lottapotta
Undrar om någon här kan hjälpa mig med denna fråga?
Jag ska plantera om en gullranka som står i en alldeles för stor kruka. För att få mer plats på fönsterbrädan funderar jag på att plantera om den i en smal, rektangulär och hög kruka.
Jag tänker att avdunstningen bör bli mindre i en hög kruka/djup jord.
Men klarar gullrankan att krukan är smal? Krukans "öppning" är 6x24 cm och höjden ca 30 cm. Jag har tidigare haft en apostlalilja som trivdes mycket bra i den.
Bassam
Hej
små krukor behöver mera jord och näring.
H.Bassam
lottapotta
Tack för svar, Bassam!

Men jag undrar fortfarande om någon vet om den klarar sig i denna smala kruka eller om rotsystemet är för stort? confused.gif
Maj-Elén
Jag är säker på att den klarar flytten. Gullrankor är otroligt tåliga. Vi har gullrankor på mitt jobb och det verkar snarare som om det inte går att ta död på dem trots misskötsel. Dessutom är din kruka 30 cm hög vilket jag tror är en bra förutsättning.
Fjortispower
Ja det går. Gullranka är en av världens tåligaste krukväxter, du kan ha de i nästan vilken kruka som helst!
lottapotta
Härligt! Då blir det omplantering till den smala krukan.

Tack för svar! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon