EKLO
Hej,

Jag har för första gången sått en hel del perenner. En hel del har kommit upp, men de växer tycker jag ganska dåligt. Kan jag ha för kallt? Jag har haft dem i ett rum med bara 7-8 grader och lysrör - kanske skulle jag sätta på elementet en liten smula? Ingen av dem har mer än hjärtblad, de har tittat upp för c:a 3-4 veckor sedan.

Några sorter lyser med sin frånvaro, dvs de har inte tittat upp alls. Jag har sått dem för mellan en månad och drygt två veckor sedan. De har stått i rumsvärme på mellan 16-22 grader. Fuktig jord. Ska jag ställa ut dem som inte grott, jag tror jag kan finna lite is att lägga på sådderna ute, om de behöver ha det kallt?

De sorter som inte alls grott är:

trädgårdsriddarsporre

gul stormhatt

ljusgul smörboll

trädgårdsiris

knippgentiana

läkesilverax (dem ställde jag ut efter en månad och la snö på, som nu har smält, zon 2)

anisisop (några kom upp, men skrumpnade och dog efter några dagar)

Tacksam för erfarenheter, tips och råd
Eva 33c
CITAT (EKLO @ 10-03-2012, 09:57) *
Jag har haft dem i ett rum med bara 7-8 grader och lysrör - kanske skulle jag sätta på elementet en liten smula? Ingen av dem har mer än hjärtblad, de har tittat upp för c:a 3-4 veckor sedan.

7-8 grader är nog lite kallt för tillväxt. Man brukar säga lite generellt att under 10 grader sker just ingen tillväxt. Speciellt inte om det är den temperaturen under hela dygnet. De flesta perenner gror på våren då nätterna kan vara nog så svala men dagarna bjuder på betydligt varmare temperaturer.

trädgårdsriddarsporre = brukar vilja ha ganska varmat för att gro, 18-20 grader, men annars sällan några problem.

gul stormhatt = det finns ju många arter av gul stormhatt, men aconitum-släktet brukar nog alltid behöva en kallperiod för att gro. Ställ ute den sådden och låt den gro med våren.

ljusgul smörboll = trollius, smörbollar, tillhör de perenner som absolut behöver kyla innan de gror. Faktiskt riktiga minusgrader om jag mins rätt. Ut med den.

trädgårdsiris = ag sådde iris sibirica i år, och la dem i fuktigt papper i kykskåpet (enligt anvosningarna på påsen) i en månad. När jag tog fram dem så hade många redan börjat gro, de planterade jag.

knippgentiana = kallperiod rekomenderas för det mesta. Jag sådde ute i april för nåt år sedan och de grodde i maj. Vilken slutsats man nu ska dra av det...

läkesilverax = Silveraxen är lite speciella, de behöver ofta en "sommar+ en vinter" innan de gror. Varje period behöver vara minst 6 veckor enligt uppgift. Så låt den stå ute och gror den inte denna sommar så spar den till nästa vår.

anisisop = brukar inte vara några problem, försök igen. Lite varmare kanske?

Här är två bra websidor (det finns fler) som kan ge lite tips:

Jelitto som har såråd på svenska tilla varje art de säljer.
Tom Clothier

EKLO
Tusen tack för snabbt svar, Eva! Jag ställer ut och hittar lite issnö att lägga på sådderna som ska ut, skönt att det inte är helt kört.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon