solbrud
I en del av de byttor/krukor jag har sått i och som nu står under lysrör inne har det bildats alger på jorden och vermeculiten.(men nästan bara i de krukor som det ej grott i ännu). Kan man göra något åt det och kommer det att skada sådderna när de grott?
"grönt är skönt"- men inte alltid!
Råd och förklaringar mottages tacksamt.
stina på grönkulla
Hej,

Gröna alger kan uppstå när såjorden är för kompakt, allra helst när fröna tar lång tid på sig att gro. Jag brukar blanda i ca 30 % perlit i såjorden för att få den extra luftig. Försök ta bort så mycket av det gröna som möjligt så ska groddarna nog klara sig innan omskolning.
Lycka till!
solbrud
Tack Stina för ditt svar, ska leta fram en pincett och försöka att plocka bort det som algerna "parkerat" på. Jag har såjord med perlit i men det kan hända att det är en lägre % i den färdigblandade, i den tidigare säcken så tillsatte jag en hel del perlit.Algerna har kommit på sådderna med den nya jorden. men jag tror också att det var för varmt under en lysrörsarmatur så jag har flyttat det till ett svalare utrymme. De sådder som står i ett svalare rum har inte fått alger.
Får ni andra alger på era sådder?
Azur
Jag får jämt alger på jord som stått fuktig länge.

Såvitt jag vet har algerna ingen effekt alls på sådden, men däremot kan de förstås indikera att det varit för fuktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon