Full version: Fikonträd
rosita
Jag tänkte skaffa ett fikonträd att ha på friland. Jag odlar i zon 1 och ska hitta den varmaste, mest vindskyddade platsen i trädgården. Vilken sort ska jag då välja?
KRT
Brown Turkey ska vara bland de härdigaste. Om om du hittar ett så berätta för mig var - jag lyckas bara hitta icke-namnade eller Bronholmsfikon sad.gif

Bornholmsfikon verkar fö inte vara så härdiga som vissa påstår, min pappa har ett och det har aldrig trivts ute på friland, och då är det ändå ett gynnsamt läge, nära havet och i zon 1.... Numera har han satt det i kruka och har det på inglasad altan som hålls frostfritt och de hoppas på frukt för första gången i år!
Alexander-VG-zon3
Hitta en plantskola som har splendor plant som grossist (dom har både brown turkey och desert king i sitt sortiment). Och så fråga plantskolan om dom vill beställa hem.

Desert king är nog den härdigaste som finns, men ger sämre med frukt på friland, Brown turkey ger bättre med frukt men har någon grad sämre härdighet än desert king (dock inget som gör någon större skillnad).
rosita
flaxss; vad menar du med sämre, sämre smak eller?

Jag ska försöka hitta någon och återkommer med besked.

Tack för era svar!
Alexander-VG-zon3
Desert king är en sort som blir där ena skörden kräver stekel och där ena utvecklas utan stekel (självfertil skörd). Den får jättegoda frukter, dock bör den inte frysa ner och den bör också ha stekel för att få bästa skörd.

Dock jag gillar bruna frukter mer än gröna (desert king är grönfruktig) och tycker därför brown turkey är godare, men det är en smaksak, brown turkey är helt självfertil. Den har inga problem med med fruktsättningen i min trädgård.
rosita
Jaha, då får det nog bli Brown Turkey.

Jag har ett fikonträd som jag fick som stickling för några år sedan av en arbetskamrat. Hon visste inte vilken sort det är. Eftersom jag inte tåler fikon, så får jag lita på vad andra säger om smaken och det sägs att frukten inte är god. Trädet stod i kruka växthuset vissa somrar och utomhus vissa somrar. Jag planterade trädet i landet i höstas, vintertäckte i vinter och jag hoppas att den har klarat vintern, det syns inga nya knoppar ännu.

Tack snälla för svar!
Alexander-VG-zon3
Det är alltid en risk med att plantera det sent (även om jag själv gjorde det med mitt ena fikon och det är det som jag har kvar). Annars är ju våren-försommaren en bra tid så att den verkligen hinner rota sig inför vintern.

Har du kollat hur grenarna ser ut ? man ser tydligt på fikon vad som har frusit då det blir torrt och sjunker in. Men fikon är sena med att slå ut blad och få klnoppar, blomklnoppar kommer dock innan bladen.

Det tidigaste mitt fikon har visat liv har varit den sista veckan i april (förra våren) och det senaste har varit slutet av maj-början av juni. Efter total nedfrysning bör man vänta hela juni innan man ger upp hoppet.
rosita
Nej, mitt fikonträd ser inte ut att ha frusit, men de blad som började så smått att komma i början av januari, har så klart frusit bort. Jag håller tummarna!

Kanske jag ändrar mig och inte planterar det på friland, utan har det i kruka och förvarar det frostfritt. Vad vet du om ett fikon som heter Niger eller Nigra? Kan det vara något? Eller är det en sort som måste pollineras av stekel?
Alexander-VG-zon3
Det måste vara gamla blad som frusit bort ? för jan är alldeles för kallt för att fikon ska bilda blad, dom är i djupvila då. Och varje bladknopp har flera omslutande småblad, och dessa kan trilla av under hela vintern och då kan det se ut som där kommit nya blad, men dom har redan varit där sen hösten.

Men nog tycker jag du ska sätta det på friland om du köper nytt, hittar du bara ett bra läge med luckerjord nära en vägg så går det an.

Det finns flera sorter som har det namnet i sitt sortnamn och dessutom finns det många synonymer också för samma sort. Har inte själv odlat någon som heter så, men svarta fikon är väldigt mörka i skalet och blir inte så stora. Skulle tro den är självfertil (nästan alla är det som finns i odling). Dock är det inte så säkert att den är köldtålig.

Men sätt en brown turkey på friland, tror det kommer ge dig mycket glädje, dom jag har satt på friland i goda lägen har utvecklas mycket snabbare och bättre än dom i kruka.

KRT
Jag har ett "namnlöst" fikon, som jag köpte på Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik i höstas och enl uppgift skulle fungera på friland. Jag har ingen aning om sort, men hoppas att kunna skicka bilder på frukt och blad till Flaxss till sommaren för identifikation smile.gif
Det har iaf stått på friland hela vintern men skyddat av ett lager bubbelplast som jag virade runt och fyllde på med löv innanför. Det står skydat söderläge i en upphöjd bädd och iofs också i utblåset från vår luft-luft-pump. Men det verkar ha klarat vintern fint, jag har inte täckt av det ännu, tänkte vänta till början av april innan jag gör det men jag tittade försiktigt till det och det ser piggt ut än så länge smile.gif
Alexander-VG-zon3
Det ska bli intressant yes.gif och det verkar vara ett väldigt bra läge och där kommer den nog utvecklas fint, om nåt år är den minst lika hög som min. Vänta dig årstillväxt på minst 50cm när den väl etablerat sig giggle.gif

Du kan nog ta av skyddet om du vill, dom fikonen som jag har här i zon 3-4 har varit utan skydd nu i ett par veckor.
rosita
CITAT (flaxss @ 13-03-2012, 12:40) *
Det måste vara gamla blad som frusit bort ? för jan är alldeles för kallt för att fikon ska bilda blad, dom är i djupvila då. Och varje bladknopp har flera omslutande småblad, och dessa kan trilla av under hela vintern och då kan det se ut som där kommit nya blad, men dom har redan varit där sen hösten.

Men nog tycker jag du ska sätta det på friland om du köper nytt, hittar du bara ett bra läge med luckerjord nära en vägg så går det an.

Det finns flera sorter som har det namnet i sitt sortnamn och dessutom finns det många synonymer också för samma sort. Har inte själv odlat någon som heter så, men svarta fikon är väldigt mörka i skalet och blir inte så stora. Skulle tro den är självfertil (nästan alla är det som finns i odling). Dock är det inte så säkert att den är köldtålig.

Men sätt en brown turkey på friland, tror det kommer ge dig mycket glädje, dom jag har satt på friland i goda lägen har utvecklas mycket snabbare och bättre än dom i kruka.

Vi hade nästan vår här i januari innan vintern kom, flera plusgrader. Alla blad hade fallit under hösten och det var nya på väg när vintern slog till. Jag hade en hel del andra vårtecken också i trädgården samtidigt.

Jag får se vad jag bestämmer mig för...
Alexander-VG-zon3
Har aldrig varit med om att dom får blad i jan när det gäller på friland, är ovanlig för att vara sverige, för det behövs sommarvärme för att dom ska vakna, absolut lägst +13c +15c en längre tid för att bilda blad, däremot i kruka eller i växthus kan dom vakna tidigt, mina växer i källaren hela vintern. Men vilket fall som helst så även om bladen fryser på hösten eller tidigt på vintern så brukar dom klara det, dock är det ett fikon som står grönt när frosten kommer och den inte har invintrat så är det en vinterkänslig sort, köldtåliga sorter invintrar och får en höstfärg. Och nu när din vaknade i Jan så tyder det också att den nog inte är en riktigt bra sort för friland. Köldtåliga sorter håller sig stabilt i vila och är bara bra om dom vaknar sent.

Skriv gärna om det blev ett Brown turkey på friland kan verkligen rekommendera den sorten tummenupp.gif
kerstinbern
Finns det verkligen steklar i Sverige som pollinerar fikon? Normalt har man ju getfikon som pollinator leverantör för de fikonsorter som skall pollineras?
Alexander-VG-zon3
Nej dom finns inte så långt norrut, vet faktiskt inte hur långt norrut dom finns. Men där det finns ficus-växter finns det olika typer av steklar.

http://swefig.webs.com/pollinering.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon