Hallå!
Tänkte prova att odla smågurkorna Cornichon. Någon som gjort det tidigare och vet om den behöver försås inomhus, eller om det funkar bra utomhus?
Bor zon 3-4. Kan det fungera att så direkt eller rekommenderar du försådd.
Tacksam för goda odlingsråd
merlin68
13-03-2012, 19:58
Jag bor i samma zon som du och brukar börja förodla kring den 1 maj. Men jag har även direktsådd efter sista nattfrosten och fått många smågurkor. Prova både och

skillnaden ligger nog mest i när de är klara att skördas.
OK Tack snälla du!
Ska testa både och och se hur det artar sig. Kanske blir bra om sommaren blir fin och man sår direkt.
Tack för tips!
Jag odlade cornichoner förra säsongen. I kruka.
Till det gjorde jag spaljeer av bambu.
Jag hade tre krukor men en planta i varje. Problemet med gurkor som man ska lägga in, är att det kommer lite gurkor hela tiden.
Eftersom de inte tål lagring, måste man lägga in dem bums. Till följd att jag fick många små burkar med lite gurka i varje.
Å andra sidan, blev det väldigt goda gurkor som räcker ännu.
Man ska dock inte låta dem växa sig för stora.
De var också goda att äta färska.
Kul att odla. Ingen annan har sådana i sin odling.
Vill du ha recept på inläggning, har jag det.
Hej Niggle!
Jag har iaf försått lite inne nu, så får vi se. Tack för infon! Det hade jag inte tänkt på att det blir några få gurkor åt gången.... Men det får väl bli mycket småburkar då istället! Har nog läst om just det du skriver att man inte ska låta dom bli för stora, sitta för länge. Så det ska jag tänka på!
Hade absolut tänkt att lägga in och har ännu inget bra inläggningsrecept - Så det tar jag GÄRNA del av!!
Många Tack
Här kommer ett recept från Sanna Töringes utmärkta grönsaksbok:
Se till att gurkorna är absolut rena. Inget grus mm.
Lägg dem i grovt salt några timmar. Torka av gurkorna och lägg dem i rena burkar.
Lägg i en färsk chilifrukt i varje burk och några skalade vitlöksklyftor. Lägg också i
några stjälkar med dragon.
Häll på vitvinsvinäger så det täcker och låt stå minst en vecka.
Jag provade detta. De blir verkligen sura, men väldigt goda.
Jag provade också ett lite mer komplicerat recept, som jag inte har kvar. Men det hittar du på Danisco Sugars hemsida. Det blev också bra.
Om man inte är cornichon-o-man, äter man inte precis ihjäl sig. Men de är jättegoda att ha till paté t.ex.
Renligheten är jätteviktig. Jag slarvade med sköljningen av vanlig ättiksgurka en gång, vilket fick katastrofalt resultat.
Vanliga inläggningsgurkor brukar jag skölja i tvättmaskinen, på ett sköljprogram. Funkar jättebra.
Lycka till!
Kerstin L
15-03-2012, 22:23
Fast man kan spara några dar så burkarna kan bli lite större.

I alla fall gjorde jag det i somras!
linusida
18-03-2012, 19:34
Jag sparade mina västeråsgurkor i kylen några dagar så det blev lite större burkar, funkade bra. Kul tips att skölja i tips att skölja i tvättmaskinen

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.