Full version: bygga kruka
abhorrent
Hej, Jag bor i en liten stuga på landet och tänkte att jag skulle hänga upp krukor med penseér på trappen.
Det slog mig dock lite, går de inte att göra dessa hängkrukor själv?
jag tänkte om man kunde ta hönsnät och vika upp formad som en kruka och ställa en lerkruka i den och sen hänga upp i ståltråd. eller blir det att se konstigt ut?
Någon som gjort något liknande och har bild på det?
Jag har en hel hög med hönsnät liggandes, därav min idé.
*Stintan*
Testa! Det finns väl inga regler för hur en ampel ska se ut flirting.gif
ingrids
Jag hade för mig att jag sett något med hönsnät och mossa, typ som koppen och tekannan i den här bloggen. Koppen utan öra och med upphängningsanordning borde funka som ampel. Fördelen med mossan är att man kan använda plastkrukor som är lättare och torkar ut långsammare. Doppar man hela ampeln i en hink funkar nog mossan som "kylanläggning" en varm dag.
Robbanp
Eller kanske ett varv säckväv eller liknande mellan krukan och hönsnätet. Känns som att det mesta i trädgårdstidningarna ser ut ungefär så nuförtiden. De tycker ju man ska plantera i gamla skor och f-n vet allt. Säckväv i hönsnät ligger nog precis på rätt sida om gränsen jag drar mellan skräp eller ej.
gnon49
CITAT (abhorrent @ 10-03-2012, 13:24) *
Hej, Jag bor i en liten stuga på landet och tänkte att jag skulle hänga upp krukor med penseér på trappen.
Det slog mig dock lite, går de inte att göra dessa hängkrukor själv?
jag tänkte om man kunde ta hönsnät och vika upp formad som en kruka och ställa en lerkruka i den och sen hänga upp i ståltråd. eller blir det att se konstigt ut?
Någon som gjort något liknande och har bild på det?
Jag har en hel hög med hönsnät liggandes, därav min idé.

Du kan ju använda sprayfärg om det ser för tråkigt ut med naturellt hönsnät.
Avander
Det går att "måla" krukan med en Mossblandning vilket gör att den inte dör utan växer upp fort igen... Tror man skulle ta mossa och filmjölk och blanda i en matberedare, sedan måla på krukan och ställa ut. Minns dock inte om det skulle vara ngt mer i blandningen.
heinrich_stubel
Släng fröjävlarna rätt i ett avsågat mjölkpaket fyllt med jord bara. Fungerar perfekt. Se bara till att inte kasta bort delen med botten i laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon