Motti
Vi har nu haft sjötomt i fyra år och då man ser mycket som händer i naturen på nära håll :)Men något som vi inte bli kloka på är varför ungefär en 70-80 stycken stycken sammlas på isen i skymningen varje kväll och knatar runt .Någon som vet varför de gör så just på vårkanten ?
Flemming
Nu maler du gamla frågor Motti...

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=96798

Ställ frågan hos http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/

Dom brukar veta !

Tack och godnatt
Azur
Det kallas kråkriksdag när kråkor sluter sig samman i flockar, vilket de kan göra närsomhelst på året utom under häckningstid. Förr ansågs det verkligen vara ett "ting", där kråkorna diskuterade, tog beslut, och straffade såna som begått brott, och även om det inte är så organiserat så har flockarna säkert nån form av social funktion.
Huggorm
Det är kråkmästerskap i konståkning denna vecka.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 13-03-2012, 08:06) *
Det är kråkmästerskap i konståkning denna vecka.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gossen Ruda
Kanske mästerskap i kråkspark?
Meriona
men Flemming, Motti fick ju inget svar i frågan (i länken) för två år sen, det måste väl vara helt okej att ställa frågan igen?

Jag har ingen aning om varför de gör så, ej heller har jag sett såna jätteflockar med bara kråkor, men det hade varit kul att se. Man ser ofta stora skockar, men då är det blandat kråkor och kajor, och man lockas gärna att tro, precis som Azur skriver, att de just träffats till släktmöte, men så är det såklart inte.

CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2012, 17:35) *
Kanske mästerskap i kråkspark?

giggle.gif
Huggorm
Isen håller väll på att gå upp även på Höglandet nu? Kan det vara döda fiskar eller liknande som suttit infrusna i isen och börjar komma fram?
Meriona
Ja kanske, eller så är det nåt ungkarlsmöte? ohmy.gif
Tikka
När syrran o jag var i Apelviken i Varberg härom helgen satt/gick omkring många kråkor på isflaken/sörja som var o vi funderade på varför dom gjorde det. Har vi aldrig sett tidigare.
Nu var det inte så många men det var ju en liknande händelse....jag hade oxå funderingar på om det var mat de var ute efter?
sparvuggla
Här lämnar pimpelfiskarna mycket fisk kvar på isen för fåglarna.
Kråkorna och korparna tackar dom.
Garden bliss
Jag har också sett stora kråkflockar på sistone. Men det har varit inåt landet på fält där det stått vatten, som iofs delvis varit fruset. Jag tänkte att det kanske fanns mycket mat i marken där av någon anledning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon