Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Har nu skickat ut nya fröer till er allihopa och vi börjar om

Så fröerna i såjord och täck med ett tunnt lager med jord. Placeras ljust och svalt direkt efter grodd

NU kan ni börja gissa tummenupp.gif .... eftersom vissa i denna tråd identifierar fröerna direkt på poststämpeln coolgleam.gif så tyckte jag att detta skulle bli en utmaning att gissa redan nu INNAN ni sett kuverten.

Speciellt såråd till Anki med fler:

* Vändschema på såbyttan varannan timme nattetid växelvis nordost-sydväst.
* Gräv runt i byttan 2 ggr dagligen första veckan ( crazy.gif så hinner de andras sådder gro innan era)
* Ute promenader med byttan 3 ggr dagligen gör grannarna på bättre humör

Lycka till!
Maggan H
Hihi, jag hoppas Anki följer råden! biggrin.gif

Lady Hamilton
NU kan jag berätta sanningen OM varför ni får lite olika utskick..............

Jag har varit fullt upptagen på förmiddagen å ILADE hem för hinna skicka nya fröer till er andra. 000.gif Kör in på gården och rusar in, hämtar fröpåsen å räknar efter... jo det skall räcka till ca 6 frön till er var. yes.gif Hämtar några "burkar" som även skall tåla om en ÅNGVÄLT skulle råka köra över kuverten...... devil.gif råkar titta ut å upptäcker att det SAKNAS fear.gif en ruta i växthuset!!!! rusar genast ut å börjar leta i ca 80 cm snö med skare som BÅDE bär och brister I LÅG SKOR!!! help.gif får några ordentliga "skarpor" upp efter vadbenen, ser till slut rutan ligga ca 50m längre ner på en lägda...... här gäller att "rädda det som räddas kan" w00t.gif Plumsar ut å hämtar rutan, tillbaka på "land" finns tydligen isbeläggning som jag INTE uppmärksammat slap.gif gör en "dubbel salmonotar" I PIK!!... landar någorlunda men rutan är HEL sweatingbullets.gif Måste montera fast rurtan igen men upptäcker då att mitt högra knä inte vill gå åt samma håll som den överiga kroppen -fear-.gif TVINGAR tillbaka knäskålen i rätt läge eftersom min kropp MÅSTE klara av en uppstigning på STEGE. Koncentrerar mig DJUPT sleep.gif för att få BÅDA benen/knäna att vandra åt samma håll och tar mig upp på stegen för att montera fast växthus rutan. Väl tillbaka på backen "halk-glider" jag mig innomhus igen.............. Döm ab min förvåning känns det inte längre SÅÅÅÅÅ angeläget att gå en trappa upp för att leta reda på ytterliggare några små plastburkar, angel_not.gif så jag valde att posta resterande fröleveranser i vadderadepåsar angel_not.gif Visst... jag ÄR lat.... men det står jag för giggle.gif

Kan meddela er att nu när det gått några timmar så vill ff inte mitt högra knä gå riktigt åt samma håll som övriga kroppen men det spelar ingen roll
Huvudsaken är att ni MINA VÄNNER får era frön smiley_small_hug.gif i perfekt skick Skulle detta nu inte lyckas kommer jag att GRÄVA NER MIG å inte visa mig förrens nästa år coolgleam.gif Lev väl!
Anki V
Du är en riktig kompis du kompiskram.gif

Allvarligt....hur gick det med knät. Man ska vara rädd om sina knän har jag lärt av en annan kompis.

/Anki
Maggan H
Men kära söta, inte behöver du offra liv o lem för oss! smiley_small_hug.gif Vi kunde sått skröffs bara inte du hade skadat dig!

Men tack, du är en äkta kompis med stor kämparglöd... Men betänk att du ska resa om en månad, nono.gif yaay.gif det blir kanske rullstol??

Hur länge har rutan varit på vift?? Har du inga sådder där eller du kommer kanske inte ens in för all snö??
Lady Hamilton
Knäet jag jag "bundit fast" med en elastisk linda å så får det bli till i moron bitti Får tacka mina föräldrar som i arv gav mig ett GUMMI SKELETT giggle.gif betänk allt som jag råkat ut för men aldrig brutit något. Knäet "svaghet" skyller jag på klättringarna upp för Skulebrget. I övrigt mår jag prima liv med mitt numera blåaktiga knä crazy.gif Rutan kan ha "rymt" när som hellst mellan kl 07.42-13.18 idag Men nu är den på plats igen Jo jag har en del plantor ute i växthuset Penseér, jordgubbar, smultron och några växter som jag planterade ifjol... Anki vad heter de? du vet dedär blåa, stora klockor eller var det inte de plantorna jag grävde upp? blink.gif i så fall var det några andra plantor... lever gör de i allafall giggle.gif
Peztis
Har vi en till som ska skjutsas runt i rullstol på mässan, eller? Har för mig det var någon mer som behövde putthjälp? Och så var det det där med att dricka vin och köra rullstol...?

Efter alla de där strapatserna så var det en sablans tur att rutan var hel! Fast eg hade det nog varit bättre att knäet är helt... trostar.gif

Rosmarin
-fear-.gif Men kära nån då! Tala om att vara övertygad odlaist... Det är ju rätt i och för sig att man inte ska ge upp i första taget. Jag kan själv skriva under på detta. Att det är få saker som verkligen stoppar en när man har bestämt sig för det ena eller andra. Men du får inte riskera liv och lem för vår skull kära du. Hur mår du och ditt knä idag? Skickar en stor kram och hoppas verkligen att det onda ska gå över helt och hållet mycket snart. trostar.gif smiley_small_hug.gif
Rosmarin
Undrar om Posten har någon försäkring som täcker sådant här. g.gif

Lady Hamilton
I dag mår jag bara bra yes.gif Knäet har en blåaktig ton men det försvinner snart. Det är inte första (å knappast sista heller...) gången jag hamnar i sådanhära situationer. Men som tur är så har jag aldrig brutit något
Gåsis
Jädra Ladyn kompiskram.gif Jag som genom de första inläggen var helt säker på att du var en olyckssyster, vi hade i varsin rullstol kunnat hålla öppet/bana väg i en hel gång för odlaiterna bakom - dom som skjuter på... och håller sig på nykter kaluv. Vinet är till för invalidos yaay.gif Sicken jäkla tur du klarade knät, jag såg foten och mopeden framför mig en kort sekund crying.gif

Nu väntar jag på fröer!

/Åsa
Rosmarin
CITAT (Gåsis @ 14-03-2012, 10:57) *
Jädra Ladyn kompiskram.gif Jag som genom de första inläggen var helt säker på att du var en olyckssyster, vi hade i varsin rullstol kunnat hålla öppet/bana väg i en hel gång för odlaiterna bakom - dom som skjuter på... och håller sig på nykter kaluv. Vinet är till för invalidos yaay.gif Sicken jäkla tur du klarade knät, jag såg foten och mopeden framför mig en kort sekund crying.gif

Nu väntar jag på fröer!

/Åsa

Har du också (!) skadat dig?
Gåsis
Ja, men inte genom busfröer utan genom nåt som är absolut lika tryggt och säkert och bra för alla - bowling crazy.gif Jag tror inte ens att vi allihop kunde ta ett parti fem-på-rad utan enstaka tillbud whist.gif Men några som klarat sig tryggt och säkert var busfröerna, de var förpackade så att varken posten, pesten eller en atombomb kunnat skada dem.

/Åsa
hattstugan

Hit änlände också fröerna i tryggt förvar i en liten behållare! Tack, tack
Maggan H
Jag har också fått nya frön, tack! 000.gif Som sagt, varken pest eller kolera kan komma åt dem i denna behållaren! a0a.gif
Anki V
Jag har också fått fina, hela vlpackade frön idag.

Tusen tack! thanks.gif

/A
Lady Hamilton
Vad bra sweatingbullets.gif
DykUnderYtan
Här ska sås idag. smile.gif

Tack för att du tagit dig besväret och skickat nya fröer. Även mina första var totalmanglade.
Rosmarin
Tusen tack för de nya helt hela fröerna som kom fram igår. Det var snabbt!
Lady Hamilton
Härligt att höra kompiskram.gif

Jag kan avslöja att denna växt drar till sig "insekter" enligt beskrivningen och det är en perenn MEN kan behöva täckas lite på vintern
Lady Hamilton
Kan avslöja att gissningarna "rassslar" inte in laugh.gif
(det är Gåsis som gissat ett antal gånger o Anki V, men de har som tur är inte gissat rätt ännu)
och det tycker jag är bra så här tidigt. När väl fröerna har grott kommer jag att ge någon ledtråd till vad det kan vara
Lady Hamilton
Japp! Då är det dax om ni inte redan har sått tummenupp.gif

Efter helgen ger en ledtråd till vad det kan vara. giggle.gif
Gåsis
Åsa har inte gissat "några" gånger, Åsa skickar snart måndag-fredags gissningarna i samma pm så inte Lady H ska få full inkorg så fort crazy.gif
Anki V
Sått var det här!

På rätt dag till och med angel_not.gif

/A

CITAT (Lady Hamilton @ 18-03-2012, 12:36) *
Kan avslöja att gissningarna "rassslar" inte in laugh.gif
(det är Gåsis som gissat ett antal gånger o Anki V, men de har som tur är inte gissat rätt ännu)

Å jag som var så säker på att det skulle vara Franska blåmunkar! -cry-.gif

/A
Maggan H
Inga groddar ännu, devil.gif fast jag tillbringade en bra stund idag med att försöka stirra upp dom små rackarna.... blink.gif .dom är lika busiga som sin 'matte', tydligen... crazy.gif kram2.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 22-03-2012, 19:24) *
Inga groddar ännu, devil.gif fast jag tillbringade en bra stund idag med att försöka stirra upp dom små rackarna.... blink.gif .
...

Inte här heller.

CITAT (Maggan H @ 22-03-2012, 19:24) *
...dom är lika busiga som sin 'matte', tydligen... crazy.gif kram2.gif
yes.gif tummenupp.gif giggle.gif
Maggan H
Men nu gror det! Första grodden igår! Återstår att se om man kan identifiera dom nu då.... crazy.gif
Anki V
Hm......inte ett liv ännu så länge g.gif

/A
Lady Hamilton
Här gror det också tummenupp.gif Har aldrig sått dessa fröer tidigare

CITAT (Gåsis @ 21-03-2012, 20:02) *
Åsa har inte gissat "några" gånger, Åsa skickar snart måndag-fredags gissningarna i samma pm så inte Lady H ska få full inkorg så fort crazy.gif

Fortsätt och gissa dagligen om du vill kompiskram.gif

CITAT (Anki V @ 21-03-2012, 20:13) *
Sått var det här!

På rätt dag till och med angel_not.gif

/A

Å jag som var så säker på att det skulle vara Franska blåmunkar! -cry-.gif

/A

Tyvärr Anki trostar.gif trodde du skulle kunna gissa du var ju med när jag köpte fröerna angel_not.gif det var på det där stället där vi köpte många fröpåsar.......
CITAT (Maggan H @ 22-03-2012, 20:24) *
Inga groddar ännu, devil.gif fast jag tillbringade en bra stund idag med att försöka stirra upp dom små rackarna.... blink.gif .dom är lika busiga som sin 'matte', tydligen... crazy.gif kram2.gif

yes.gif precis
CITAT (Maggan H @ 24-03-2012, 23:05) *
Men nu gror det! Första grodden igår! Återstår att se om man kan identifiera dom nu då.... crazy.gif

Grattis! blush.gif

Om någon dag kommer jag att ge någon form av ledtråd...... eller förresten ni kan få en redan nu...
om de inte vill gro? placera sådden i något svalare temeratur
Anki V
Jaha, då ska jag få ångra då att jag inte följer dig som en skugga......Jag kommer inte ens ihåg att vi köpt frön blink.gif

Var det kanske på det där stället dom sålde Thompson & Morgan eller var det där de sålde estniska frön? Fast när jag tänker efter så var vi till Impecta, Rara växter och Weibulls också. Jordgubbsfrön kommer jag ihåg att jag köpte.......men vad köpte du?
confused.gif
Gåsis
Minsta grodden tittar upp, men inte en susning om vad det är.

/Åsa
Lady Hamilton
tongue.gif Två gissningar till har kommit men ännu inte rätt. Jag är inne i en väldigt hektisk period som innebär att jag antingen arbetar eller är på resande fot sweatingbullets.gif så jag hinner inte logga in här på odla varje dag (men jag SKALL försöka) Men jag har ju lovat ledtrådar

Jag "kryddar" med 1950 1988.............. confused.gif
Lady Hamilton
Nu slänger jag in en ny ledtråd tummenupp.gif

lakrits crazy.gif
Lady Hamilton
Ta-dam- kompiskram.gif vi har nu tre som gissat rätt blomma.gif jag bugar och gratulerar

Kl. 8.49 Kom Anki V in med rätt gissning
Kl. 9.22 Kom Rosmarin in med rätt gissning
Kl. 18.30 i kväll kom Peztis in med rätt gissning

(vilken tur att PM:en är tids markerade giggle.gif )
Peztis
Vad skoj!

Och jag som trodde att jag var först! Men å andra sidna är ju Anki OCH Rosmarin svårslagna! Så det är ju bara att inse...

Men jag är så glad att jag lyckades!
Rosmarin
Hi-hi, ja där var det nära! giggle.gif
Gåsis
Jag vill oxå gissa rätt ranting.gif Kan inte begripa att det ska vara så svårt. På Ankis frö gissade jag cannabis, fick jag rätt för det? Inte. På Margiths frö gissade jag ricin. Där fick jag ett svar med en bild som jämförde hennes frö med ett ricinfrö ninja.gif Nu har jag gissat för 475:e gången på Ladyns frö, efter att ha läst ledtråden är jag bombsäker! Det måste vara ett litet frö till dumlekola med lakritssmak crazy.gif

/Åsa
Peztis
Och jag funderade först på Djungelvrål, jag...
Lady Hamilton
CITAT (Peztis @ 04-04-2012, 14:39) *
Och jag funderade först på Djungelvrål, jag...

CITAT (Gåsis @ 04-04-2012, 12:59) *
Jag vill oxå gissa rätt ranting.gif Kan inte begripa att det ska vara så svårt. På Ankis frö gissade jag cannabis, fick jag rätt för det? Inte. På Margiths frö gissade jag ricin. Där fick jag ett svar med en bild som jämförde hennes frö med ett ricinfrö ninja.gif Nu har jag gissat för 475:e gången på Ladyns frö, efter att ha läst ledtråden är jag bombsäker! Det måste vara ett litet frö till dumlekola med lakritssmak crazy.gif

/Åsa

a0a.gif Stilpoäng till er båda rotfl.gif
Maggan H
Haha, ja jag vet inte jag heller men kanske kan jag få en talgdank snart...

Dagens bild:

[attachment=68973:P4060012.JPG]
Lady Hamilton
Vi får gratulera Margith som kom in med rätt gissning i går kl.14 blomma.gif

Optimal temperatur för grodd skall tydligen vara +13°........
Margith
yahoo.gif

Nu är jag ganska säker på att jag slipper dum-struten till Älvsjö-mässan laugh.gif
Peztis
I så fall får vi dela på den för vi ligger lika... biggrin.gif
Lady Hamilton
Nu har även Maggan H gissat rätt kompiskram.gif
Peztis
Grattis Maggan!
Maggan H
CITAT (Peztis @ 08-04-2012, 18:51) *
Grattis Maggan!

Tack, det var väl ändå på tiden att jag fick NÅGOT rätt.... giggle.gif
Lady Hamilton
Nu får ni passa er Gåsis kommer "susande" med rätt svar under dagen Hon har nämligen gissat rätt på slutet av namnet o har nu ett ½ rätt än så länge
Gåsis
1/2 rätt efter 418 gissningar, det ni innocent.gif Jag är säker på att jag gissat på den här växter redan vid 200-strecket men att Ladyn hållit mig på halster naughty.gif

/Åsa
Lady Hamilton
Oj! förlåt Gåsis blush.gif nu har du ett HELT rätt Alltså nu har Åsa också gissat rätt..... fast det var för 2 dagar sedan
Lady Hamilton
Grattis hsttstugan till rätt gissning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon