ruffa97
..något alls?
Maj-Elén
Mina lavendel är 4-5 år och jag har alltid klippt ner dem i påskveckan. Detta är i zon 1, om du bor högre upp i landet så får du kanske vänta någon vecka till.
KRT
CITAT (Maj-Elén @ 12-03-2012, 20:02) *
Mina lavendel är 4-5 år och jag har alltid klippt ner dem i påskveckan. Detta är i zon 1, om du bor högre upp i landet så får du kanske vänta någon vecka till.

Å andra sidan kan påsken infalla ganska olika från år till år....

Jag brukar klippa till mina lavendelplantor, om jag inte glömmer det, någon gång på våren. Skadar inte att ta till ordentligt ibland annars blir det bara en massa kala stammar och inte är så fina att titta på. De blir tätare och "kuddlika" också om man klipper till dem lite!
ruffa97
Tack för era svar! Nu vet jag hur jag ska göra.:-D
Mony
Hur långt klipper ni? Mina har ful ved ca 15 cm. Kan jag klippa ner till 5 cm?
josohl
CITAT (Mony @ 20-03-2012, 10:18) *
Hur långt klipper ni? Mina har ful ved ca 15 cm. Kan jag klippa ner till 5 cm?

Jag tycker också detta är svårt! Jag har läst på flera ställen att det är helt problemfritt att klippa ner till ren ved och att nya skott kommer och plantorna tom blir finare. Min egen erfarenhet är dock att plantorna dör om man klipper under nedersta gröna (jag brukar vänta och beskära tills man ser gröna skott komma fram, bor i zon II).
Helst skulle jag dock i år vilja göra en mer radikal beskärning på mina lavendel eftersom de flesta plantor är för "vediga" med långa fula helt förvedade "stammar", men man vill ju inte ta död på allihop...
Vad har ni andra för erfarenheter?
josohl
Det pågår en parallelltråd i "Träd, buskar och häckar": http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111590
josohl
*puff*

Någon som har åsikt/erfarenhet om man även kan klippa ner så långt som till kala vedartade stammar?

Färsk artikel på startsidan (http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/beskar-din-lavendel-nu), men där står det bara att det blir så (kala vedartade stammar) om man slarvar med beskärningen.
Maj-Elén
Jag klippte mina lavendel igår. Lämnade ca 10 cm från marken. Det har jag alltid gjort och slipper kala grenar med lite grönt på toppen som är ganska fult tycker jag. En bekant passerade och sa att han hade klippt sina lavendel i höstas men det skulle inte jag våga.
KRT
Tycker man att man skulle vilja klippa rejält, men inte riktigt vågar radikalt, kan man ju klippa några grenar riktigt kort, och lämna andra lite längre......
jamieblue
Jag klippte ner våra lavendelplantor rätt rejält (ner till knappt 10 cm kanske) förra våren och de tog sig och blev jättefina. Klippte inte ner dem riktigt lika mycket det här året. Tillhör dem som klipper innan det kommit några skott.

Två lavendelplantor som jag planterade ut förra sommaren efter att ha stått i kruka klippte jag nu ner till ca 5 cm. De verkade döda redan när jag planterade ut dem så det är en ren chansning, får se om det finns något liv i någon av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon