan era)
* Ute promenader med byttan 3 ggr dagligen gör grannarna på bättre humör

Lycka till!
Gåsis
Du ÄR inte klok på en fläck rotfl.gif kompiskram.gif

/Åsa
Maggan H
Haha I like! Anki, gör nu som Ladyn säger!!
Låt oss andra få lite högre odds ( Gåsis jag höll på att skriva handicap)...fast det hade väl passat??
Gåsis
Tja, högt handicap är ju aldrig bra i tävling så det var nog rätt tänkt.

/Åsa
Peztis
rotfl.gif
Rosmarin
a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Det här bådar gott! Jag har redan fått mig ett par goda skratt sedan början på årets bus! Roligt att du är med igen i år Ladyn. Och det ska bli spännande att se dina fröer. [Väntar...]
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 09-03-2012, 19:33) *
Nu har jag postat fröerna 000.gif
Så fröerna i såjord och täck med ett tunnt lager med jord. Placeras ljust och svalt direkt efter grodd

NU kan ni börja gissa tummenupp.gif .... eftersom vissa i denna tråd identifierar fröerna direkt på poststämpeln coolgleam.gif så tyckte jag att detta skulle bli en utmaning att gissa redan nu INNAN ni sett kuverten.

Speciellt såråd till Anki med fler:

* Vändschema på såbyttan varannan timme nattetid växelvis nordost-sydväst.
* Gräv runt i byttan 2 ggr dagligen första veckan ( crazy.gif så hinner de andras sådder gro innan era)
* Ute promenader med byttan 3 ggr dagligen gör grannarna på bättre humör

Lycka till!

Ah.....Då vet jag precis vad det är yahoo.gif .

Jag avvaktar ändå att skicka in svaret tills jag fått se fröna. Det kan ju (mot förmodan) vara något som sås på liknande sätt sleep.gif . Men är du verkligen säker på att det ska vara nordost-sydväst? De jag tänker på i första hand ska vändas sydväst-nordost.

Tokfia där! kompiskram.gif

/Anki

Gåsis
Det var då dom småaste frön jag sett på lääänge. Eller så är det dags för nya läsglasögon, vad vet jag dunno.gif

/Åsa
Anki V
Då lär förstoringsglaset jag lånade för Maggans frön komma väl till pass då. tummenupp.gif

/A
Margith
Ja, inte var de fröerna stora inte.

Hörru Ladyn, du skulle inte kunna tänka dig att ge så pass mycket hjälp att du berättar om den är 1-årig eller perenn?
Anki V
Först och främst vill jag tacka för "frömoset".

Det måste vara något fel på posten ranting.gif .
Det finns inte ett enda frö som är helt. Det verkar som om kuvertet gått genom valsar för det nästan gått hål i plasten både på fram och baksidan av fröna. Det finns inte en chans att det ska bli något av det här....det är till och med värre än Maggans för där hittade jag i alla fall vad jag tror är tre "fröinnehåll".
[attachment=68481:DSC03995__Large_.JPG]
/Anki
Maggan H
Oj, du ska då alltid va värst! naughty.gif

Här kan jag se 3 krossade frön men resten är intakta. rose.gif

Du får ge Sundsvallsposten en riktig skrapa, Anki! ranting.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 12-03-2012, 18:57) *
Du får ge Sundsvallsposten en riktig skrapa, Anki! ranting.gif

´
Undra om det är frankeringsmaskinen som krossar fröna? g.gif

Skitsur blir jag i alla fall! sad.gif
Anki V
Fel tråd blink.gif

/A
Maggan H
CITAT (Anki V @ 12-03-2012, 19:51) *
Fel tråd blink.gif

/A

Ah, jag hade rätt, det var här jag läste det inlägg i af! giggle.gif

(Se min tråd 'Och vad har vi här?)'
Lady Hamilton
-cry-.gif buhuuuuuu.....

Jag HAR skickat riktiga fröer å inte "skröffs 2" mina fröer var små å svart unjefär som Maggans

Hör av er här i tråden ni som fått "frökross" så får jag skicka ut nya fröer till er trostar.gif
Lady Hamilton
CITAT (Margith @ 12-03-2012, 14:48) *
Ja, inte var de fröerna stora inte.

Hörru Ladyn, du skulle inte kunna tänka dig att ge så pass mycket hjälp att du berättar om den är 1-årig eller perenn?

Ok för din skull då Margith...... det är en perenn Men för den skull behövert ni inte gissa RÄTT innan vi ens har fått fröerna i jorden laugh.gif
Gåsis
Jag som lovordade posten i norrlands inland måste tyvärr säga att i min påse finns inget som ens liknar ett frö. Jag har slängt iväg en gissning till Ladyn på dom minsta fröer jag vet men tom de ser stora ut i jämförelse med vad som finns i påsen.

/Åsa
Maggan H
Trist detta med posten, men OSS ska de inte knäcka om de så krossar varenda fröpåse! Lika bra att ni som ännu inte skickat sveper in påsen i bubbelplast el liknande. Det påverkar inte portot.
Rosmarin
Usch så tråkigt detta med krossade fröer. thumbdown.gif

Är det: a): Sundsvallspostens fel b): Postens frankeringsmaskin i Sverige c): Posten överhuvudtaget eller d): Invasion av Maggelpigor sedan häromdagen i hela postens sorteringssystem ??????????

Jag har också fått klämda fröer. Hittills från Maggan och från Margith. Hur Ladyns fröer ser ut efter resan hit får jag förhoppningsvis se om en liten stund.
Bubbelplast verkar vara att rekomendera.

Passar på att fråga -nu har ni väl redan sått dem förstås- om de fröer jag skickade var hela då de kom fram? Det var inget "skröfs" i fröpåsarna när jag skickade dem.

Och nu väntar jag på posten för att se vad du har skickat Ladyn!
Anki V
Alla frön som har kommit i ”hemvikta” påsar har klarat sig bra.
Det verkar som om det lite tjockare papperet skyddar lite. Hos mig är det de som kommit i små plastpåsar som vari fullständigt massakrerade.

/Anki
Gåsis
Där håller jag med Anki, hemvikta påsar verkar ha skyddat fröerna lite. Fast mina Maggelpigor var rätt så hela, bara ett par, tre krossade.

/Åsa
Lady Hamilton
Vi avblåser detta och sätter nytt datum för sådd
21/3 sår vi Jag skickar nya fröer
Rosmarin
Ja tyvärr ser fröerna som mycket riktigt kom fram idag ( thanks.gif ) ut som om de körts genom en mangel inställd på tunnaste silkespapperstjocklek. help.gif Hoppas det inte ställer till allt för mycket besvâr att skicka nya... smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
Nu har jag skickat nya fröer till er allihopa. Däremot ser inte era försändelser ut lika. Vissa har fått i vadderadepåsar o andra har fått frön i små plastburkar. jag startar även en ny tråd med KORREKT namn Alltså

Lady Hamilton:s busfrö 2012 så blir allt korrekt tummenupp.gif

Peztis
Men oj vilket trassel det blev nu då!!!

Jag hittade i alla fall 5-6 hela fröer i min påse med skröfs.

Jag har en egen liten teori om de här krossade fröerna. Jag tror nämligen att det är så att det inte alltid är ett riktigt och ordentligt frö inom varje förskal, de ser alla lika ut men vissa har liksom torkat ihop inuti eller något. Dessa går därför sönder som äggskal => skröfs. Tomma ägg går ju sönder lättare än fyllda ägg.
Jag märkte det på vissa frösorter när jag rensade dem i höstas, att de såg korrekta ut men hade liksom ingen substans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon