Full version: Kordes Rose Aloha
star k
Hej på Er!
Någon som har koll på denna ros och hur den ska beskäras? Vore tacksam för bra tips och goda råd. Ska jag ta bort , toppa nya sidoskott? Toppa grundstammen om den inte blommat eller även om den har blommat? Eller ska jag låta fjolårsveden vara?
Jag måste också flytta rosen ngt eftersom jag satt den för nära husgrunden. När ska jag flytta den, före eller efter beskärning? Ska alla kläng/klätterrosor beskäras när björken får musöron?
Någon som vet annat av intresse om denna ros?
Blir den lätt sjuk etc.

Ha det fint! smiley_small_hug.gif
octachoron
Kordes Aloha är inte speciellt härdig i min zon 4. Jag får i regel ta bort det som frysit under vintern och det är det mesta över jordnivå oavsett snötäcke.
Rosen är ganska frisk dock, inget problem med sjukdomar.
Kajsa

Min första dog efter den förra vintern, men jag har satt en ny mera skyddat. Rosbibeln LÅG skriver zon 3 på rosen, så jag har ingen frysmarginal här och då får man räkna med bakslag på klena klätterrosor. Doftar starkt, fruktigt och är frisk.
Klipp, tripp, trapp, trull, någon gren lätt, andra mera, så får man blommor på olika höjder. Min blev 3 m hög, klippte ner grenarna till ca 0,5 m ibland mer då den frös en del.
Har man många grenar, en tät ros kan man klippa bort någon äldsta gren nerifrån om man ser att den skjuter nya skott.
Färgerna är underbara.
star k
Tack tjejer!
Skönt att det verkar vara en frisk sort. Ja den är underbart vacker, därför kunde jag inte låta bli den...!
Man blir lite förvirrad när man letar info om rosor på nätet. Det står rätt ofta olika saker så man blir lite konfunderad.... Har läst att den blir 200-250 cm hög men här har vi tydligen en som växt till 3 meter - Ännu bättre! Men Kajsa har nog bra hand med sina rosor också, dom ser ut att växa så det knakar!
Hur som, hittar ingen info om flytt, så jag flyttar den och klipper den efter det. Låter mer rimligt för mig iaf....!?
Jag bor själv i zon 4 med närhet till 3. Min Aloha står skyddat och har bra dränering. Dessutom så vintertäcker jag denna, för säkerheten skull. Denna vinter överlevde den iaf. Får se hur nästa blir....
Kajsa
Gräv upp och flytta rosen så fort tjälen gått ur jorden och klipp ner den först då blir den lättare att hantera och inte säkert att alla rötter kommer med. Vattna om våren blir torr.

Bra att du vintertäcker rosen, det gör jag med flera här också, när man bor i zon 3 - 4 och rosorna är på gränsen att dom överlever en hård vinter.
star k
Tack snälla Kajsa!
Inväntar att tjälen ger sig, klipper och flyttar den i samma veva. Låter vettigare att hantera den klippt än sprethögen som är nu...!
Tick och Tack//
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon