annika_u
11-03-2012, 17:05
Två år i rad har jag försökt förodla timjan inomhus. Har täckt fröna med perlit enligt rekommendation på fröpåsen. Båda åren har det grott bra, men när plantorna blivit någon centimeter har de dött. Vad gör jag för fel och hur ska jag få dem att överleva?
Tack på förhand!
Vad har du för jord? Nån gång har skotten dött för mig när jag hade för mycket näring som brännde sönder rötterna.
Annars för mörkt eller för varmt kanske...
Ann i Göteborg
12-03-2012, 09:01
Samma sak har hänt med min basilikasådd. En efter en av de små plantorna lägger sig ner och tynar bort. Jag har använt såjord och täckt fröna med vermiculit. Har det blivit för fuktigt?
Samma sak har hänt med min basilikasådd. En efter en av de små plantorna lägger sig ner och tynar bort. Jag har använt såjord och täckt fröna med vermiculit. Har det blivit för fuktigt?
Det kan det vara sorgmygg. Larverna lever i jorden och äter på rötterna som skadas/försvinner och då torkar växten ut och dör fast jorden är fuktig. Äldre/vuxna växter har stora rotsystem och dör därför inte helt, små/nya växter har pyttesmå rotsystem och blir därför mycket känsligare. Det är larverna som gör skada men det är de vuxna individerna som syns. De ser ut som små svarta bananflugor fast de håller sig runt krukväxterna istället för komposten. Har du såna som surrar runt är det nog en trolig förklaring.
Är det inte det har jag ingen aning vad det kan vara, kanske nån form av svamp, bakterier eller andra mikroorganismer.
annika_u
12-03-2012, 18:36
Det är säkert sorgmyggen... Har funderat på om man kan göra en första sådd och kläcka alla äggen och låta den sådden gå förlorad och sedan odla i samma jord igen. Men då kanske flugorna lägger nya ägg och så börjar allt om igen...
Hur gör man för att bli av med sorgmyggen?
MVH
Annika
stina på grönkulla
12-03-2012, 18:58
Hej,
Jag vattnar alltid mina frösådder med nemablom i förebyggande syfte. Då vet jag att sorgmyggorna inte kommer. Nemablom innehåller en typ av nematod som äter upp sorgmyggelarver. Du kan beställa dem på bionema eller wexthuset.
Annars låter det lite som rothalsröta. Om stjälken längst ner mot jorden är brun är det just det. En svamp som lätt sprider sig. Släng i så fall ut de angripna krukorna! Det fick jag på mina brudslöjeplantor i år... slängde ut dem illa kvickt.
Om det nu är sorgmygg så kan man gillra en fälla. Ta ett glas/skål häll i en del vatten och en del vinäger och så massa socker toppa drinken med en liten droppe diskmedel.
Det fungerar lika bra med gammalt vin, sirap, honung. Något som luktar starkt/surt/ruttet och något sött, för att locka dit dem, och så diskmedel för att bryta ytspänningen så att de sjunker, drunknar och dör när de försöker dricka.
Fungerar lika bra på bananflugor som på sorgmygg. Har fångat drivvis i sådana fällor. Det utrotar dem inte, men det minskar mängden drastiskt, och då blir det färre som kan lägga ägg.
Nematoder är säkerligen mycket effektivare, men dyrare och lite krångligare.
Ann i Göteborg
13-03-2012, 22:00
CITAT (stina på grönkulla @ 12-03-2012, 18:58)

Hej,
Jag vattnar alltid mina frösådder med nemablom i förebyggande syfte. Då vet jag att sorgmyggorna inte kommer. Nemablom innehåller en typ av nematod som äter upp sorgmyggelarver. Du kan beställa dem på bionema eller wexthuset.
Annars låter det lite som rothalsröta. Om stjälken längst ner mot jorden är brun är det just det. En svamp som lätt sprider sig. Släng i så fall ut de angripna krukorna! Det fick jag på mina brudslöjeplantor i år... slängde ut dem illa kvickt.
Rothalsröta - symptomen stämmer med mina små basilikaskott. Alla har dött nu och sådden åker ut!
stina på grönkulla
13-03-2012, 22:16
CITAT (Ann i Göteborg @ 13-03-2012, 22:00)

Rothalsröta - symptomen stämmer med mina små basilikaskott. Alla har dött nu och sådden åker ut!
Ja det är inte kul när det händer. Bra att du slängde ut dem. Prova att blanda i 30% perlit i jorden nästa gång, även vid omskolning. Inbillar mig att det hjälper då jorden luftas lite extra. Har gjort det nu (brudslöja) och ingen rothalsröta här......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.