Hej på er igen! Jag undrar om det skulle funka att förgro potatisen i min Willab´s odlingspyramid? Den står ju svalt (12-15 grader) och har lysrörsljuset påkopplat 16 timmar/dygn. Hur länge tror ni att de behöver förgros före utplanteringen? Ska man lägga dem i äggkartonger eller i jord som hålls fuktig?
Ursäkta alla nybörjarfrågor - men det är ju vår....
Bimbo
MRLINDELL
14-03-2004, 20:42
Jag har inte den blekaste aning, mina sättpotatisar har fått ligga kvar i påsen och har slagit skott utan att jag ansträngt mig
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2004, 15:59
Det borde gå bra att förkultivera i pyramiden fast inte riktigt än, potatis brukar växa ganska snabbt och så tidigt kan man inte plantera ut. Fast du kan ju sätta några potatisar i kruka och driva på nu inomhus och sedan plantera i hinkar som du bär ut och in allteftersom hur vädret är, då kan du hinna få några jättetidiga färskpotatisar.
De få gånger jag odlat potatis i mycket liten skala har jag planterat dem i kruka det brukar skynda på skörden något men det går ju även bra att grodda utan jord och sedan plantera ut dem, (det ska vara små och knubbiga groddar då inte decimeterlånga groddar som går av vid plantering).
ariana
15-03-2004, 19:31
Har idag satt mina första potatis i en låda de har fina groddar, skall senare sätta dem i växthuset och sen i varmbänk hoppas o tror de blir färdiga till midsommar det brukar gå bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.