Nila
Så här tråkig ser vår rhododendron ut. Kal och spretig och bladen är brunprickiga.

Vad gör jag? Går den att rädda? Kan man klippa ner den för att den ska förgrena sig och få den att "börja om"?

[attachment=68505:DSC00268.jpg]
Cilla
Jag skulle ha myllat ned en säck rhododendronjord och hållit vattnat, framför allt försommar och sensommar. Ser ut som att den står lite torrt.
Gunilla T
Rhododendron brukar gå att utsätta för kraftig beskärning men några garantier finns det förstås inte. Den ser ut att växa lite snett också. Om du beskär den, bestäm vilka grenar som skall bilda stomme i plantan och försök få till en vacker form. Beskär den 2 cm över en grenknopp, syns på på stammen. Beskärningen bör göras tidig vår, innan blomningen. Om du bestämmer dig för att beskära bör du göra hela beskärningen på en gång och inte lite varje år, det stressar växten.

Sedan är förstås frågan varför den ser så tanig ut, om den är felplacerad - för mörkt eller för torrt - hjälper ingen beskärning. Har du gödslat på våren och vattnat ordentligt? En Rhododendron får inte torka ut.

De bruna prickarna vet jag inte vad det är, kan vara någon form av svampangrepp. Svaga plantor angrips lättare.
fvd
Jag håller med om ovanstående råd men vill tillägga ge den näring. Jag har många i olika storlekar och ger dem hönsgödsel vartannat år. På hösten låter jag slangen ligga och droppa sakta något dygn under varje buske. Jag klipper när jag vill tukta så att de inte växer ut och blockerar gångar så att jag får upp dem på höjden. De tål mycket klippning blir bara finare och frodigare av det. När det gäller skavankerna som blir i ibland och flygare som kommer gör jag ingenting de brukar repa sig själva.
Gröna mormor
Jag brukar mylla ner rhododendrongödning efter blomningen och vattnar rikligt varje kväll, också efter blomningen eftersom det är då som dom nya blomknopparna bildas. Du skriver inget om i vilket läge den står, skall ju helst stå i halvskugga/skugga. Håller med Gunilla om beskärningen.
Gunilla T
Rh. skall nog inte planteras i helskugga, då blir buskarna taniga, bildar inte så många nya blad och blommar sparsamt. Många sorter passar bäst i sol, t.ex. de småbladiga alpinerna, dvärgazaleorna och yakushimanum hybriderna.

Det bästa är om det är några timmars skugga mitt på dagen då solen är som starkast eller halva dagen skugga, halva sol. Rh. är ju en woodland växt som trivs väldigt bra med silande ljus mellan trädkronor men om träden är stora och alltför tät bladkrona och växterna får sol mindre än 25% av dagen, då blir de inte fina.
tomas99
CITAT (Cilla @ 14-03-2012, 02:23) *
Jag skulle ha myllat ned en säck rhododendronjord och hållit vattnat, framför allt försommar och sensommar. Ser ut som att den står lite torrt.

+1
Cilla
Ska man beskära är Gunilla Ts råd bra och som fvd skriver tål den beskärning också. Däremot är det nog inte enbart med sekatör som man kan hjälpa den här busken, den behöver näringsrik jordförbättring och vatten också. Jag är inte buskexpert men rhododendron är fantastisk när den får rätta omständigheter!

En fascinerande sak är ju hur den växer naturligt. I frodig skog kikar eller väller den fram, kramar träd och prunkar med sina blommor var det än silas ned ljus! Men de kan växa på berg och välla fram som den högsta växten också.

Jag tycker mig se att rhododendron som trivs bäst i trädgårdar med normal skötsel, är de som får stångas med något, och samtidigt har bra vattentillgång. Det verkar vara viktigare för frodigheten än om de står i hel-, halvskugga eller fullt ljus. De verkar på mig gilla att stångas/krama träd, altaner, andra buskar.

Bild från http://www.shutterstock.com

Bild från http://www.shutterstock.com

Här är de som säkert vet mest i landet: Svenska Rhododendronsällskapet
Mike R Petersen
Oftast upplever jag att problemet med rh. är att de har det för kompakt och för högt ph värde, därför är jag också motståndare till rh.jord istället använder jag torvmull som båda ger ett luftgt klimat för rötterna och håller ph värdet bättre än rh. jord, även om rh. inte vill stå för torrt vill de inte heller stå blött, så ett fuktigt men väldränerat växtställe är optimalt.

Gärna gödsla men viktigare är att hålla ett ph på runt 4,5 - 5 om det blir för högt kan växten inte ta upp näringsämnen iaf hönsgödsel är väldigt kvävehaltigt och gynnar främst bladväxten ett bättre alternativ i min åsikt är kogödsel gärna blandat med riklig mängd granbarr, om du beskär så lägg klippt material ner i marken gödsla gärna på höst eller senvinter när du använder organisk material.

Catawbiense och Yakushimanum hybrider som detta ser ut som någon av, är båda villt växande i bergsmiljöer där de bildar hela skogar dessa tål beskärning väldigt bra (andra rh. arter gör inte det) du kan beskära dem när du vill dock inte vid hård frost då cellerna i tillväxtzonerna väldigt lätt skadas precis som på andra vintergröna växter.

Om du vill ha blomningen bör du beskära omedelbart efter blom.

Den sneda växten är naturlig och vil alltid återkomma där den står, att den resar sig på det viset är för att få så mycket yta med sol som möjligt, jag skulle inte försöka stävja det men däremot planera beskärningen efter det för platsen naturliga växtsättet.

Vad gäller kvävehaltig och kraftfull beskärning kan man än idag höra att det får växten "att må bra" det är en sanning med modifikationer, rh. är inte annorlunda än andra växter och den snygga täta busken som blir utav hård klippning och kraftigt kvävetillskott är stressreaktioner från växten.
Vilket kan vara ok vd något enstaka insats men att använda det som en återkommande standard kommer att förkorta livslängden avsevärt.

Som lite kuriosa har rh. varit använd sedan gammalt till bonzai och då ofta för att återskapa små skogslandskap, de har även varit använd i Jap inspirerade trädgårdar, just för sin förmåga att formas och att sätta nytt löv varvid man har kunnet skapa olika stl löv på samma buske beroende på effekten man vill uppnå, en annan del är också den korta och intensiva blomningen/blomningerna som passar väldigt bra inn i det meditativa buddistiska tankesättet som är grunden i dessa konstellationer.
fvd
Jag tror nog att det mesta i svaren ovan är rätt. Jordmånen och förutsättningarna är säkert olika beroende på var i landet vi bor och hur planteringen är gjorda från början. Man bör tillsätta det som fattas inte det som redan finns. Jag är ingen expert jag råkade bara köpa en trädgård som hade stora rhododenron växande både ensamma och tillsammans med 20 m höga granar, enar och tujor.

Jag började använda hönsgödsel efter att ha sett ett teveprogram från Tigerstedts (guru på området) stora odlingar i Finland. Reportern frågade om vattning och gödsling och han svarade att vattning inte var aktuellt hos honom men om det blev extrem torka kallade han på brandkåren. Han tyckte att trädgårdsägare skulle använda hönsgödsel och naturtorv onödigt att lägga pengar på dyrare medel som har samma innehåll. Hos mig har det funkat bra. Jag har även förökat med avläggare d v s jag lägger ner en gren på marken och lägger något tungt på så bildas det rötter och jag får fler buskar eller breddar den jag har. Sedan besämmer jag allt genom att klippa plantan från början så att den växer som jag vill.
AnniiPannii
CITAT (Gunilla T @ 14-03-2012, 10:16) *
Rh. skall nog inte planteras i helskugga, då blir buskarna taniga, bildar inte så många nya blad och blommar sparsamt. Många sorter passar bäst i sol, t.ex. de småbladiga alpinerna, dvärgazaleorna och yakushimanum hybriderna.

Det bästa är om det är några timmars skugga mitt på dagen då solen är som starkast eller halva dagen skugga, halva sol. Rh. är ju en woodland växt som trivs väldigt bra med silande ljus mellan trädkronor men om träden är stora och alltför tät bladkrona och växterna får sol mindre än 25% av dagen, då blir de inte fina.

Håller inte riktigt med dig där smile.gif
Mina står i princip i helskugga och de mäter nu ca 50 kvd + 60 kvd andra busken
AnniiPannii
CITAT (Nila @ 13-03-2012, 21:00) *
Så här tråkig ser vår rhododendron ut. Kal och spretig och bladen är brunprickiga.

Vad gör jag? Går den att rädda? Kan man klippa ner den för att den ska förgrena sig och få den att "börja om"?

[attachment=68505:DSC00268.jpg]

efter blommning ska man helst knoppa av de gamla blomställningarna, då bildas nya fina knoppar smile.gif
Jag brukar lägga på en massa löv och ris och barr och allt jag kan hitta under mina. De trivs i sur jord och om jorden har högt ph måste den jordförbättras. Då räcker det inte att bara lägga på rhododendron gödning. Du kan titta vad det växer för andra "vilda" växter runt om för att kolla om jorden är sur, tex blåbärsris, ljung och olika gransorter brukar trivas i sur jord.
Om du kan så kan du börja ner en gren och förankra i jorden och sen täcka med löv och jord så bildas det ett sidoskott som kan komma upp under busken om du försår smile.gif Då blir den tätare men det tar ju ett tag.
Gunilla T
Jag grundar mitt påstående från vad Niels Skjöldberg och Holger Hachman säger - jag är mycket intresserad av Rhododendron och har mer än femtio olika Rhododendron i min trädgård, allt från små samlararter till mera storväxande. Eftersom detta är en av mina favoriter bland växter har jag också försökt skaffa mig en grundläggande kunskap om dessa växter. Eftersom det finns tusentals arter/hybrider inom växtgruppen så varierar också behoven i allra högsta grad.

De vanligaste Rhododendron som står i våra trädgårdar är Rh. catawbiense - för 20 - 30 år sedan fanns nästan inga andra i svenska trädgårdar och de verkar tåla det mesta även om många kämpar på i fel miljöer.

Nåväl, ingenting i naturen är med 100% säkert och när man ger råd på ett forum är det nästan alltid någon som kommer och säger -"hos mig är det inte så" Jag betvivlar inte det men att dra generalla slutsatser enbart från någon enda växt - det gör inte jag så jag framhärdar - Rhododendron skall inte stå i helskugga.
Cilla
Intressanta inlägg här!

Rhododendron är en mer intressant växt än jag trodde. Utmanande - vad spelar störst roll: Ph-värdet, vatten, beskärning, mullhalt, mulldjup, kvävegivor, mängden ljus och skugga, närhet till andra växter...

Mike - intressant med japanerna!
Oftast upplever jag att problemet med rh. är att de har det för kompakt och för högt ph värde, därför är jag också motståndare till rh.jord istället använder jag torvmull

Får du bra luftighet med denna? Vilken torv är det fråga om? Jag använder sällan ren torv, enda gången jag gjort det är med torvblock och de håller ju luftighet i evighet. Men lös torv i säck ser jag bara blir kompakt och vattenavvisande efter ett tag?

Gunilla - 50 rhododenron i en trädgård - du kan skriva en bok! Vore intressant att se bilder! Hur klarar du alla angrepp som jag ser att de ofta drabbas av (och som jag inte kan namnen på)? Vad menar du är viktigast generellt för att få friska rhododendron?
Gunilla T
CITAT (Cilla @ 18-03-2012, 22:38) *
Intressanta inlägg här!

Rhododendron är en mer intressant växt än jag trodde. Utmanande - vad spelar störst roll: Ph-värdet, vatten, beskärning, mullhalt, mulldjup, kvävegivor, mängden ljus och skugga, närhet till andra växter...

Mike - intressant med japanerna!
Oftast upplever jag att problemet med rh. är att de har det för kompakt och för högt ph värde, därför är jag också motståndare till rh.jord istället använder jag torvmull

Får du bra luftighet med denna? Vilken torv är det fråga om? Jag använder sällan ren torv, enda gången jag gjort det är med torvblock och de håller ju luftighet i evighet. Men lös torv i säck ser jag bara blir kompakt och vattenavvisande efter ett tag?

Gunilla - 50 rhododenron i en trädgård - du kan skriva en bok! Vore intressant att se bilder! Hur klarar du alla angrepp som jag ser att de ofta drabbas av (och som jag inte kan namnen på)? Vad menar du är viktigast generellt för att få friska rhododendron?

Jaja minsann! Det finns väl knappast något annat släkte med sådan variationsrikedom.

När man nämner Rhododendron så tänker de flesta på dessa stora yviga, ibland illa skötta buskar som står i trädgårdarna och som blommar rikligt en kort stund på våren. Men Rhododendron är så mycket mer...

För mig handlar det om vackra, kompakta växtformer med nyutspring som är helt underbart och så indumentet på bladen som kan vara av olika färg - blomningen är bara en bonus.

Att bli Rhododendronexpert kräver nog en hel livstid så det är jag inte wink.gif

Rhododendronplanteringar har tre grundläggande behov torv - vatten - näring pH värdet är ju grundläggande, bör ligga någonstans mellan 4,5 - 5,5 och det får man genom torv och barr. Torven bör vara den ljusare, grövre och dyrare sorten som man måste riva isär. Billigaste torven (och sämsta) är den som hämtas från det översta skicket i torvmossorna. Den har den högsta förmultningsgraden och sjunker ihop snabbt. Används till stallströ vanligtvis, rekommenderas inte. Bättre torv hämtas djupare ifrån och är mindre nerbruten.

Den stora utmaningen när man gör planteringar är att få torven genomvattnad - jag kan hålla på i flera veckor och vända och vattna, det får absolut inte ligga torr torv i rabatterna. När den väl är genomblöt så håller den fukten bra och det är själva idén med det hela. Torven blandar jag med kompost, barr, klippta kvistar om man har och viktigt! kross eller gårdsgrus för att hålla jorden porös så den inte sjunker ihop och blir kompakt. Rhododendronjord kan man blanda i men såväl torv som Rh. jord har dåligt med näringsinnehåll så jag blandar också in naturgödsel. I år skall jag lägga ut ett lager stallgödsel över alla planteringar, gödseln har legat två år nu.

Tallbarr är bra att lägga på som ett täcke, dels avger barren näring långsamt och så håller täcket mot avdunstning på ytan. Jag använder aldrig marktäckare runt växterna, jag vill komma åt att gödsla och jordförbättra. Gödsla inte efter midsommar!
Jag har inga större problem med skador och skadeinsekter, odlar ekologiskt så naturen upprätthåller en bra balans och skadeinsekterna har inte en chans att ta över. Lite klipp i bladen av öronviveln har jag ibland men det kan man använda nematoder till, biologisk bekämpning. Det man bör se upp med när man inhandlar växter är vita flygare, besvärliga eftersom larven skyddar sig med ett vaxhölje under bladen. Har hittills lyckats undkomma detta gissel men jag köper inte växter om jag ser att de är smittade.

Rh. har som sagt mycket olika behov beroende på deras ursprung. En del växer ju på 3000m - 4000m över havet uppe i bergen i Kina och där förstår man ju att ingen skugga finns men däremot fukt och mineraler som rinner nerför bergen. Dessa vildarter är oftast väldigt härdiga här i vårt klimat medan de som växer i Kinas floddalar, skyddade i woodland miljöer kan vara myckert känsliga. I Yunnans berg beräknar man att det växer ca 7.500 vildarter av Rhododendron (jag har några som jag köpt av en fröinsamlare som klättrat där biggrin.gif = mycket små ff.

Här är en vacker Rh. med bra växtform och ett underbart indument - Rh. Bureavii - en vildart som också kallas kanelrhododendron.

[attachment=68614:DSCN02330001.JPG]

och Rh. Roxieanum var. Oreonastes som har de smalaste bladen av alla Rhododendron, nästan som barr

[attachment=68615:DSCN02780001.JPG]

Koichiro Wada, en av de bästa Rhododendron ! Arten härstammar från ön Yakushima i södra Japan där den växer på höjder mellan 1000m - 2000m i öppen terräng bland vindpinade klippor. Den är mycket härdig, otroligt vacket utspring och kompakt i växtsättet. Bör stå i sol!!! Skall man bara ha en Rh. bör det vara just Koichiro!

[attachment=68616:DSCN07640001.JPG]

En kritisk tid för Rh. är nu på våren når solen börjar värma. Nackdelen med torv är att den tinar långsamt och när solen värmer de gröna bladen vill växten suga vatten och om marken är frusen blir det frystorka, precis som med barrväxter. Därför bör växterna skuggas på våren tills marken tinat upp.

En sak till, skrönan om att Rh. bör övervattnas på höstarna är just en skröna. Att dränka plantorna på senhösten kan mycket väl resultera i deras död, det säger sig nästan självt men detta påstående är ihärdigt!

Hoppas jag har intresserat fler trädgårdsentusiaster för denna förtjusande och variationsrika växt!

fvd
Mycket intressant du är rena kunskapsbanken. Jag skall gå ut på inspektion och kolla lite närmare hur min Rh har det. Tack ! Otroligt fina exemplar du har om det såg ut så hemma hos mig skulle jag aldrig gå bort.
Cilla
Jättekul att läsa och se Gunilla T!

Är det också en skröna att det är bra att vattna på sensommaren, juli-augusti då knopparna bildas?

Var tvungen att läsa på lite om vita flygare på Rhododendron, som tydligen kallas Rhododendronmjöllus, Dialeurodes chittendeni.

http://www.xn--trdgrd-vxter-hcbgk.se/Rhododendronmjollus.htm

CillaM
Jag har en del vanliga roddisar o köpte för ett antal år sedan 2 st. till, en mycket rosa o en vit. Den rosa ser ungefär ut som den Nila frågar om, den vitblommande växer precis bredvid. Den rosa är i bedrövligt skick medans den vita är hur fin som helst. De står i precis samma jord, med samma betingelser, o detta får mig att tro att den rosa var dålig redan från början.

En stor roddis som jag kapade ner för 5-6 år sedan, står ca 6-10 meter i från, verkade vara död, tills jag kapat ner den, då sköt den nya skott på de vackra stammarna. Lite mer putsning o de ser OK ut nu. Men denna hade skjutit rotskott längre ner på berget, utmed berget rättare sagt o nu är den busken stor o fin. Tallbarr, eklöv o annat sägs få roddis att må bra, jag har bägge. Gödslar med roddiskompost strax efter blomningen för de små men annars får de sköta sig själva.
Bassam
Hej

Gulfärgning av bladen hela innebär att växter Klagar över brist på näringsämnen, men om det finns Gulning på kanter av bladen, det betyder att växter klagar över brist på vatten, bladen fick brun färgen, på grund att rötter står länge på vatten så svamp attackerar växter. man kan lösas den här problem om man gör jord förbättring för att blir jorden mera väldränerad.

Obs
Torv är torv, det finns dåliga torv och gott torv.

H.Bassam

Hej

Gulfärgning av bladen hela innebär att växter Klagar över brist på näringsämnen, men om det finns Gulning på kanter av bladen, det betyder att växter klagar över brist på vatten, bladen fick brun färgen, på grund att rötter står länge på vatten så svamp attackerar växter. man kan lösas den här problem om man gör jord förbättring för att blir jorden mera väldränerad.

Obs
Torv är torv, det finns dåliga torv och gott torv.

H.Bassam
Fågelvägen
Härliga bilder Gunilla! Det är lätt att förstå att du vill ha fler och fler...

Rhododendron kan beskäras riktigt hårt!
Jag fick av en granne 5-6 st. otäckt misshandlade rhododendronplantor av okänd sort. Alla grenar var avsågade till ca 10 cm:s stumpar. Plantorna låg huller om buller i gassande försommarsol i en vecka. Jag planterade dem i vandrande skugga i rhododendronjord blandad med lövkompost, grov torv och jord från ett gammalt trädgårdsland. Vattnade ihärdigt hela sommaren. Samtliga plantor klarade sig, de sköt skott ganska snabbt och åtminstone några av dem verkar vara Yakusimanum.

[attachment=68623:SAM_0209.jpg]

Jag ger alla våra rh-plantor rhododendrongödsel (granulerad) 1 gång när tjälen går ur jorden och 1 gång strax efter blomningen. Dessutom får de tjocka lager av tallbarr och barrskogskrafs från stigarna i närmaste skog. Efter störtregn blir det små drivor av barr och mull. Det gillar rhododendron mycket!

Gunilla T
CITAT (Cilla @ 19-03-2012, 18:59) *
Jättekul att läsa och se Gunilla T!

Är det också en skröna att det är bra att vattna på sensommaren, juli-augusti då knopparna bildas?
Var tvungen att läsa på lite om vita flygare på Rhododendron, som tydligen kallas Rhododendronmjöllus, Dialeurodes chittendeni.

http://www.xn--trdgrd-vxter-hcbgk.se/Rhododendronmjollus.htm

Det vet jag inte...har aldrig hört det iaf..Rhododendron får inte torka ut men gillar inte heller att stå med fötterna för blöt jord. Alltför blöt jord blir ju syrefattig.

Fågelvägen intressant information om räddade växter...där ser man att alla sorter inte alls är så känsliga....
Gunilla T
..är man nörd så är man....om jag hinner och orkar gräva ut en rejäl planteringsgrop mellan stenarna så blir det nog en tur till Linudden för denna skönhets skull i påsk biggrin.gif

http://www.linudden.se/framerhododendron.htm

ahaa..länken till bilden fungerar inte men det är Rh. calophytum som väcker mina känslor..
Cilla
Återkom gärna med beskrivningar och sortbeskrivningar och glimtar från din trädgård Gunilla T! Så sällan man får ta del av sådant engagemang och kunnighet om rhododendron. Du smittar! :-)
Gunilla T
CITAT (Cilla @ 20-03-2012, 23:53) *
Återkom gärna med beskrivningar och sortbeskrivningar och glimtar från din trädgård Gunilla T! Så sällan man får ta del av sådant engagemang och kunnighet om rhododendron. Du smittar! :-)

Men så trevligt om jag kan smitta med Rhododendron!

Alltnog - man bör vara ödmjuk inför naturen. Idag upptäckte jag bladskador på några buskar när jag tog bort täckväven. Skadorna fanns inte där för knappt en månad sedan, den ena busken ser ut att ha fått torkskador trots täckning men den andra vet jag inte vad det är . Nu får de vara så får jag se hur det gestaltar sig...konstigt nog är det inte de mest känsliga buskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon