finbom
Hej!

Jag och min tjej flyttade in i ett hus i November och i våran trädgård finns ett äppleträd.
Problemet är att det lutar ganska mycket och det ser inte så bra ut. Marken är ganska mjuk runt trädet och nu säger vissa till oss att vi på hösten ska gräva runt trädet och ställa det rakt och andra säger att det ska få vara och att man bara klipper det så att det inte blir så tung. Jag sulle vilja veta vad flera tycker. Titta gärna på bilderna som finns här. ---> Bilder

Enl förra ägaren så gav detta träd massor av frukt så vill vill gärna att det ska klara sig.

Hälsningar Magnus & Linda
Lars
Hej!

Det lutade ju ganska mycket, men vi har också ett träd där stammen lutar sådär mycket (det är ganska gammalt nu) och kronan är liksom ovanpå, vilket jag antar har skett med beskärning. Jag tycker att det är lite charmigt med träd i andra former än de spikraka uppåtstående, så jag skulle låta det vara och ta bort någon gren per år på "nedsidan" för att få en mer stabil krona. När trädet blir större kommer det växa fast och då har ni en läckert lutande stam. Man får dock vara beredd att stötta det på hösten så inte fruktens tyngd gör att det ramlar omkull.

Hälsningar Lars
Cilla
Stamskadan på det här trädet är minst lika allvarlig för trädets framtid som lutningen.

Första åtgärd är att ta bort pålen och skydda stammen mot ytterligare mekaniska skador med nytt stamskydd. Undvik plastskydd i spiral, de är för tajta och riskerar att skapa nya sår. Ingen påstrykning av något medel, akta också i fortsatt gräsklippning mm så att inte bakskadan blir än större. Den trädet har är max vad ett träd klarar.

Med en sådan stamskada behöver trädets vitalitet stärkas genom gröngödsling. Det finns beskrivet på flera ställen här, samt på http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm.

Lutningen ser ut att ha uppstått på senare tid och inte i trädets barndom. Jag skulle inte åtgärda genom att gräva upp rötterna - det är ett stort ingrepp och kräver enorm mycket jobb. Jag skulle ha spänt trädet med mycket brett band om stammen åt andra hållet i ett fast föremål. Spänning börjar man med i maj när flödet i trädet gör det mjukare och man tar bort det i september för att sätta upp det i maj året därpå igen. För varje år kan du tänja trädet lite mer åt andra hållet.

Kartgallra frukterna på den nedtyngda sidan men utför inte grovbeskärning av trädet. Det kämpar redan med sin stamskada. Lätt gallring med tonvikt på att undvika långa fruktgrenar. Beskär med skarpa verktyg i grenklyka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon