Full version: Louise Bugnet
stensätter
Tänker plantera Louise Bugnet som friväxande häck.
Hur förökar jag den, kan man dela stora plantor?

Plater
CITAT (stensätter @ 13-03-2012, 19:43) *
Tänker plantera Louise Bugnet som friväxande häck.
Hur förökar jag den, kan man dela stora plantor?

Rotäkta buskrosor skickar ofta ut rotskott som du kan "dela" från moderplantan, men dubbelkolla att det inte är ett grundstamsskott (R. canina eller multiflora). Annars är det de vanliga förökningsmetoderna som gäller, sticklingar, avläggare eller okulering, varav de två förstnämnda är mest praktiska för privatpersoner. Det kan ta väl lång tid dock, så jag hade nog kollat med någon plantskola om man kunde få mängdrabatt (no pun intended).
Kajsa
Har två stora Louise Bugnet sedan tio år, jag kan inte tänka mig att man kan dela dom, man kan få rotskott intill busken med åren men det har jag inte fått här. Rosen växer rakt och prydligt. Jag har förökat rosen en ggn tog skott i juni och stack i såjord, den fick sedan rötter under sommaren, gav bort rosen till en vän.

För att lära i detalj hur man gör kan du gå in på www.alltomtradgard.se Leta i vänsterspalten under " Trädgårdslistor " sådd & förökning, rosor, sticklingar, där finns en massa tips och erfarenheter från privatpersoner som dragit upp rosor.
Det lär ta flera år innan det är lite storlek på rosen, dom blir rotäkta och det tar också längre tid i början. Annars fråga efter små häckplantor hos
www.rosenposten.dk
www.floralinnea.com
köper man många små kan man säkert få ett bra pris och du vinner flera år. Rätt tid att fråga nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon