Full version: Bleka blad på chili
krafth
Vad kan det bero på att vissa av bladen på min chiliplantor är så ljusa? Går nästan mot en svag gul nyans.
Jag vill att bladen ska vara mörkgröna som det jag markerat på bilden. Idéer?

Jag vattnar ca 1 gång i veckan så jorden hinner torka lite innan varje bevattning. Använder ingen gödning utan dessa sitter endast i såjord och fläkt samt växtbelysning går på timer och är igång ca 15 timmar om dagen.

Belysningen är svag, 2x30 w med Osram fleur lysrör. Blått sken anpassad för växter.

Iren
En tanke bara men har du gett någon gödsel? Brukar ge en gång i veckan ca tre veckor efter omplantering, lite svag lösning bara.
stina på grönkulla
Är det frösådda plantor som fortfarande står i såjord? Hm, skulle tro på näringsbrist. Ska de inte omskolas till mer näringsrikare jord, typ blomjord, plantjord? Är ingen chiliexpert men det är nog min gissning.

krafth
CITAT (Iren @ 13-03-2012, 11:49) *
En tanke bara men har du gett någon gödsel? Brukar ge en gång i veckan ca tre veckor efter omplantering, lite svag lösning bara.

Nej har in gett någon gödsel. Vad rekommenderar du?

CITAT (stina på grönkulla @ 13-03-2012, 11:58) *
Är det frösådda plantor som fortfarande står i såjord? Hm, skulle tro på näringsbrist. Ska de inte omskolas till mer näringsrikare jord, typ blomjord, plantjord? Är ingen chiliexpert men det är nog min gissning.

Ja de är frösådda plantor i såjord för närvarande.
De ska omskolas till planteringsjord men jag brukar avvakta med det tills de blivit lite större.
Tycker det blir lättare att plantera om då men man kanske ska göra det i ett tidigare skede?
stina på grönkulla
Ja, jag tror du ska omskola dem nu i näringsrikare jord. Sen väntar du ca 3-4 v och ger dem lite gödning då jordens näring lakas ur.
Iren
Ja plantera om och efter några veckor så kan du ge typ Bio bact som både är bra gödsel o stimulerar "rätt" bakterier i jorden, är nöjd själv med den :-)!

Lycka till :-)
Anja Danmark
CITAT (stina på grönkulla @ 13-03-2012, 13:39) *
Ja, jag tror du ska omskola dem nu i näringsrikare jord. Sen väntar du ca 3-4 v och ger dem lite gödning då jordens näring lakas ur.

Helt enig - jeg planter om, når planterne er 3-4 uger, så de kan få lidt at leve af smile.gif

De ser ellers fine ud, men de trænger til næring.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon