Full version: Hasselhäck
kbr
Hej ska ha en häck mot vägen. Det är ingen stor väg men eftersom man ser rakt in i vårat vardagsrum när man går förbi så skulle jag vilja att den kan bli ca 2m. Tänkte klippa den så den blir ca 1meter bred.
Har inte hittat så mycket information om hasselhäckar!

Är det en svår häck att få fin och tät?
Hur fort växer den?
Är hassel bra till en häck?
Skulle vara trevligt att få lite bilder.

/Karin
Huggorm
Intressant val, det har jag aldrig sett tidigare. Tveksamt om du kommer få några nötter på en klippt häck, men grönskan är det ju inget fel på. Hasseln är bland de första som slår ut sina löv på våren, så det är inget dumt val så sett.
Gossen Ruda
En hasselhäck blir bara en pallisad med pinnar och lite grönska högst upp. Tillväxten på höjden är för stark för att det skall bli något annat. Toppar man skotten sticker det bara iväg ett nytt toppskott, ingen förgrening alltså.
kbr
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2012, 16:29) *
En hasselhäck blir bara en pallisad med pinnar och lite grönska högst upp. Tillväxten på höjden är för stark för att det skall bli något annat. Toppar man skotten sticker det bara iväg ett nytt toppskott, ingen förgrening alltså.
ar

Det låter inte bra. Kanske krävs det någon speciell sorts hassel? Såg en hasselhäck i ett engelskt trädgårdsprogram och det var väldigt snyggt men det kanske var en speciell sort.?

Fågelvägen
Smaksak, Rudan! Jag tycker en hasselhäck är alldeles utmärkt som friväxande häck, men man ska inte försöka få den att se ut som en liguster- eller buxbomshäck. Dvs man toppar inte skotten.
Kapar man hasseln vid marken då och då ( vart femte-tionde år?) blir det ett fint och tätt insynsskydd sommartid. Grenarna växer inte som en palissad med pinnar utan de är väl förgrenade. Fördelen med hassel är att den är mycket snabbväxande och bladverket är friskt och luftigt. Står den soligt blir det också nötter om den får växa i fred en tid. Nackdelar: det behövs plats, ungefär 2 m på bredden. Och på vintern fungerar den inte riktigt som insynsskydd.
Gossen Ruda
CITAT (Fågelvägen @ 12-03-2012, 19:45) *
Smaksak, Rudan! Jag tycker en hasselhäck är alldeles utmärkt som friväxande häck, men man ska inte försöka få den att se ut som en liguster- eller buxbomshäck. Dvs man toppar inte skotten.
Kapar man hasseln vid marken då och då ( vart femte-tionde år?) blir det ett fint och tätt insynsskydd sommartid. Grenarna växer inte som en palissad med pinnar utan de är väl förgrenade. Fördelen med hassel är att den är mycket snabbväxande och bladverket är friskt och luftigt. Står den soligt blir det också nötter om den får växa i fred en tid. Nackdelar: det behövs plats, ungefär 2 m på bredden. Och på vintern fungerar den inte riktigt som insynsskydd.

Så växer inte mina hasslar.
mamamaggan
Har samma erfarenhet som Fågelvägen. Vi har sedan c:a 15 år tillbaka en " häck " av hassel. Vi klipper inte som en häck utan sågar av grenarna långt ner när det blir för yvigt.

Det gör att den är grönskande ända nerifrån och upp. Den växer fort , tar man av grenar ända ner så kommer det nya skott där och vi får även lite rotskott.

Våran hassel står i rätt mycket skugga men ger ändå nötter fast det har tagit 6-8 år innan det blev några.

Den blir tät så att ha den som insynsskydd , det har vi , är utmärkt.
Gossen Ruda
Det är under växtsäsongen som hasslar kan vara täta, när löven släppt står pinnarna där i sin nakenhet. Trevliga buskar och småträd men som häck för insynsskydd hela året, knappast. Det finns bättre alternativ.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2012, 08:44) *
Det är under växtsäsongen som hasslar kan vara täta, när löven släppt står pinnarna där i sin nakenhet. Trevliga buskar och småträd men som häck för insynsskydd hela året, knappast. Det finns bättre alternativ.

Du är välkommen att komma och kolla våran hasselhäck.

Den är inte alls kal och pinnig under vintern. När man sågar av grenar långt ner så kommer det nytt nerifrån , inte bara kala pinnar utan grenar med förgreningar ända ner.

Det kommer också rotskott som jag skrev , de är heller inte kala pinnar.

Vi har tydligen helt olika hasselbuskar , eller beror det på miljön ?
Gossen Ruda
Uppenbarligen olika utfall, kan man få se en bild?
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2012, 10:36) *
Uppenbarligen olika utfall, kan man få se en bild?

HAr tyvärr ingen men det kanske kan bli en när jag mår bättre .
Cilla
Bra idé, jag har inte sett planerad hasselhäck men väl hassel som av sig själv kommit upp och fått bilda avgränsning vid tomtgräns.

Skött som föreslås här, dvs nedskärning till marken av äldre uppstammade grenar, kan den bli både hög och någorlunda tät även om jag inte tror att den går att hålla så tät som t ex syrén eller liknande.

Välj och gynna flerstammighet så du alltid har att välja när du ska skära ned för grönska nedifrån. Om hasseln står skuggigt kommer den snabbt att stamma upp sig. Att skära in sidor eller toppa på annan höjd än längs marken blir som sagts här inte bra.

Ställ också i zig zag från början så att flerstammigheten gynnas och får plats. Inte på rak rad alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon