Greenroomer
Ett ständigt återkommande problem i vår trådgärd är att den är så stor men ändå så liten och att den är komplex men ändå så simpel. confused.gif

Med andra ord, den är inte genomtänkt för vårt behov eftersom vi har "ärvt" den. Trädgården är stor till ytan men på vissa avsnitt är det alltför trångt. Man borde ha en helhetsplanering och en vettig strategi när man tillför ändringar så att det inte blir ännu råddigare... Tyvärr är man lite för ivrig på våren och det blir inte alltid så genomtänkt som det borde..

Har du problem med din trädgård?
Azur
Det största problemet hos oss är nog att min sambo har helt annan vision för trädgården än jag. Jag vill ha vildvuxen naturträdgård med mycket djur, min sambo en millimeterklippt villaträdgård med snörräta rader.
Gröna mormor
Jag ärvde också en trädgård 1994 och den var en riktig 70-talsträdgård med massa vintergröna växter och en enorm "ogräsmatta". Första sommaren tillbringade jag varje kväll med att plocka maskrosor och tusenskönor. Sen blev det ett projekt om året så att jag så småningom fått en grönskande oas med många rum och sittplatser för olika tider på dagen. Min största fasa för trädgården är nog att få sjukdomar på växterna. Har fått såga ner en underbar syren som blev angripen för ett par år sedan. Nu är det en av dom tolv syrenerna i bersån som har blivit sjuk! Hoppas att det räcker med att byta jord, för annars blir det ett stort fult hål i bersån.
Monaxe
Sniglar crying.gif
malcolm
Att den är så eftersatt, borde ta hit en bulldozer och börja om.
Lokan
CITAT (malcolm @ 10-03-2012, 11:25) *
Att den är så eftersatt, borde ta hit en bulldozer och börja om.

Samma här! Men det största problemet är nog alla stora björkar vars rötter invaderar varendaste en liten rabatt som jag försöker göra.... -cry-.gif Men vi vill ju inte vara utan björkarna heller....
Wilmer
Problemen är tre egentligen, bara tre.

Vildsvin

Mördarsniglar

Sork

Utan dessa växte allt som ogräs. Att det var sumpigt i ett hörn, det gick att arbeta sig runt. Dessa problem är värre att göra sig av med.

CITAT (Azur @ 10-03-2012, 10:27) *
Det största problemet hos oss är nog att min sambo har helt annan vision för trädgården än jag. Jag vill ha vildvuxen naturträdgård med mycket djur, min sambo en millimeterklippt villaträdgård med snörräta rader.

Skaffa sambon ett annat intresse crazy.gif
gnon49
Ett problem för mig är avrinningen om det regnar mycket. berget går nästan i dager på vissa ställen och stoppar effektivt all avrinning. Bra när det är torrt väder men ett elände när regnet öser ner.
Wilmer
Har det perfekta klimatet för odling, lite medvetet flyttade jag hit därför efter att ha bott där frosten försvann med midsommar och kom i mitten av augusti. Nu är det väldrännerat och milt, men kryllar av skadegörare sweatingbullets.gif
ingrids
Att den inte blir klar ... Fast kanske i sommar? Om nu en trädgård BLIR klar. Om trädgårdar per definition inte blir klara är det i sig en blandning av fasa fear.gif och förtjusning smile.gif
Eva-Helene
Att orka utrota alla maskrosor+tistlar.

Att få dom två STOOOORA granarna fällda - utan att dom förstör: 1. äppelträden 2. cotoneaster-häckarna 3. uthuset.

Att få till slänten som jag hade tänkt mig det.

ingrid fuxwall
Även jag har ärvt trädgården - efter förra ägarna som var väldigt nitiska till en början, innan de blev gamla och orkeslösa.

Min trädgård är vad jag gör den till - älskar den! och den är min terapi och något som ger livet det där lilla extra
jaj-51
Mördarsnigel och Rådjuren.

