Rabattrosor kan man beskära från ca 10 - 50 cm, jag klipper minsta möjliga efter snälla vintrar, det syns tydligt var grenarna frusit, svarta. Efter en kall vinter får man klippa ner dom hårdare, då klipper man bort allt dött och låter resten vara. Det vanligaste är att dom fryser ner ganska mycket, men i år ska jag bara putsa lite efter en snäll vinter, inget måste att dom alltid ska klippas ner hårt. Rabattrosorna ska man klippa sist av rosorna på våren, först när det börjar grönska och lägga på kogödsel varje vår.
Hansa är en tuff rugosa dom kan man klippa ner helt efter 4 - 5 år, vill man ha en högre buske, häck kan man klippa ur, gallra, äldre grenar nerifrån. Årsgamla skott kan du klippa ner till 3-5 ögon så förgrenar den sig, blir tätare. Själv klippte jag inte min Hansa på många år, utan klippte ner den i backen förra våren, då föryngrar man hela busken på en ggn, det är enklast med tanke på hur taggig den är. Hansa blir annars ca 2 m hög och lika bred. Avgör själv om du ska klippa in de nya skotten eller låt den växa några år först.

Hansa innan jag klippte ner den.