michaelis
13-03-2012, 21:32
Hej,
Jag har en naturtomt på ca 4000 kvm där det mestadels växer meterlångt gräs/ogräs/annan växtlighet.
Nu vill jag använda en del av ytan till att plantera grönsaker men jag vet helt enkelt inte hur jag ska börja.
Jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt och undrar om det kan vara så enkelt att luckra upp och vända ner det översta lagret med ovanstående växtlighet och därefter så mina frön?
Eller måste jag ta bort det översta lagret och fylla på med lämplig jord?
Alla tips tas tacksamt emot.
Hej,
Jag odlar också på en naturtomt och har grävt och spettat upp många små grönsaksland här.
Kan du klippa ned gräset med en lie eller gräsklippare så är det lättare att se hur marken ser ut. Sen är det bara att börja gräva och skära bort grässvålen. Du kan vända den med gräset nedåt, men du måste ovanpå detta ha minst 10 cm jord för att inte ogräset ska börja växa igen (i praktiken kan du alltså gräva ytterligare ett spadtag ned efter att du grävt bort grässvålen, ta bort den jorden, lägg i grästorvan och lägg jorden ovanpå - men du kanske också måste komplettera med köpt jord, för det är stor risk att gräset får fäste i landet annars). Vad är det för ogräs du har förresten - bara gräs eller annat också?
Om du första året lägger potatis på ditt nya land och täcker det med 30-40 cm halm kommer du antagligen att få fin potatis och nästa år fin jord att så frön i.
Skaffa en rejäl kompost - jord kan man aldrig få för mycket av på en naturtomt. Jag lägger allt i komposten - löv, gräs, köksavfall, tång, komockor jag hittar...
Mitt råd är att ta en bit i taget - det kan ta tid om du har mkt sten och rötter (vilket jag har), men det är väldigt kul att komma igång, och har du gjort ett litet land blir du nog strax sugen på att göra ett till.
Själv sätter jag en kant runt mina land - av gamla brädor. Det gör det lättare att fylla på jord och täckmaterial, och att hålla ogräset borta.
Det är roligt - bara man inte har för stora arealer att ta sig an med en gång. En bit i taget!
michaelis
14-03-2012, 09:00
Tack för ditt svar.
Det är svårt att säga vad jag har på tomten. Just nu ser jag enbart en gul/brun massa nedtyngd av vinterns snötäcke, som lyckligtvis är borta nu. Men snart så reser sig allt och då blir det näst intill en djungel.
Jag skall lyda ditt råd som jag anser låter vettigt. Och en kompost funderar jag också starkt på. Jag måste först och främst ha en kompostkvarn för att kunna mala ner alla grenar som blivit över efter att jag ha fällt ett femtontal granar.
Men har du då en varmkompost eller slänger du matavfallet bland övrigt trädgårdsavfall? På landet ser jag ingen mening med att ha en varmkompost i annat fall än att det påskyndar komposteringen. Det gör mig inget om djuren tar för sig av matavfallet.
För övrigt så hade jag tänkt att plantera "vilda" perenner lite här och var som passar sig bra på en naturtomt. Har du några förslag på sådana, utöver honungsört?
Hej,
Jag tror det där med komposten och vad som kan slängas i den är olika beroende på hur man bor. Kommunen har regler. Själv kan jag slänga allt utom kött.
Läs på lite om komposter (det är kul), det är stor skillnad på hur snabbt man får jord beroende på hur man sköter sin kompost. En bra blandning, och inte för tjocka lager av varje sort är viktigt om man inte vill vänta i åratal med att få mylla, och det vill man ju inte.
Vet inte vad du menar med honungsört - honungsfacelia? Den är nog väldigt invasiv, så den skulle jag ha under mkt kontrollerade former, så att säga.
Låter som du bor i granskog, dvs att marken är sådan att gran trivs. Det bestämmer förstås valet av blommor. En bra regel tycker jag är att kolla vilka blommor som växer naturligt i närheten , och sedan se vad det finns för odlade varianter inom samma växtgrupp.
Och i trädgårdsböcker får man mkt inspiration och tips tycker jag. Den finns en fin bok som heter Naturlig trädgårt t ex, den utgår från naturtyper och föreslår växter för dem.
Hej! Jag hänger på din tråd lite... Det här med växter för olika odlingsbetingelser är intressant. Jag har också en naturtomt, mitt i granskogen. Kan gran säga något om jordens kvalitet, dvs om den t.ex. är sur? I de partier där det växer blåbärsris t.ex., antar jag att det är surjord - men för övrigt? Jag tycker det är lite svårt att se och hitta de naturliga växterna för att sedan dra slutsatser från dem om vad som trivs. Prästkrage och johannesört har jag noterat.... och någon liten ängsvädd. Blåbärsris och ljung i vissa delar. Antar att jag behöver gå ut med min flora. Och: i min kompost hamnar det en hel del barr från närstående träd. Hur påverkar de kompostjorden?
/Sara
Huggorm
20-03-2012, 08:43
I granskog är marken sur och mager, där måste man jordförbättra innan man kan så några grönsaker. Att enstaka barr hamnar i komposten spelar dock ingen roll. Och i trädgården är ofta jorden hygglig även om man har granskog runt om tomten
Hej,
det finns en i mitt tycke utmärkt och inspirerande bok som heter Naturlig trädgård (kom ut för ett par år sedan tror jag). Där utgår indelningen från de växtbetingelser som finns i Sverige - granskog, havsnära, fjällnära etc etc. Där kan du få mkt tips i både text och bild tror jag.
Hej!
Just det - den har jag ju läst för länge sedan. Värd att kolla upp igen så klart! /Sara
CITAT (Huggorm @ 20-03-2012, 08:43)

I granskog är marken sur och mager, där måste man jordförbättra innan man kan så några grönsaker. Att enstaka barr hamnar i komposten spelar dock ingen roll. Och i trädgården är ofta jorden hygglig även om man har granskog runt om tomten
Just så är det hos mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.