I år blir det en rejäl säck med snigelgift och ett elstängsel

Nu blir det Krig rtfm.gif
grycken
Rådjur, lerjord och dålig avrinning i kolonilotten.
Klint
Fasar vet jag inte men det går runt i huvudet av alla ideer och tankar Det är nog mej själv jag fasar för flirting.gif att jag ska påbörja en massa olika projekt som blir halvfärdiga...Ifjol tex byggde vi ju mest men gubben satte ner 2 små randgräs bakom den nygjorda parkeringen det såg inte bra ut så jag la till "lite" stormhatt temynta daggkåpor dagliljor mm som vi haft med oss från förra huset.Nåt bland det första jag får göra nu är att flytta randgräsen de är inte små längre naughty.gif
CillaM
Nu är det sorkar som ställer till det, men med 7 katter så tar de nog hand om den saken. Sniglar har jag, men inte så mycket som för 3-4 år sen så de är inget problem längre, fast kan bli med tanke på att Svevia felia har härjat i området bakom mig. Dessutom är jag livrädd för att få in parkslide som Svevia fritt har spritt omkring sig *jävlar*. Tistlar får vara kvar då de lockar till sig de underbara fjärilarna, jag tar dock fröerna snabbt, även om de hinner sprida ett o annat i gräsmattan.

Äppelträden beskär jag under JAS, jul, augusti och september, inte för mycket men lite varje år. De håller sig i schack. Cotoneastern är fin på sitt sätt, ger mycket bär till fåglarna och är vacker i sitt växtsätt, både den lågväxande och höga.

Och jag använder inget gift, det är förbjudet hos mig. En trädgård blir aldrig klar, den måste fortsätta i evighet i sin utveckling smile.gif
Katarina Odla.nu
Jag har satt en pilhäck som jag vill ta bort men inser att det blir ett hästjobb! Vill inte lägga min älskade tid i trädgården på det! Den får nog vara kvar...
zaaritha
Att jag ej orkat hålla ordning, för mycket värk.
fvd
Pingborrarna men de skall inte få vinna. Jag gräver upp resten av gräsmattorna och täcker med fiberväv. I slutet av maj och början i början på juni skall jag nattarbeta och kolla deras beteende. Förra året 30 juni flög det in en skalbagge och låg och surrade på min spis. Jag skickade upp den och larver i tre storlekar till Bionema och fick dem identifierade. Vi får se om jag är envisare än en pingborrar, jag är i alla fall smartare !!!
Iza
All kvickrot som invaderar allt. devil.gif
Wierga
Tistlar som nästlar sig in från en åker som ligger i träda. Gudomligt fint när den blommar då det är fullt av fjärilar, men själva tistlarna kunde gott stanna ute i åkern... Har också tvestjärtar precis överallt! De förstör ju inte så men de är rysligt vidriga. Och så har vi sorkar som gräver tunnlar i gräsmattorna. Jag hoppas att kattungarna har lärt sig jaga till sommaren så är det problemet löst ;)
merlin68
Rådjur som äter upp mina växter nattetid och knipsar av varenda tulpanknopp crying.gif Och så jordloppor som gnager hål i grönsakerna och kålfjärilslarver ranting.gif
Maj-Elén
Att Kävlingeån ska svämma över och dränka min koloni med allt som jag har odlat där.
hattstugan

Att få in Kirskål och Mördarsniglar som jag ännu är förskonad från!!
Whiskuchi
Kirskål, sniglar och rådjur. Och att stora delar av gräsmattan är ojämn efter att det kört tunga maskiner där, samt en hel massa stora stenar på en annan del av gräsmattan.
Östh
Inga sniglar, rådjur el sorkar här men GRÄS som kryper in i rabatterna. Har rensat, sommar, höst och nu i vår. Vet att Round up inte är ok, även om jag är lite frestad. Bättre förslag?
fvd
Fy tusan stackars dig ! Det påminner mig om när vi hade kanininvation det är massaor med år sedan. Jag trodde att jag var djurvän men jag hade nog kunnat strypa dem. Hela min trädgård blev förstörd.
Gunilla T
CITAT (Östh @ 17-03-2012, 21:59) *
Inga sniglar, rådjur el sorkar här men GRÄS som kryper in i rabatterna. Har rensat, sommar, höst och nu i vår. Vet att Round up inte är ok, även om jag är lite frestad. Bättre förslag?

Det går inte att göra rabatter direkt mot en gräsmatta, då har man ett evighetsarbete. Någon form av stopp bör du lägga mot gräset...sten, stockar, metallband som du gräver ner eller något annat som hejdar gräset.
Östh
Rabatterna är inramade med högställda stenar resp brädor. Troligen når dessa dock inte tillräckligt långt ner i marken för gräset tar sig in i alla fall. sweatingbullets.gif
Gunilla T
Förmodligen är det så ja, det du kan göra är att ta bort alla kanter och då ser du rottrådar från gräset som går under stenarna. Gräv bort allt och gräv lite djupare, några dm bör räcka och sätt tillbkaka kantskydden. Fyll upp med grus/sand där det blir håligheter vid kanterna.

Tar du bort alla rötter så skall du se att det håller sig fint länge.
ängsvädd
Definitivt mördarsniglarna! Ogräs är välkommet - dock håller jag efter kirskål o maskrosor. Fördelen är att mina fåglar äter kirskål och man kan äta det själv. Har försökt plantera in våtarv för det är supernyttigt för fåglar o människor - men den trivs inte hos mig sad.gif
Miraku
Vi har också ärvt vår trädgård.. Eller ja, huset.. Men det kom ju en trädgård på köpet!

Den stora fasan är att allt har fått växa lite för mycket och lite för ohejdat. Häcken är 3 meter hög, syrenen är gigantisk, träden är ovårdade.. Buskarna för stora.. Med en liten trädgård försvinner ju solen när allt blir så stort! Jag är dessutom jättedålig på det här med lite i taget så jag beskär allt och tar bort en del innan jag ens hunnit tänka vad som faktiskt kan få vara.. Ska dämpa mig lite nu i år..
fvd
Idag gick jag ut för första gången i år i trädgården. Pingborrar pingborrar och åter pingborrar. Det har jag hållit på med sista tre åren. Fick ihop 20 stycken vid provgrävning på ca 1x1 m. Jag har bestämt mig för att de inte skall få rubba mitt humör, Jag fortsätter och krigar men ser inte lustigt ut.
heinrich_stubel
CITAT (Östh @ 18-03-2012, 10:07) *
Rabatterna är inramade med högställda stenar resp brädor. Troligen når dessa dock inte tillräckligt långt ner i marken för gräset tar sig in i alla fall. sweatingbullets.gif

Har du provat med tjuvlarm?
smuleborg
Vildsvinen kommer allt närmare. Jaktlaget utfodrar dem en bit bort, för att kunna jaga dem. Tamboskap ska väl hållas i hägn (eller vad det nu heter)? Ser spår/bök vid tvättlinan.

Klövviltet utfodras också en bit bort (som om de vore tamdjur). Har hittills inte haft större problem.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2012, 08:05) *
Det går inte att göra rabatter direkt mot en gräsmatta, då har man ett evighetsarbete. Någon form av stopp bör du lägga mot gräset...sten, stockar, metallband som du gräver ner eller något annat som hejdar gräset.

Jag håller i princip med dig, men. Detta men. Sten - är vackert med lav, mossa - men ibland kan jag tycka att det är mer tidskrävande att rensa denna typ av rabatt (rötter djupt runt stenarna). Utan sten, kantskärare då och då. Ett metallband är då, som jag tycker, mer arbetsbesparande. Men sten är vackrare. Fick jag ihop det?

Sätter man metallbandet på rätt sätt, är det lätt att klippa mattan tätt inpå. Ena hjulet av klipparen innanför.
Kalla
Kirskål, mördarsniglar och sten. Har haft den här trädgården i snart två år och förra ägaren var INTE trädgårdsintresserad. Mycket kirskål blir det... angry.gif
katah
Jag har planerat att flytta till lite större tomt om ett par år,
men när jag läser om era beskymmer så börjar jag tvivla.

Mina 900kvm är ju i princip problmefria.
Myror finns det överallt, men det finns bra ( även ekogodkända) medel mot dom med...
Gröna mormor
CITAT (katah @ 27-03-2012, 23:52) *
Jag har planerat att flytta till lite större tomt om ett par år,
men när jag läser om era beskymmer så börjar jag tvivla.

Mina 900kvm är ju i princip problmefria.
Myror finns det överallt, men det finns bra ( även ekogodkända) medel mot dom med...

Jag var ute och rensade bort gräs mellan plattorna igår och vid ett ställe började det välla av myror, och då kom jag på min fasa: MYROR! Förra året hade jag massor av myrbon överallt i trädgården. Det enda som hjälpte var att hälla kokhett vatten i deras bon. På vissa ställen gick det åt flera liter!
Greenroomer
Va roligt att det blev många inlägg här!

Och skönt att höra att det inte bara är jag som har vissa (i-lands)problem med trädgården.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon