Skulle vilja ha lite tips och rd hur jag ska beskra detta tv r gamla ppeltrd. Jag r osker p hur man ska gra i toppen. Dr r det flera skott. Jag vet heller inte vad som r toppskott och konkurrensskott. Tacksam fr all hjlp!
[attachment=68483:Photo_20...16_25_04.jpg]
Hej
Du kan ta bort skadad grenar och grenar som korsa andra sedan du kan vlja grenar som passar dig, Med form som du tycker om.
H.Bassam
Du behver f igng tillvxten innan du planerar beskrning. Trdet br vxa med ca 50 cm per r eller mer, och detta ser ut att ha vuxit mindre n 1 dm frra ssongen.
Antingen r det fr trng vxtbdd (hl eller grop). Grv ett spadtag ned (ca 30 cm) i en cirkel som blir 2-3 meter vid runt hela trdet, vnd p grsmattesvlen eller skaka ur kokorna frn jord tillbaka till vxtplatsen, fyll p med 2-3 sckar kogdsel och stoppa ned fr frn ettriga vxter i vxtbdden som skuggar och ger jorden liv (t ex grngdslingsfr eller slingerkrasse).
Och/eller s har du inte stdvattnat. Det hr trdet behver 30-40 liter vatten i veckan under bladssongen.
Prova med de hr tv sakerna, se trdet vxa och beskr frst vren efter det brjat vxa. D kan vi komma med bra beskrningstips ocks!