Hej,
Jag täckodlar grönsaksodlingarna sedan flera år, och har även en tjock vintertäckning.
Tidigare år har jag tagit bort hela vintertäcket på vårvintern, för att jorden ska värmas upp inför sådden. Men jag har också hört att många nöjer sig med att fösa undan täckningen i de "fåror" som de sedan sår i.
Eftersom jag med tiden fått många land och därför har lite för mycket vintertäckning för att enkelt kunna förvara den tills det är dags att lägga ut den mellan sådderna igen, undrar jag om det verkligen värmer jorden tillräckligt om man bara föser undan i de rader man ska så - och hur breda sådana rader man i så fall bör frilägga?
Någon som provat och har tips?
kerstinbern
11-03-2012, 03:20
Enklast är väl att bara mäta temperaturen, så ser man hur varmt det blir.
Jag sitter ungefär samma sits Eklo.
Jag har odlat flera år med klippt-gräs-täcknin, men för första gången täckte
jag nu även på hösten med massa löv.
jag har börjat gratta undan också, ett par veckor sedan bort från vitlökarna.
Planen nu är att kratta bort löven först från löklandet och rot-landet, dessa två planteras sås ju först.
Jag har minst täckning på pumpalandet, så jag tänkte köra överskottet dit än så länge.
Pumpaplantor vågar jag nog plantera ut närmare "järnnätter" så det känns långt till dess.
Jag krattar också mycket löv under bärbuskar och äppelträd och just som du tänkte till gångarna.
Det finns några givna sådana dalgångar hos mig där jag kan förvara löven ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.