malo
Det är min andra säsong med växthus (12,5 kvm och kanalplast) och jag funderar på när man kan börja ställa ut sådant jag förvarat i garaget (10 grader) under vintern?

Har ett "stort" olivträd, en 4 år gammal uppstammad potatisplanta, flera äldre uppstammade fuchior och pelargoner i stora krukor. Kvar i växthuset under vintern har jag haft en druva av okänd sort i en stor kruka som jag jagt frigolit över. Det återstår att se om den klarat sig.
malo
Kan ju tillägga att jag bor i södra Värmland.
Anja Danmark
Du kan stille dine ting ud, når nattemperaturen ligner den i garagen, og der ikke kommer mere frost om natten... Bare en nat med frost, og dine planter kan være ødelagte sad.gif

katah
Du behöver en extravärme där om du ställer växterna där nu.
Det kommer att finnas risk för frostknäpp fram till juni, även om växthuset kommer att hålla någon grad varmare än utetemperaturen.

Även en lykta med flera värmeljus i kan fungera.

Har du en termometer med separat sensor. Det är att rekommendera där inne.
Då kan du se hur mycket varmare du kan ha i växthuset än vad du har ute INNAN du testar
att flytta växterna dit.
Alexander-VG-zon3
Allt beror ju på hur mycket vila Oliven än är i, som avgör om den tål vårfrost eller ej, säkrast är dock att inte utsätta den för frost nu. Är den dock i vila (och inte har någon ny tillväxt) så tål den frost även under våren, har den vaknat och kommer med skott så kommer den frysa vid bara under 0c och kan skadas svårt.
theca
en 4 årig uppstammad potatis vill jag se foto på! låter intressant!
Kamilla_I
CITAT (theca @ 10-03-2012, 22:38) *
en 4 årig uppstammad potatis vill jag se foto på! låter intressant!

Jag är också nyfiken smile.gif
Lady Hamilton
Du kan sätta ut växterna nu om du har värmefläkt som kan hålla över 0 ° om temperaturen i ditt växthus går under 0 °. Gör som katah säger Använd en termometer som mäter högsta o lägsta temperatur. Kolla några dygn innan du vågar lämna växterna ute på natten. När du sedan sätter ut växterna så skydda med fiberduk första dagarna o nätterna. Sedan kan du använda dig av fiberduken nattetid om det blir låg temperatur. Har för mig att växtdukan kan ge 5 °:s skydd Så det kan räcka långt lite längre fram i vår. Själv sätter jag ut mina växter i Mars men har då en värmefläkt som går en del första veckorna nattetid. Andra tips du även fått är värmeljus det är bra, men jag tycker det är enklare med gravljus eftersom de har längre brinntid och behöver inte bytas lika ofta. Men som sagt var skaffa en termometer och testa dig fram några dygn innan du placerar ut definitivt.
Visst händer det att det kan bli riktiga bakslag någongång efter att man burit ut men då är det ju "bara" att bära in igen över natten sweatingbullets.gif men det är en del av livet Lycka till med odlandet tummenupp.gif Förresten har du någon snö kvar? i så fall skulle jag rekommendera dig att skotta in det i växthuset till vinrankan, då vattnas den exat så mycket som den kräver efter temperatur
Eva 33c
Ska vi gissa att "potatisplanta" syftar på Solanum rantonnetii, som ju också kallas potatisblomma smile.gif
malo
CITAT (Eva 33c @ 11-03-2012, 14:29) *
Ska vi gissa att "potatisplanta" syftar på Solanum rantonnetii, som ju också kallas potatisblomma smile.gif

Självkart är det ju en sån jag menar!! thanks.gif
malo
Tack för alla bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon