Full version: Bärbuske i kruka
Tjoffex
Hejsan
Håller på att bygga upp en liten miniträdgård på min balkong och funderar på möjligheten att ha en liten bärbuske där. Funderar specifikt på hallon eller svarta vinbär, fungerar det att hålla dem relativt små och fortfarande få hyfsad skörd? Hur stort odlingskärl bör jag räkna med att behöva på ett ungefär?
Eva i Skåne
Du kanske ska satsa på en uppstammad vinbärsbuske. Det tror jag nog ska funka i en större kruka och så kommer den gröna delen upp i solen (om du han täckande balkongräcke nedtill)
Hallon växer ju inte i buskform på samma sätt utan skjuter nya skott varje år och ska klippas ner efter skörd. Tror det är svårt att ha i kruka, men det finns kanske de som har erfarenhet. Du kan kanske ha en björnbärsbuske i kruka och låta den klänga på en spalje. Det finns taggfira björnbärsbuskar att köpa och de kan ge en riklig skörd.
Tjoffex
Läste på lite om uppstammade vinbuskar och det låter verkligen som nåt som skulle passa mig:) Ska hålla mig lite i skinnet och börja med mindre ambitiösa saker iår, men nånting i den stilen lär det bli så småningom. Tar gärna emot mer tips kring bärodling i kruka!
onkis
Hej!
Jag ska också ha en odling på min balkong i sommar:) grönsaker, bär, chili, paprika och även lite rotfrukter:)
Men jag undrar om amerikanska blåbär i kruka, är det någon som har erfarenhet av att ha dessa på en balkong?
Funkade det bra? Fick ni någon vidare skörd?
cinapuff
Jag har haft både hallon och vinbär (dock inte uppstammade) i kruka på balkong och det funkar bra. Kanske inte världens största skörd, men det finns intye mycket som slår känslan av att gå ut och plocka en näve egenodlade hallon till frukostfilen en sommarmorgon... smile.gif
Vinbärsbuskarna (vita & röda) bodde i ca 20 literskrukor, hallonen bor i varsin 10l spann, men jag är rätt restriktiv med hur många skott jag släpper upp på våren och gödslar på ganska bra..
Andra godsaker (utöver jordgubbar & smultron såklart) jag testat på balkong är körsbär (mitt lilla Stellaträd gav ca 15-20 bär första sommaren), skuggmoreller (inköpta i höstas så ingen skörd på dem än), rabarber (växer som ogräs i 26l tubtrugs, lite sämre i 10 l hink) och amerikanska blåbär (tynade bort utan skörd).
Och physalis glömde jag ju! Gyllenbärsplanta som dignade av bär (så mycket att vi tröttnade till slut)...
Mvh
Cinapuff
dorislina
CITAT (onkis @ 16-03-2012, 15:04) *
Hej!
Jag ska också ha en odling på min balkong i sommar:) grönsaker, bär, chili, paprika och även lite rotfrukter:)
Men jag undrar om amerikanska blåbär i kruka, är det någon som har erfarenhet av att ha dessa på en balkong?
Funkade det bra? Fick ni någon vidare skörd?

Jag har (haft - dom blir förmodligen utplanterade hos föräldrarna i sommar eftersom vi flyttat och balkongen inte är alls lika stor som innan) två blåbärsplantor i kruka och det blev en riktigt stor skörd. Fick rådet att ha två även om det stod självfertil på plantan så blir det mer blåbär om man har två (eller fler).
onkis
tack för att ni delar med er:)
Robbanp
Jag har några stycken amerikanska blåbär i krukor på altanen. Den äldsta (gissningsvis 5 år) är en meter hög och nästan lika bred. Den ger väl en liter bär eller två utan att skämmas bort med annat än vatten. Tanken är att de ska hamna i mitt blivande(...) surjordsparti så småningom. Jag har för övrigt aldrig vidtagit några vinterskyddsåtgärder (i Skåne).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon