Full version: Förslag på skiss
anders71
Hej!
Rakt i söder från vårt hus har det blivit ett hål i trädgårdsbilden.
Har ni några kreativa förslag för en trädgård på landet med sniglar/rådjur/räv/katt?
Mottages tacksamt.
mvh anders
[attachment=68496:s_dersida.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Åhhh, vilken underbar stenhäll, nu blev jag full av avund biggrin.gif
Förra sommaren besökte jag en trädgård där ägarna skrapade fram berghällen och gjorde supervackra planteringar.
Länkar till min blogg där jag har bilder från den trädgården... Tror säkert du får lite inspiration och nya ideér.
http://helenstrdgrd.blogspot.com/2011/07/2...ksmotet_24.html
Peztis
En damm!
Lokan
Håller med Peztis!
polecat
Det första jag tänkte på var också en damm...
hattstugan

Instämmer med de föregående om en damm!
renate
En liten damm så klart.
anders71
Shit en damm alltså!
Tack alla bra förslag - appropå häll så är de en klack till tlll vänster och 2 ggr mer till höger i trevligt våghalsig pulkabackelutning. Det är sten så det räcker. Här odlas inga morötter.
Jag vinner inga medaljer av lava och mossans vänner. Hällen rensas med PSAWA-kvast och högtryckstvätt.

Damm säger ni - ja det kanske man kan ha att dränka katter i. då stoppar man fisk i den då? - det har jag sett. Men det kan funka som bortre ögonfångare.

om man till trots skulle fylla igen. vad kan växa där vid tallen/enen(den som är kvar)och eken?
Jag bor i Ale/Göteborgs inland. Vi har säkert en zonkod. Med vad bör man då fylla igen?
Peztis
Tja... du kan ju fylla igen den med vatten? biggrin.gif
Och du vinner inga medaljer på att dränka katter i den heller. nono.gif

Man måste inte ha fiskar i en damm. Är den djup så är det ju fasligt snyggt med näckrosor.
Det finns ju en avdelning här på forumet, kolla där så får du inspiration - och då förstår du hur bra idé det är! tongue.gif
omk
Bara för att vara lite avig ... biggrin.gif

JAG skulle försökt med några kvällsdoftande buskar, för jag förmodar att trallen man ser i underkant på bilden är ngn slags uteplats ?
Inte för högt, men tillräckligt för att dölja lite av taket i bakgrunden.
Helst med vita blommor som "lyser" i sommarnatten. Snyggt mot tall- och en-bakgrund.
Kaprifol kanske, det bör nog trivas där ? Eller vad som helst egentligen, bara det doftar ...

Edit; dessutom skulle jag sparat X-enen till vänster ! Du kommer att sakna den om du tar bort den !

Edit 2; prova med nån liten näckros eller två i "pölen" till höger !!
anders71
fasen denna svarade jag ju på igår!!

Tyvärr saknar ni numera enen.
Vi böjer heller inte ner oss för den översvämmande majoriteten som vill ha damm. Jag vill ingen myggodling ha. Därmed klarar sig även bygdens katter.

Dehöver då stärka bakgrunden något.

Kaprifol - den växer väl helst klättrande?
Trevligt med dylika nystan. Funkar syrén där?
och vad behöver vi egentligen fylla med?

Funderar på en skottkärrefest eftersom åkern har OK fylle(avstämt med grannen 50m dit).
1cl snapps för varje skottskärra - kan bli kul efter en stund.

tack för trevliga idéer och låt dem fortsätta flöda.
//anders
mojan
Bara för att vara avig, jag också: Gör en kaffegrotta! (Du får googla om du inte känner till det.)

Glömmer aldrig den underbara danska trädgården på ett B&B där vi åt frukost i Kaffegrottan. wub.gif
Jag sa ju att jag skulle vara avig. crazy.gif
anders71
gillar hur du tänker mojan!
dock under texten VÄST finns en avsats med grillplats och utsikt 400+meter över åkern intill pulkabacken.
det vore lite "kaka-på-kaka"
men det kunde ju inte du veta.
Zixten
Självklart skall ni bygga en liten groggveranda, där du kan sitta och avnjuta en kvällsgrogg.
mojan
CITAT (anders71 @ 18-03-2012, 17:25) *
gillar hur du tänker mojan!
dock under texten VÄST finns en avsats med grillplats och utsikt 400+meter över åkern intill pulkabacken.
det vore lite "kaka-på-kaka"
men det kunde ju inte du veta.

Ok! tummenupp.gif
*Stintan*
Bygg ett lusthus och plantera ett par buskar doftolvon vid sidan. Det blir fint att sitta där sen och käka ärtsoppa och dricka punch och njuta av den underbara doften från buskarna om kvällen.
Mony
Jag röstar också på ett lusthus, ett åttakantigt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon