Full version: Solrosor
Tommy
Sås solrosor på friland eller ska de förkultiveras?

Frön från fågelmatspåsar fungerar bra, eller är de av någon annan typ?

Vad kan man kombinera med solrosor? Har en liten rabatt mot vår verandavägg i söderläge som jag tänkte ha en massa solrosor i men vet inte riktigt vad som passar till.

Tacksam för tips.
kerstin z5-6
Solros kan förkultiveras men går mycket bra att så direkt på friland -Det går att så från fågelfrö , men de blir bara gula och jättehöga.
Nu finns blandfröpåsar med röda orange lime osv bla har Granngården sådana sorter :)De blir höha med men inte tre meter:)
De blir rejäla plantor så det måste till något stort för att tävla med dem .Eller något långt framför solrosplanteringen
De buskbildande krassesorterna kanske ? kan sås samtidigt och är i samma färgskala ?
SolveigÅ
Hej!
Du kan förkultivera solrosor men omskola i stor kruka annars är risken den att de inte blir så stora som du vill innan de blommar eftersom de växer fort och rötterna snart fyller krukan, då får den panik och börjar blomma.

Solbrud, sommarrudbeckia 'Prairie Sun' , luktärt och buskkrasse i någon mörkt röd färg kanske kan vara snyggt! Hur stor är rabatten?

SolveigÅ
Petran
Solroser gror redan vid 7 grader enl. en bok jag har så du kan så dem ute tidigt så slipper du förkultivera etc. smile.gif
Tommy
Rabatten är ca 0,7x3 m, men med möjlighet att göra den "djupare".
SolveigÅ
Hej igen!
0,7 x 3 är inte allt för smått. Har du tänkt bara utplanteringsväxter (sommarblommor) eller perenner? Jag kommer gärna med idéer.
SolveigÅ
Tommy
Det vet jag inte... solroserona får väl stå i bakgrunden, och de är väl ettåriga vad jag vet, så kanske de vore bäst med bara sommarblommor.

Funderar på någon halvhög vit tobak framför. (Bakgrunden är grå grund och vitt staket över)
nilla
CITAT (Tommy @ 16-03-2004, 19:54)
Funderar på någon halvhög vit tobak framför.

Tobak blir säkert jättefint! Jag hade sommarmalva och ringblommor tillsammans med solrosorna förra året. Det blev fint.

I år ska jag så mörkt brun-röda solrosor och har inte riktigt kommit fram till vad jag ska ha till - lime tobak kanske?

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon