andreas75
12-03-2012, 13:24
Hej.
Köpte på mig mina första dahliaknölar... - En variant av cactus dahlia som enligt beskrivningen kan bli över 1 meter hög.
Men,
Beskrivningen på påsen antyder 10 cm mellan knölarna?. Likaså sa hon jag köpte dem av.
Kan det verkligen stämma?? - Överallt jag läser om detta rekommenderar minst 50cm i plantavstånd så jag har blivit lätt förvirrad.
Man vill liksom plantera rätt från början - Vad är det för avstånd jag egentligen ska ha mellan dem?
hälsn
Andreas
hattstugan
12-03-2012, 13:34
10 cm verkar nog i minsta laget! Dahlian är rätt vid i växtsättet så 50 cm är mer att föredra!
Lycka till med denna underbara växt!
Hej
Den bästa avstånd mellan dem är 50 – 75cm. Detta beror på sorten som valts.
Obs
Orsaken beror på att de ger yttre rötter.
H.Bassam
andreas75
12-03-2012, 17:14
Tack för svaren - Alla verkar rörande överens om plantavståndet....
Dock hittade jag nyss det jag köpt på nätet....:
http://www.baltusnet.nl/en/product?assortiment=35467Jag kan inte tolka symbolerna (bilderna längst ner på sidan) att denna blir 110 cm hög, med plantavstånd 10-15 cm.... Eller har jag greppat symbolerna helt fel?
hälsn
Andreas
hattstugan
12-03-2012, 17:25
Du har tolkat synbolerna rätt!! Men var de fått plantavståndet från begriper inte jag!
Mina Dahlior blir rätt så vida och inte skulle jag kunna ha endast 10-15 cm mellan plantorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.