KRT
Just nu går det hyfsat lätt att gräva så jag har grävt ett ca 60 cm djupt hål för att se hur det ser ut nere i marken. Senare, när det är torrt går det knappt att komma igenom så jag har aldrig riktigt lyckats reda ut vad det är för jordmån här.

Jag trodde vi hade blålera, men den ska väl vara blåaktig? I stället är det något som ser ut som sandblandad sandfärgad lera med mängder av små (ca 1-2 cm) till mellanstora (6-8 cm) stora stenar. Om man kramar den håller den ihop i en klump men om man försöker smula den faller den samman som sand...... Mycket märkligt faktiskt. Är det någon som kan hjälpa mig och tala om vad detta kan vara för jordmån? Eller är det helt enkelt någonting konstgjort (fast det verkar inte så, inte med det djupet, är nere på ca 60-70 cm och det är ingen ände i sikte)....

Det intressanta är att trots att resten av trädgården kan vara ganska fuktig och håller vatten, är denna delen av trädgården aldrig överdrivet blöt - så den måste vara hyfsat självdränerande.
Scout
Du menar jordart och inte jordmån. jormånen är bidningen av olika skikt med mörka organiska lager, vittring i vita lager och utfällning i rödjordslager som man kan se om man gräver i en skog. Jordarten är vilka storleksfraktioner och minerler jorden består av. Jag letade rätt på min bok från när jag läste markvetenskap.

Det verkar på din beskrivning som en morän. Det är en grusg morän (2-20mm klassas som grus). Frågan är vad de finare partiklarna är. Det går att göra en grov bedömning genom ett rulltest. Kohesionsjordar (mycket ler och silt) går att rulla till en tunn korv. ju finkornigare material, desto tunnare innan det spricker och smular sönder sig. Att jorden har rätt fuktighet när man rullar är viktigt. fukta jorden och bearbeta den i handen tills den inte klibbar, då är det lagoom fuktigt. rulla ut den till en korv. Hur tjock blir den innan den kollapsar? Lerjordar bör gå att rulla till <1mm, siltigare jordar kanske till 4mm. Är det grus- och sanddominerat går det inte att rulla alls. Det kan räcka med 5-10% ler för att den ska sätta prägel på jordarten.

Andra fältmetoder på lufttorkade jordklumpar är:
Strykningsprov där man stryker med fingret och ser hur mycket jorklumpen mjölar av sig siltigt mycket, styv lera inte alls.
Dra en glasstav med avrundad ände och se hur spåret blir, djupt och mjöligt i siltiga jordar och smalt och grunt i styva leror.

Troligen är det en blandning av både ler, silt, sand och grus, men olika proportioner mellan storlekarna ger väldigt olika egenskaper, fukthållande förmånga, bördighet, bearbetbarhet.
Piccante
Eftersom jorden håller ihop när du kramar den så finns det ett ganska stort inslag av lera i jorden. Morän är en jordart som innehåller alla kornstorlekar och du har förmodligen en lerig morän med sand eller mo eftersom den går att smula.
KRT
Tack för två bra svar! Den går inte alls att rulla, så det är nog mer sand än lera, men det finns absolut lera också i den men inslaget är nog inte så stort. Trots det blir den stenhård när den är torr så lerans egenskaper slår igenom smile.gif

Tänk vad man kan upptäcka om man får för sig att gräva ett hål rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon