Ingridsberg
Övervintrar mina två citronträd i växthuset. Det ena som är litet har klarat sig alldeles utmärkt men det som är lite större har fått ihoprullade blad med torra kanter. I övrigt ser trädet friskt ut, klipper man i det så är grenarna gröna. Hur gör jag med bladen, kommer dom trilla av och nya växer ut eller ska jag klippa ner den??? Någon som vet??
KRT
Har du vattnat det i vinter? Hur har temperaturen varit, och vad har den varit som lägst?
Ditt träd ser ungefär ut som mina citronträd när de först stått och torkat ut alldeles och sedan frös.
ingrids
Är grenarna gröna inni skulle jag plocka bort bladen för att stimulera att det bildas nya skott i bladärren. Så funkar det i alla fall på mitt citronträd.
Ingridsberg
Jag har vattnat citronträdet regelbundet under vintern men vet med mig att det gick lång tid mellan ett par vattningar, dessutom tror jag det blev rätt så kallt därinne också även om jag har fläkt....

CITAT (KRT @ 13-03-2012, 11:14) *
Har du vattnat det i vinter? Hur har temperaturen varit, och vad har den varit som lägst?
Ditt träd ser ungefär ut som mina citronträd när de först stått och torkat ut alldeles och sedan frös.

Jo, ungefär så är det. Hur gick det för dina träd, klarade dom sig??
Lady Hamilton
Ta bort alla blad och håll jorden lätt fuktig inte blöt, så skall du se att det kommer nya blad. Citrusar är ganska tåliga växter. Dock kommer det nu att dröja ett tag till blomningen och några färdiga frukter kan du nog inte räkna med i år
KRT
CITAT (Ingridsberg @ 13-03-2012, 15:26) *
Jag har vattnat citronträdet regelbundet under vintern men vet med mig att det gick lång tid mellan ett par vattningar, dessutom tror jag det blev rätt så kallt därinne också även om jag har fläkt....
Jo, ungefär så är det. Hur gick det för dina träd, klarade dom sig??

Japp båda två klarade sig, det vara bara topparna på grenarna som dog. Jag satte plantorna under extraljus inne och var noga med att vattna de efterföljande månaderna och de växte sedan som tusan i somras.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon