Full version: Vad är det jag har?
Malu
Har en slags häckväxt på uteplatsen som jag inte vet riktigt vad det är. Växer som ogräs och har inte blivit trimmad ordentligt på länge. Jag behöver ändra formen på den, den är nu gles och tunn nedtill men yvig upptill. Vill klippa den så hårt som möjligt men den fungerar lite som insynsskydd så jag vill inte att den blir kal pga omild behandling.

Vad är det? Hur ska jag göra? och när ska jag göra det? smile.gif

Bilderna är tagna ganska sent i höstas.
[attachment=68462:cc.jpg]

[attachment=68461:bb.jpg]
Malu
*Putt* Ingen som kan hjälpa mig? smile.gif
Huggorm
Kan det tänkas vara aronia? Hur som helst kan du kapa den 5-10cm över marken nu så snart som möjligt. Sedan kan du kapa den igen nästa vårvinter på exempelvis 30cm, och fortsätta så. När man kapar så förgrenar den sig, och därmed får du en häck som är tät ända från botten. Men det blir ju inga bär då tyvärr.
Malu
Jag tror inte att det är aronia. Kollade bilder på den och där verkar bären sitta i klasar, det gör de inte här. Om jag skulle kapa 5-10 cm från marken skulle det bara bli några stubbar kvar.
Huggorm
Ta några bilder till våren där man tydligt ser löv och blommor så blir det lättare att identifiera
Sussie80
Hej!
Jag gissade också på aronia... Den är ganska snabbväxande upplever jag så jag hade nog tagit ner den ordentligt.. om det nu är aronia dvs.
CillaM
Jag har också sett liknande buskar i närheten med just dessa lätt tillplattade bär. Funderar på om det inte är Malus av nån sort (apel), men samtidigt så äter inte fåglarna bären (?). Kan ju vara en Prunus också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon