Full version: Plantavstånd dahlia
andreas75
Hej.

Köpte på mig mina första dahliaknölar... - En variant av cactus dahlia som enligt beskrivningen kan bli över 1 meter hög.

Men,
Beskrivningen på påsen antyder 10 cm mellan knölarna?. Likaså sa hon jag köpte dem av.
Kan det verkligen stämma?? - Överallt jag läser om detta rekommenderar minst 50cm i plantavstånd så jag har blivit lätt förvirrad.
Man vill liksom plantera rätt från början - Vad är det för avstånd jag egentligen ska ha mellan dem?

hälsn
Andreas
hattstugan

10 cm verkar nog i minsta laget! Dahlian är rätt vid i växtsättet så 50 cm är mer att föredra!

Lycka till med denna underbara växt!
Bassam
Hej
Den bästa avstånd mellan dem är 50 – 75cm. Detta beror på sorten som valts.
Obs
Orsaken beror på att de ger yttre rötter.
H.Bassam
andreas75
Tack för svaren - Alla verkar rörande överens om plantavståndet....
Dock hittade jag nyss det jag köpt på nätet....:
http://www.baltusnet.nl/en/product?assortiment=35467

Jag kan inte tolka symbolerna (bilderna längst ner på sidan) att denna blir 110 cm hög, med plantavstånd 10-15 cm.... Eller har jag greppat symbolerna helt fel?

hälsn
Andreas
hattstugan

Du har tolkat synbolerna rätt!! Men var de fått plantavståndet från begriper inte jag!

Mina Dahlior blir rätt så vida och inte skulle jag kunna ha endast 10-15 cm mellan plantorna!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon